1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

reiskostenvergoeding

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 09 Juli 2008 13:36
Hallo allemaal,

Ik ... nu nog vrij groen op het gebied van PGB heb jullie hulp even nodig :D .
Voor mijn zoon heb ik PGB met onder andere OB met reiskostenvergoeding om dat hij op een paardenmelkerij "werkt" en ik hem zelf haal en breng.
Nu had ik al ergens gelezen dat je 5 euro per dag belastingvrij mag rekenen voor het brengen en halen (klopt dit? :roll: ), maar kun je dat zo overstorten naar je eigen rekening? Of moet er meer voor gebeuren? En moet je het bijv. ook doorgeven aan de belastingdienst o.i.d.? Ik heb werkelijk geen idee.... helluuuuuuuuuup :wink:
Geplaatst: woensdag 09 Juli 2008 15:34
of die 5 euro belastingvrij is weet ik niet.. het is in ieder geval zo dat als je kind recht heeft op reiskosten vergoeding dat dit per dag 5 euro meer is, maar dat is niet veel.... je zou dit aan aan jezelf kunnen overmaken.
en ik denk dat je hier weinig tot geen belasting over zal betalen want op jaarbasis is dit weinig. ook kun je voor jezelf als je budget toereikend is begeleidende uren aan jezelf kunnen overmaken. dus voor het brengen en halen een werk loon van kunnen maken. dit kan.... gebeurt meer... dat wil niet zeggen dat dit altijd het beste is voor je kind! goed kijken of hij alle hulp krijgt die hij nodig heeft en is er budget over dan kun je hiervan je geregel en gereis onder ondersteunde begeleiding in uren uit betalen. (per uur 15 euro en per km. 15 cent dit optellen dit is je uurtarief dan.. hou rekening met een derde belasting terug betalen over deze werkuren)
Geplaatst: maandag 21 Juli 2008 14:54
Bedankt voor je reactie. :D
Om mezelf voor het brengen en halen te gaan betalen vind ik echt zonde van het budget van mijn zoon, dus dat moest maar niet :wink: Het gaat me dus puur om het benzinegeld. Ik heb inmiddels ook al een berichtje naar het svb afdeling PGB gestuurd en die verwezen me weer door naar het zorgkantoor. Daar heb ik nog geen reactie op gehad. Binnen drie werkdagen zou er worden gereageerd dus er zal wel snel antwoord komen. Als ik bericht heb dan zet ik het hier wel even neer. Misschien dat een ander er nog wat aan heeft :D. En als er tussendoor nog iemand een antwoord voor me heeft.... graag !!! :D
Gast Geplaatst: maandag 21 Juli 2008 15:10
als je puur om benzinegeld vraagt is het 100% zeker dat je niets krijgt van het pgb..terecht want het is bedoeld als salaris voor zorg! maar als je aan jezelf per keer een salaris van 5 euro per dag uitbetaald voor begeleiding en van dit inkomen betaal jij de benzine is het toch klaar? want wat jij met je inkomsten doet, daar ben je vrij in. het pgb is een salaris. let wel, als je dus een begeleider moet betalen moet je die inclusief reiskosten, tijd van brengen en halen, autoverzekering en begeleiden tijdens de activiteit betalen...30 euro ???
en als ik heel negatief wil zijn hoort brengen en halen bij je verantwoordelijkheid als ouder, die plicht heeft iedereen, en daar zal niemand je geld voor geven. maar ik weet best dat je met een kind met een beperking veel meer moet doen dan effe brengen en halen, je MOET veel meer. met een pgb, is dit nu soms op die manier nog op te lossen en vooral als je zo goedkoper uit bent, wat dan?
Geplaatst: dinsdag 22 Juli 2008 15:12
Thank you! :D Ja handig van mij :? het is immers alleen voor begeleiding. En ik mijn best maar doen om zo weinig mogelijk van het budget af te halen. Ik ga het inderdaad dan maar doen zoals jij het omschrijft.
Nogmaals bedankt voor je reactie! :D
Geplaatst: donderdag 12 Maart 2009 17:36
Als je jezelf in dienst neemt moet je toch ook belasting afdragen? Dan houd je van die 5 euro niet veel over voor je reiskosten lijkt mij. Of is dat het maximale bedrag waarover je géén belasting hoeft af te dragen? (Waar kun je dit terugvinden dan?)

Je mag overigens wel jezelf inhuren en dan mag je 'de zorgverlener' (jezelf dus) 19 cent per kilometer reiskosten betalen (dit kun je terugvinden op de site van het SVB).

Ik heb een vergelijkbaar probleem. De zorg voor mijn zoon is 140 km verderop. Als ik mijzelf inhuur om hem daarheen te begeleiden, kan ik ook reiskosten vergoed krijgen. Ik ben er nog niet achter hoe het met zijn reiskosten zit (wij moeten met de trein). Ik heb hier wel een gedeeltelijk antwoord gevonden op jouw vraag: http://www.pgb-plein.nl/faq/index.php?id=715&PHPSESSID=70f500a1c46a0e721756ea566a9b097e

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.