1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

tarief huishoudelijke hulp

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 15 Augustus 2008 22:21
Ik verbaas me over de verschillende tarieven die er worden gehanteerd.

Een alpha hulp verdient op dit moment 10,03 bruto inclusief vakantiedagen en vakantietoeslag.
Dat komt neer op het minimumloon en dat terwijl sommige al veel ervaringsjaren hebben.
Dat vind ik wel weinig.

Het budget voor hh1 in mijn gemeente 16 euro bruto per uur.
Een sollicitant bij mij vertelde dat zij iemand kende die dat ook verdiende.
Dat betekent dat diegene wel erg blij is met deze hulp of onverstandig is met het budget. Zodoende houdt men niets over voor betaling van een invaller of andere kosten. Tenzij de indicatieprocedure en het zoeken naar een geschikte kandidaat zolang heeft geduurd dat er nog wel wat budgetperiode is in te halen.

Het budget dat toegekend wordt is gebaseerd om iemand via een instelling in te kunnen huren. Zo'n instelling heeft meer kosten van gebouw en administratiepersoneel enzovoorts.

Ik vind het niet reeel dat als je zelf de moeite doet om iemand rechtstreeks te vinden dat al het financiele voordeel naar die hulp moet gaan. Vaak nog een tweeverdiener ook.

Ook vertelde een huishoudelijke hulp mij dat ze liever bij pgb budgethouders werkt omdat ze daar veel meer verdient vergeleken de thuiszorg.
Haar werkgever kreeg een budget voor ondersteunende begeleiding.
Logisch dat dat meer verdient, maar dan moet je ook wel begeleiding geven zodat iemand minder afhankelijk wordt. Inmiddels is het budget omgezet in hh1 en wordt geklaagd dat ze meer moet doen voor minder geld. Als dat zo zwaar valt denk ik dat er weinig vooruitgang is geboekt bij de budgethouder. Ik vraag me af of er dan wel begeleiding is gegeven ipv alleen maar het huishouden doen voor maar liefst 16 euro per uur!. Dat vind ik profiteren.

Zo worden de tarieven onterecht opgekrikt.

Aan het begin van de zomervakantie kreeg ik mijn toekenningsbeschikking. Geen gemakkelijke tijd om iemand te vinden.

Verder vind ik het heel moeilijk om van te voren in te schatten wat het tempo van iemand is en hoeveel me de hulp waard is.

Wat betalen jullie voor huishoudelijke hulp of vinden jullie een redelijk bedrag om mee te beginnen met en onbekende hulp?
Geplaatst: zaterdag 16 Augustus 2008 11:27
"Het budget dat toegekend wordt is gebaseerd om iemand via een instelling in te kunnen huren. Zo'n instelling heeft meer kosten van gebouw en administratiepersoneel enzovoorts."

U maakt denkfouten:
-De PGB budgettarieven zijn 25% lager dan de instellingstarieven,
juist vanwege het veronderstelde verschil in overheadkosten.
- Een Afahulp krijgt werk aangeboden via de thuiszorg en hoeft
verder niet op zoek naar werk. Een werker op basis van PGB moet
zelf opdrachtgevers zoeken. Hiervoor zijn ondernemersvaardigheden
nodig en belangrijker een dito instelling. Daar hoort een ander tarief bij.

Dit alles heeft niets met liefdadigheid te maken. Gelijke beloning bij gelijk werk is uitgangspunt. De opdrachtgever heeft niets te maken met de huwelijkse staat van een werknemer! Een werkgever behoort zich als een goed werkgever te gedragen. Zo niet dan zijn de risico's daarvan voor de werkgever en holt personeel bij een krappe markt wegt!

