1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Stichting

Auteur Bericht
Matthijs Geplaatst: vrijdag 27 Juni 2008 14:50
Hoi collega's,

Na vier jaar via twee bedrijven te hebben gewerkt als PGB-zorgverlener heb ik kortgeleden de stap gezet om dit zelfstandig te gaan doen. Op dit moment ben ik nog geen ondernemer en maak ik dus gebruik van de drie dagen-regeling zodat zorgvragers niet inhoudingsplichtig zijn.

Vanaf januari was mijn plan om als eenmanszaak verder te gaan. De reden dat ik dat dan pas wil is dat ik tijd nodig heb om alles wat daarbij komt kijken uit te zoeken, me te registreren bij de kvk, website op orde te maken, enzovoort.

Nu zijn er twee dingen gebeurd die mij samen op een idee hebben gebracht. Ten eerste is dat het bericht van Bussemaker dat er flink bezuinigd moet worden op PGB's, wat mijn cliënten waarschijnlijk rechtstreeks gaat treffen. Ten tweede is dat dat ik nu ook al gezinnen tegenkom die gezien hun hulpvraag te weinig PGB beschikbaar hebben. Omdat mijn mening en visie zijn dat ook die gezinnen wel recht op hulp hebben spreek ik dan gewoon een laag tarief af (een gezin tot nu toe, die betalen me 15 euro ipv 29 euro per uur) voor zolang er geen ruimer PGB is.

Omdat dit een vrij ideële werkwijze is en deze werkwijze met de komende bezuinigingen wellicht vaker nodig gaat zijn kwam ik op het idee om in plaats van een eenmanszaak een stichting te beginnen. De stichting vraagt een relatief hoog bedrag voor PGB-zorg maar heeft diverse kortingsregelingen voor mensen met een klein budget. Daarnaast denk ik eventueel aan fondsenwerving via het bedrijfsleven en/of donateurs. Ik heb nog geen idee of zoiets haalbaar is, en ik zou graag eens van jullie willen horen of er ervaringen zijn met het opzetten van stichtingen of dat iemand zo direct al knelpunten of mogelijkheden ziet. En als iemand de voordelen en nadelen van een stichting t.o.v. een eenmanszaak kan vertellen... Graag!!

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

Groet,
Matthijs Wolthers
Geplaatst: vrijdag 27 Juni 2008 16:13
Beste Matthijs,

Het klinkt heel interressant en aantrekkelijk.

Zelf heb ik geen ervaring met stichtingen wel weet ik dat je met meedere mensen moet zijn om een stichting te kunnen starten.

Verder is het mogelijk om advies over fondsen te krijgen bij ANGO en dat Humanitas Nederland nog wel eens mensen helpt om dit soort projekten van de grond te krijgen. Misschien heb je hier wat aan.

Ik ben heel benieuwt hoe het hiermee verder gaat.

