1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Is er vraag?

Auteur Bericht
Ruth Geplaatst: donderdag 26 Juni 2008 22:25
Mijn vraag is eigenlijk,
weet iemand of er veel vraag is naar logeeropvang, en dan specifiek in de thuissituatie. Dus eigenlijk particulier.
Alvast bedankt voor het antwoord....

greetz
Geplaatst: donderdag 26 Juni 2008 23:07
ijn vraag is eigenlijk,
weet iemand of er veel vraag is naar logeeropvang, en dan specifiek in de thuissituatie. Dus eigenlijk particulier.
Alvast bedankt voor het antwoord....

dat klinkt wat vaag.. thuis is thuis, dus daar zijn de ouders aanwezig, dan is het geen logeren..bedoel je prive bij jou thuis?
er is vast wel behoefte aan 1 op 1 logeren bij iemand thuis, het heeft voordelen: het is rustiger, persoonlijker, meer op maat. maar als nadeel heeft het dat mensen het heel moeilijk vinden om op 1 persoon af te stappen.. mensen gaan dan toch vaak twijfelen. ze gaan het vergelijken met hun prive situatie thuis, dus kijk je wel naar de zelfde tv programma,s, heb je wel de zelfde kook ideeen en bedtijden en huiselijk. het is gewoon een stap om 1 gezin als vervanging van jou thuis situatie te zien, maar het is wel nodig en er is ook wel vraag. maar wat doe je met wachtlijsten? en hoeveel tegelijk?
Ruth Geplaatst: zaterdag 28 Juni 2008 23:02
"dat klinkt wat vaag.. thuis is thuis, dus daar zijn de ouders aanwezig, dan is het geen logeren..bedoel je prive bij jou thuis?
er is vast wel behoefte aan 1 op 1 logeren bij iemand thuis, het heeft voordelen: het is rustiger, persoonlijker, meer op maat. maar als nadeel heeft het dat mensen het heel moeilijk vinden om op 1 persoon af te stappen.. mensen gaan dan toch vaak twijfelen. ze gaan het vergelijken met hun prive situatie thuis, dus kijk je wel naar de zelfde tv programma,s, heb je wel de zelfde kook ideeen en bedtijden en huiselijk. het is gewoon een stap om 1 gezin als vervanging van jou thuis situatie te zien, maar het is wel nodig en er is ook wel vraag. maar wat doe je met wachtlijsten? en hoeveel tegelijk?"

Dank je wel voor je antwoord.

Ja ik bedoel bij mij thuis, ik heb een ruime mooie logeerkamer, met veel speelgelegenheid veel rust en ruimte in huis. En over bepaalde zaken zijn zeker afspraken te maken denk ik.

Hoe bedoel je wat doe je met wachtlijsten?
Per weekend 1 kind, maximaal 2, om de rust erin te houden.
Ik snap dat ouders moeilijk naar mensen toestappen, maar het is ook moeilijk om te zien welke ouders dit fijn zouden vinden en hier behoefte aan hebben. Is er niet een bureau die hierin matcht???? Tussen zorgaanbieder en zorgvrager, en dan gericht op logeeropvang prive????
Naja zomaar een paar ideetjes....
Anne Geplaatst: zondag 29 Juni 2008 02:32
Ik heb ervaring met logeren in een gezin. Mijn zoontje heeft bij 3 verschillende gezinnen gelogeerd in 3 jaar tijd. Eerst bij een gezin met veel kinderen, toen bij een alleenstaande vrouw en toen bij een gezin met 1 kindje. Ik heb daar destijds voor gekozen, omdat het me een fijne manier leek en ook omdat het op deze manier goedkoper kon dan de vaak dure georganiseerde logeeropvang. Helaas is gebleken dat het toch niet zo ideaal is als het leek. Bij alledrie de gezinnen liep het uiteindelijk niet goed, vooral vanwege het feit dat je een kind opvangt in je privésituatie en het dan vaak lastig is een professionele houding t.o.v. het kind gedurende een heel weekend vast te houden. Je hebt wel (vaak) te maken met kinderen met gedragsproblemen. Verder merkte ik dat men toch niet zo goed was voorbereid op de weekendopvang van een kind. De meeste gezinnen gingen gewoon het weekend hun eigen gangetje, terwijl mijn kind wel van alles beloofd was (we gaan dan leuke dingen doen etc) van leuke dingen kwam het niet echt, hij werd tegen zijn zin meegesleept naar de stad of winkels (= iets waar hij een hekel aan heeft). Afspraken bleken toch niet goed nagekomen te worden (zoals zich houden aan zijn dieet, medicijnen die niet gegeven werden, bedtijden die toch anders werden ingevuld etc). Heel jammer, maar nadat het 3x is stukgelopen in een gezin, kies ik nu toch voor georganiseerde logeeropvang in groepjes en met professionele begeleiders.
Dat het wél kan weet ik zeker, heb zelf jarenlang kinderen opgevangen via pleegzorg, eerst alleen in weekenden en vakanties, later ook crisisopvang. Het verschil tussen pleegzorg en PGB logeeropvang is wel dat je als pleegouder geen geld krijgt, geen verdiensten hebt, je krijgt hooguit een bedrag voor de verzorging van het kind, maar dat is vaak niet eens toereikend. Je doet het dan ook meer vanuit ideëel oogpunt. Of dat iets uit zou moeten maken is voor mij de vraag, maar de kinderen die ik destijds heb opgevangen hadden het allemaal naar hun zin en het is nooit op een vervelende manier gestopt (eerder omdat ze terug naar ouders gingen, de situatie thuis beter werd of ze te oud werden voor weekend of vakantieopvang).