Bij indicatie wordt bepaald welk recht op welke hulp iemand heeft. Daar hoort een budget bij.
De lonen zijn vervolgens vrij vanaf minimum loon. Daar geldt de wet van vraag en aanbod. De hulpvrager bepaalt vervolgens of de beloning in overeenstemming is met het gebodene en niemand anders.
De hulpvrager heeft de regie. Dat is de bedoeling van een PGB!
Het gevolg is inderdaad verschillend tarief voor verschillend werk.
Uurbudget is dus uitdrukkelijk niet hetzelfde als uurloon,

Dat de uurbudgetten verschillen is het gevolg van het politieke besluit, dat gemeenten de hulp aanbesteden. Dit leidt tot verschillende uurbudgetten voor hetzelfde werk. Men dacht, dat door het bevorderen van concurrentie de hulp beter en goedkoper zou worden.
Nu blijkt dat thuiszorgorganisaties failliet gaan en de hulpen daar weglopen kun je verwachten, dat de lonen gaan stijgen.
Het is maar de vraag of je over twee jaar van het toegekende budget nog de hulp kunt kopen, waarop je recht denkt te hebben.
Het verschil mag de budgethouder straks zelf bijpassen .

Voor de werknemers zie ik maar een oplossing: Lid worden van een vakbond. Zo is twee jaar geleden de tweedagen regeling een driedagenregeling geworden. Niemand protesteerde tegen het feit, dat van de ene dag op de andere werknemers van hun rechten werden beroofd. Ook de vakbond niet. Hoe komt dat? Er zijn bijna geen leden op de PGB markt!
Geplaatst: zaterdag 16 Augustus 2008 16:18
Helaas wordt het tarief dat je betaald voor het grootste deel bepaald door het aanbod. Een zwart-werkende huishoudelijke hulp verdient tussen de 10 en de 15 euro. Ik ben absoluut tegen zwart-werken maar je zal met de "normale" bedragen van buiten de zorg rekening moeten houden.

Een ander zeker zo belangrijk onderdeel van de prijs is het feit dat de pgb-hulp zelf al haar verzekeringen moet betalen ook het werkgeversdeel en er meestal geen vakantiegeld wordt uit gekeerd.

Als je een hulp hebt die haar werk goed doet en zich prettig voelt in je gezin dan heb je de hoofdprijs. Het vinden van een goede hulp is een hele klus, met veel proberen en hopelijk uiteindelijk met sucses.

Ik hoop dat je snel en goed slaagt met je zoektocht.

Jolanda
Geplaatst: maandag 25 Augustus 2008 12:08
Ik begrijp niet dat mensen sinds de invoering van de WMO nog een huishoudelijke hulp zelf willen zoeken en daar een PGB voor beheren.

De budgetten zijn tamelijk krap, de regelgeving erg complex en het kost erg veel tijd om het allemaal een beetje goed uit te voeren.
Alleen als je al een bekende hebt die dat werk wil doen, kan ik me voorstellen dat je aan een PGB begint.

Voor huishoudelijke hulp (alfahulp) maak ik gebruik van zorg in natura. Die krijgen iets beter betaald dan de ruim 10 Euro die je noemt en komen via de thuiszorg.
Hoewel ik het een voor de werknemers slechte regeling vind die alfahulp is het nog altijd minder slecht dan het met een PGB moeten zoeken naar een hulp die je maar weinig kunt bieden en waar je dan nog enorm veel tijd en moeite in moet steken om te begrijpen en op te zoeken wat er allemaal wel en niet mag en kan.

Grootste nadeel van zorg in natura is dat je iedere maand een nota voor de eigen bijdrage krijgt van het CAK-BZ. En dat is een club waar nogal eens wat mis gaat en die Nederlands kampioen onbereikbaar zijn is, dus zodra het niet loopt zoals het moet, kun je hen nergens op aanspreken en is het handig om je een houding van 'laat maar gaan' aan te leren (en natuurlijk niet te betalen).
Natasha Geplaatst: woensdag 01 April 2009 20:34
Huishoudelijke hulp via PGB ligt ook volgens mij erg moeilijk.
G. Wehkamp schrijft over de ondernemersvaardigheden die iemand moet bezitten om als zelfstandige aan het werk te komen bij mensen met een PGB. Hierin zit bij huishoudelijke hulp volgens mij een aardig probleem.

De budgetten zijn vastgesteld op een laag niveau, omdat er in principe weinig opleiding voor vereist is. Op dit niveau functionerende mensen hebben meestal geen ondernemersvaardigheden, en al helemaal niet als ze werkzaam zijn in de zorg.