Sucses,
Jolanda
Geplaatst: vrijdag 27 Juni 2008 20:29
ik heb ook een stichting, maar ik heb geen idee waar je het over het! een stichting is ook maar gewoon een bedrijf. alleen een stichting gaat het niet om winst maken maar om het levert van een persoonlijk product. je gaat dus niet veel geld op je rekening tegemoet.... je hebt gym clubs of andere vrijwilligers clubjes daar in werken ze niet, maar bijna alle verpleeg huizen en zoals onze zorgboerderij zijn stichtingen. ik en mijn collega,s moeten gewoon een salaris verdienen, belasting betalen, premies zieken kosten,
dus onmogelijk om voor een laag tarief te werken (wat is laag) we moeten er van leven, huur betalen en er morgen nog zijn! fondsen worden inderdaad aan stichtingen uitgegeven. je moet aan heel veel voorwaarden voldoen en dan moet je idee vernieuwend zijn en moet binnen de visie voor de toekomst liggen. het moet een probleem oplossen wat nu erg speelt in het nieuws (ouderopvang, moeilijke jeugd en die met minder geld meer bieden) het is ons nog niet gelukt! succes!
Matthijs Geplaatst: dinsdag 08 Juli 2008 12:46
Het klinkt allemaal best ingewikkeld als ik dat zo lees Sharedan. Da's nog geen reden om het meteen op te geven, maar ik denk dat ik het ideetje even parkeer totdat het echt nodig blijkt te zijn (ook om de maatschappelijke relevantie te kunnen aantonen bij de mensen met geld). Als eenmanszaak kom ik vrij eenvoudig rond zoals het nu is, en zal er ook na de bezuinigingen van Bussemaker nog best een boterham op de plank te krijgen zijn. Ik vind geld niet het belangrijkste. Als ik in dienst van mijn eigen stichting mezelf genoeg kan betalen om rond te komen ben ik allang blij. Ik vind het belangrijker om juist ook die mensen te bereiken die anders verstoken blijven van zorg die ze wel heel hard nodig hebben.
Geplaatst: dinsdag 08 Juli 2008 16:51
beste Mwolters, ik wil vanuit mijn eigen visie ook meer bieden dan een puur zakelijk product. de betrokkenheid, beschokbaarheid en service en persoonlijke aandacht wil ik kostenloos blijven bieden... maar ergens ben ik ook naief bezig want als het pure idealisme is dan kun je beter vrijwilligerswerk doen! hierin staat 100% betrokkenheid en creativiteit en eigen koers centraal! als bedrijf/stichting merk ik dat betalen voor zorg tijd of aandacht ook een gevoel van serieus genomen worden is! je betaalt ook voor een consult bij een psycholoog of adviseur.. je wilt dat je er op aan kan, dat je waar heb voor je geld, dat je weet: ik betaal er voor dus heb ik rechten.. en dat gevoel en die zekerheid kun je niet geven op idealisme. idealisme is persoonlijk, willekeurig en maar al te vaak is mijn ervaring: worden privileges je uit eindelijk fataal!!! dat meen ik echt. de mensen die klaagden en die ik oprecht wou helpen die gaan steeds meer op vragen en steeds meer claimen.. als je bied wat je zegt, doe je al heel wat!! en dat met het hart op de goede plek is top! als stichting ben ik niet alleen voor mezelf verantwoordelijk maar ook voor mijn collega,s en mensen die gebruik maken van de diensten en andere relaties. ik moet ook aan mezelf denken zodat ik over 5 jaar nog fris voor sta en dat ik zelf niet een fatsoenlijke dienst aanbied terwijl ik zelf mijn rekeningen niet kan betalen.. ik vind de bedragen voor mijn en andere bedrijfen soms ook hoog klinken maar geloof me, dat ik 15 uur van mijn dag besteed aan de betrokkenheid met mijn werk. en met personeel in dienst kost dit handenvol geld! je mag langs komen, kijk gerust eens wat we doen. succes.
Matthijs Geplaatst: dinsdag 08 Juli 2008 17:11
Tja Sharedan je raakt precies een van mijn valkuilen, dat had je goed in de gaten ;) Ik ben me er wel van bewust en kan gelukkig over het algemeen nuchter genoeg over de zaken nadenken om te voorkomen dat ik nog in die valkuil stap. Het gaat me vast nog wel eens overkomen, maar niet met zo'n weloverwogen groot besluit als dit! Dank voor je waarschuwing in elk geval, hij is op z'n plek :)

Enneh... eens langskomen lijkt me erg leuk/leerzaam, alleen woon jij in Burgum zie ik in je profiel en ik in Driebergen. Dat is me iets te ver voor even langskomen.
Niesje Geplaatst: woensdag 09 Juli 2008 09:16
In Friesland zit de stichting kosteneffectieve zorg, afgekort skz, daar kun je wellicht je licht opsteken. Ik ben zelf bezig geweest met een aantal mensen met een stichting, maar er was niet voldoende draagvlak onder deze mensen om het op te starten zoals wij dat wilden. Nu werk ik gewoon verder als eenmansbedrijf, echter niet alleen voor mensen met een PGB, ik heb een hoofdtak coachen en trainen.
Gast Geplaatst: woensdag 09 Juli 2008 15:42
mwolters, als je eens een dagje weg wil en je komt effe langs of een hele dag, maakt niet uit! als je het wel wil is het mogelijk. ik vind uitwisseling belangrijk voor advies ontvangen en geven en samen visie en inzicht ontwikkelen...succes in ieder geval!
Geplaatst: zondag 13 Juli 2008 10:54
Beste Mwolters. Sheridan heeft inderdaad gelijk dat jouw aanvankelijke vraag niet opgaat ten aanzien van voordelen voor de PGB houders. Ik lees alleen wel een aantal zaken die ik aan wil vullen.
- Een stichting mag winst maken, maar mag dit niet tot hoofddoel hebben. Als je al winst maakt, dan moet deze winst terugvloeien in de doelstelling van de stichting zelf zoals die beschreven staat in de notariële akte. Je schiet daar dus in je eentje niet veel mee op, omdat je waarschijnlijk de vruchten wilt plukken van je ondernemerschap als die zich aandoen. Daarnaast moet iedere stichting bestaan uit een bestuur van voorzitter, penningmeester en secretaris en daar heb je statutair gezien minimaal 2 personen voor nodig.
- Op het moment echter dat je een samenwerkingsverband aangaat van meerdere personen, dan kan de ondernemingsvorm stichting zeer interessant zijn. Dat wil zeggen dat niet jij persoonlijk aansprakelijk bent voor de verplichtingen die de stichting aangaat (huur/koop van onroerend goed, etc) maar dat de stichting dat zelf is. Daar geldt echter wel weer bepaalde regelgeving voor ten aanzien van behoorlijk bestuur. Jij mag namelijk geen grove nalatigheid veroorzaken binnen 'jouw' stichting. Anders ben je alsnog hoofdelijk aansprakelijk.
- Waarschijnlijk kom jij op dit idee omdat je meegemaakt hebt bij de bureaus waar je voor gewerkt hebt, dat ze een stichting tussen het bureau en de PGB client ingezet hebben. Dit is echter niet ten voordele van de PGB houder, maar meer van het bemiddelingsbureau die op zo'n manier een 'goedkope' (voor een BV is 18.000 euro nodig - ook een eigen rechtspersoon) en veilige rechtspersoon tussen de ondernemers en de klanten inzetten. Ze beschermen zichzelf.
In het geval van een zorgboerderij echter, met gelijkwaardige ondernemers die gezamenlijk bezig zijn om persoonlijk zorg te leveren en in dienst zijn van de stichting is de stichting de ideale ondernemingsvorm. De vraag is dus waar je het voor wilt gebruiken.
- Tenslotte moet je je bedenken dat het aanvragen van fondsen en andere vormen van steun inderdaad steeds moeilijker wordt te realiseren. De fiscus hanteert namelijk sinds 1 januari dit jaar nieuwe regelgeving omtrent de Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) voor een stichting die zich houdt aan bepaalde voorwaarden. Normaal gesproken zou een donatie aan de stichting door een particulier (mits dat bedrag aan bepaalde voorwaarden voldoet) aftrekbaar zijn van de belasting voor die particulier. Je kunt je voorstellen dat je op die wijze eventueel voordeel kunt behalen voor de PGB houders. Zij betalen een laag uurtarief en daarnaast 'doneren' ze een bepaald bedrag aan de stichting, die ze weer mogen aftrekken. Zodat je toch aan je inkomsten komt. Erg omslachtig, maar het zou kunnen.
Tegenwoordig is het echter zo, dat als je als Stichting een ANBI erkenning wilt hebben (en fondsen vragen daarom) dat je een onafhankelijk bestuur (voor toezicht) moet hebben van 5 bestuurders, met daaronder een directie van uitvoerders. Uitvoering en toezicht strikt gescheiden.