Ik denk dus dat het heel belangrijk is om voor jezelf te bepalen of je het kunt, kinderen opvangen in je thuissituatie, jezelf meer voegen naar het kind dan andersom (het moet voor het kind een speciaal uitje zijn en tegelijk voor de ouders van het kind een stukje ontlasting), of je in staat bent een heel weekend (= meestal zo'n 48 uur) een professionele houding te bewaren t.o.v. een kind met (ernstige) gedragsproblemen, of je in staat bent regels die het kind gewend is, toe te passen, ook als je daar zelf niet helemaal achter staat of het zelf op een andere manier zou doen etc... Ik denk ook dat het best intensief is en dat er in verhouding tot de energie die je erin steekt, de verdiensten laag zijn (de indicatie voor logeeropvang/tijdelijk verblijf is 96 euro per etmaal. Nu kan het zijn dat mensen etmalen sparen voor één weekend per maand, maar dan nog zou je met 4 etmalen op 4x96= 384,- max uitkomen voor een heel weekend non-stop opvang, ook 's nachts als een kind bijv. een nachtmerrie heeft!).
Geplaatst: zondag 29 Juni 2008 10:54
zonne4, je hebt het voor mij herkenbaar en duidelijk opgeschreven en het laatste gedeelte nog even een aanvulling of iets ander idee: ik vind het ook lastig om voor een prive situatie in een gezin te bepalen of dit nou goedkoper of duurder moet zijn! het is wel individueel maar verder hoeft er thuis veel minder te worden geïnvesteerd en geregeld. met pgb mag je wel hoger dan 400 euro dan voor een weekend (de grootste gehandicapten organisatie van friesland vraagt per weekend het dubbele) maar je kunt gewoon niet 24 proffesioneel zijn. wij werken net meer kinderen en met 3 leiding. je had het gemakkelijk met zn 2en kunnen doen maar je hebt om de buurt even een minder actief moment, en zo vang je het professioneel op met elkaar. als de 1 met de kinderen voetbalt en de ander maakt het gebouw weer netjes kan de ander het wel even rustiger aan doen maar je bent altijd alert en altijd zijn er 2 die bewust hun doen en laten bij de kinderen hebben.
Ruth Geplaatst: donderdag 03 Juli 2008 19:28
Hoi Zonne4,

Mooi verhaal heb je ervan gemaakt! En je hebt helemaal gelijk, dat het ook weleens mis kan lopen, dat prive en zakelijk dan door elkaar lopen.
Hmm en wat je zegt over je voegen naar het kind, ben ik voor 100 procent met je eens. Hier heb ik wel ervaring mee, ook in weekends, dus dat zal zeker wel lukken.
En tuurlijk ben je 24 uur per dag verantwoordelijk en moet je beschikbaar zijn, ook als het kind een keertje niet zo'n goeie nacht heeft.
Maar dat soort dingen heb ik al ingecalculeerd, ook dat er goeie afspraken moeten komen met ouders.
Dank je voor je duidelijkheid!

Groetjes
Ruth Geplaatst: donderdag 03 Juli 2008 19:33
Hoi Sharedan,

Over de prijs denk ik dat daar best overleg over mogelijk is, het is aan de ene kant idd individueel, en er hoeft minder geregeld te worden. Aan de andere kant is het voor sommige kinderen wel heel fijn, veel intensieve begeleiding te krijgen, waar dan professioneel ook een kostenplaatje aan mag zitten.

Maja afwachten... of er uberhaupt mensen vragen om weekend opvang bij ons in de omgeving... :D
Heleen Geplaatst: vrijdag 11 Juli 2008 16:12
Tja..Ik kan mij daar toch wel iets bij voorstellen. Mijn zoon (25) met ASS (zonder cognitieve beperking) kan niet naar een logeeradres. Die zijn er te weinig en als ze er zijn is dit niet passend. Toch ga ik regelmatig een weekend weg om bij te tanken. Dan blijft hij thuis met iemand die hij betaalt uit zijn PGB OB. Hij heeft ook indicatie TV (2 dagdelen). Bedoel je dit? Daar is wel behoefte aan dus.
Ruth Geplaatst: zaterdag 12 Juli 2008 20:50
ja ik bedoel dus inderdaad dat ouders daardoor een weekendje weg kunnen. Maar ik vind het fijner om dan iemand bij ons thuis op te vangen. Dat moet dan maar net klikken.

groetjes

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.