Mensen met ondernemersvaardigheden in werkzaam in de zorg zijn meestal hoger opgeleid en te duur voor huishoudelijk werk, en bovendien vinden zij daar onvoldoende uitdaging in.

Dit verklaart mijns inziens waarom het zo ontzettend moeilijk is mensen te vinden voor dit werk. Mijn gemeente betaald ruim 14 euro per uur. Dit is inclusief vakantievervanging en kosten. Daar vind ik geen mensen met ondernemersvaardigheden voor. Dat geeft niet, want het is ongeschoold werk.

Ik heb het geluk via via een ongeschoolde vrouw te hebben gevonden die reeds jaren in de zorg werkzaam is als uitzendkracht op het laagste niveau. Nu werkt ze al bijna anderhalf jaar bij ons. Haar werk is goed, haar communicatieve vaardigheden minder. Je begrijpt dat zo'n vrouw geen geld overhoud voor een lidmaatschap bij de vakbond. Het woord ondernemersvaardigheden is haar onbekend.

Echter, haar opleiding (geen) is goed genoeg voor werk bij ons en haar verdiencapaciteit ligt binnen het gestelde budget. Kortom: haar werk is op alle manieren passend.

Maar, beste G. Wehkamp, u begrijpt dat dit deze vrouw, en met haar vele anderen, moeite hebben met het vinden van werkgevers via PGB.

Het tarief voor huishoudelijke hulp is laag (ik zou haar graag wat meer betalen), maar een al te hoog tarief is helemaal niet nodig. Het is en blijft ongeschoold werk. Het grote probleem is simpelweg hoe kom ik aan mensen die passen in het functieprofiel. De markt werkt hier simpelweg onvoldoende omdat vraag en aanbod elkaar niet bereiken. Misschien kan het arbeidsbureau hier in de toekomst een rol in gaan spelen?
Geplaatst: donderdag 02 April 2009 10:29
"Maar, beste G. Wehkamp, u begrijpt dat dit deze vrouw, en met haar vele anderen, moeite hebben met het vinden van werkgevers via PGB."

PGB is mede bedoeld om een markt voor vraag en aanbod te creëeren.
Dat is een mooie gedachte op meso en macro-niveau. Op micro-niveau kan het uitpakken, zoals U beschrijft.
Wat je ziet is, dat veel jongeren afstuderen op MBO-niveau twee.
Daar zit weinig tussen met ondernemersvaardigheden. Dat staat evenmin op het lesrooster.
Er is beleid en coaching nodig om deze mensen voor de arbeidsmarkt te behouden en juist dat is in de WMO weg-bezuinigd.

Voor degenen mét ondernemersvaardigheden is in deze markt van schaarste een aardige toekomst weggelegd. Die kunnen een hogere prijs vragen dan het PGB bedrag. Als je het echt nodig hebt, leg je die centen erbij.
Geplaatst: donderdag 02 April 2009 13:04
Als je het echt nodig hebt, leg je die centen erbij.?

Vergeet u niet het er op huishoudelijkehulp een inkomensafhankelijke eigen bijdrage zit. En helaas geldt dat niet alleen voor huishoudelijkehulp maar voor heel veel aanpassingen. En zo kan het komen dat iemand met een boven modaal inkomen zomaar minder uit te geven heeft dan iemand in de bijstand!!!

Ja er is een probleem met de budgetten, maar sommige hulpverleners vergelijken hun inkomen niet meer met dat van mensen in vergelijkbare loondienst. Natuurlijk moet je in je berekening er opletten dat er belasting af gaat en dat je, je moet kunnen verzekeren. Maar alles in redelijkheid. Je blijft HULPVERLENER en die brengen hun klanten nooit in grotere problemen.