Met name dit laatste is voor de stichting die wij met zijn zevenen opgericht hebben (5 bestuurders, 2 directieleden) DE reden om te stoppen met de stichting als ondermingsvorm. Je kunt namelijk op die manier niet vrijelijk bewegen als ondernemer, met dat toezicht. Een ANBI erkenning is om die reden een belemmering voor je bedrijfsvoering, terwijl je die wel (mogelijk) nodig hebt voor hetgeen je op wilt zetten. Met de kortingen die je krijgt bij een eenmanszaak en de vrijheid die je dan geniet, zou ik zeker voor die vorm gaan als ik jou was. Heb je verder nog vragen,dan kun je me mailen via mijn profiel.
Daarnaast is de site http://www.higherlevel.nl een enorme informatiebron op dit vlak. Succes.
Matthijs Geplaatst: maandag 14 Juli 2008 00:51
Dankjewel Lexcellence. Het wordt me steeds meer duidelijk dat een stichting opstarten veel te veel voeten in de aarde heeft voor het werk dat ik nu wil doen. Ik wil voorlopig nog geen team van minstens 7 mensen bij elkaar gaan zoeken; eerst maar eens zelf zien dat ik goed op weg raak. Dat gaat dus met een eenmanszaak moeten gebeuren. Het zij zo; ik zie wel wat er verder op mijn pad komt. Het is in elk geval goed om de mogelijkheden te blijven bekijken.
Geplaatst: maandag 14 Juli 2008 07:56
Ik kan me dat goed voorstellen mwholters. Voor de volledigheid; je hoeft natuurlijk geen stichting met gescheiden toezicht en bestuur te creeren om van start te gaan. Je kunt het ook met het minimum van 2 personen opzetten natuurlijk. Punt is dat je dan alleen geen ANBI erkenning kunt aanvragen en je op die wijze dus buiten een aantal subsidiemogelijkheden en fiscale regelingen valt. Succes met het overdenken van je plannen. Als je hulp nodig hebt dan hoor ik het graag.
Geplaatst: dinsdag 15 Juli 2008 15:41
een stichting moet altijd een oneven aantal bestuursleden hebben, en wat voor subsidies niet mag, maar bijvoorbeeld (bewust ) wat bij ons is gebeurt is dat de bestuursleden nu ook werken in de stichting. voor subsidies zou dit niet mogen, we zouden wel als bedrijf verder wil, maar de omzetting heeft verder geen haast of nut. alleen als stichting heeft het weinig nut. de winst is er toch al niet... (als iedereen zijn salaris heeft en de kosten zijn betaalt) en als stichting met pgb geld kun je moeilijk kopen. hou er ook rekening mee dat je twee keer zo snel als prive een woning moet aflossen..(al doende leren mag ook, dat doen wij ook, maar dat is ook wel eens schrikken.)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.