Jolanda
Geplaatst: dinsdag 14 April 2009 23:24
het tarief voor hv is per gemeente vast gesteld. het minimum is 14.= per uur sinds 1-1-2009 voor hv1.
heb je een indicatie voor hv2 dan is het 18.=
dit zijn de bedragen die de hulp netto krijgt uitbetaald. zij moeten aan het eind van het jaar van hun verdiende loon ongeveer 1/3 deel afdragen.
ik vind persoonlijk iemand laten werken voor 10.03 per uur waar nog 1/3 van af gaat uitbuiterij.
de gemeenten zijn sinds 1-1-2009 verplicht een hv1 te indiceren en alpha hulpen mogen niet als voorliggende voorziening gebruikt worden als de pgb houder dat niet wenst.
Dit geldt pas sinds 1 januari j.l.
In West-Brabant zijn veel thuiszorg organisaties in nature de gehele tak huishoudelijke hulp aan het afstoten ze kunnen niet concureren met de commerciele schoonmaakbranche.
Via zorgverzekeringen zoals b.v. CZ of IZA bieden mensen onder de marktwaarde IZA en CZ heeft zijn eigen zoekmachine.
Mensen zwart laten werken met een PGB? Je zult het betaalde loon toch moeten verantwoorden en je bent verplicht een contract aan te gaan.
Ik moet zeggen ik laat het aan mijn man over die administratie want regeltjes zijn mijn hobby en hij de cijfertjes.
Ik kan best coulantie op brengen voor iemand die geen witte hulp kan vinden maar je verziekt het wel voor de samenleving want er wordt geen belasting afgedragen en witte hulpen kunnen zo ook gedwongen zwarte hulpen te worden.
Misschien een beetje grijs?

salaam,
ayse
Carin Geplaatst: dinsdag 27 Oktober 2009 17:02
IDEE !! Ik ben zo'n diploma-loos (voor de zorg ) vrouwtje,
Met ondernemings-ervaring. Misschien kan zo iemand als ik tegen een redelijk tarief , de mensen helpen ,om elkaar te vinden via internet ??
Is daar al over nagedacht ??
Ik houd me aanbevolen !!!
M.v.Groetjes Carin
Geplaatst: dinsdag 27 Oktober 2009 23:12
Het tarief wordt automatisch hoger doordat je op internet nu betaalde opties moet gebruiken om met budgethouders in contact te komen.
En dan ben je nog niet aangenomen.

Daar is over nagedacht, maar niet zoals jij het bedoelt.
Gast Geplaatst: dinsdag 10 November 2009 21:45
Tarieven PGB voor HH1 en HH2 verschillen sterk per gemeente. Er bestaat niet zoiets als een minimum tarief met dien verstande dat het PGB voldoende en toereikend moet zijn om hulp in te kunnen huren. Daarnaast mag de hulp niet minder dan het minimumloon verdienen en daar meot het PGB dus op afgestemd zijn.
Geplaatst: maandag 31 Januari 2011 14:41
Hier wil ik toch even op reageren....

Ik ben zelf ongeschoold (in de zorg) maar heb mijn eigen bedrijfje..
Mijn tarief is 17.50 bruto per uur en ik heb werk genoeg, gelukkig...
Ik vindt dit hele relaas van deze persoon erg denigrerend..

Ongeschoold werk is vaak het zwaarste werk wat er is en is 9 van de10 keer zwaar onderbetaald.. U vergeet namelijk dat het bij een cliënt met een PGB budget, niet alleen gaat om het schoonmaken van het huis.
Deze cliënten werken niet overdag en willen graag hulp in de huishouding, Nee.... deze cliënten kunnen het zelf niet meer en hebben daar vaak problemen mee..
Wat wij, zorgverleners, dan ook sociaal opvangen en begeleiden.
Dus het is niet zomaar een beetje poetsen, dat maakt het werk veel dankbaarder en je bouwt op die manier een fijne band op met je cliënten.
Hoe u over uw eigen huishoudelijke hulp spreekt op dit forum, zegt voor mij dat u weinig tot geen respect hebt voor deze dames.

Wat betreft ondernemersvaardigheden:
Ik heb nog nooit een eigen bedrijf gehad en ben hier aan begonnen omdat ik niet in de sociale dienst terecht wilde komen.
Als men zich goed voor laat lichten , dat kan heel goed bij de belasting en diverse banken, dan kan een ieder dit en dat heeft dus niets met geschoold of ongeschoold te maken.

Wij hebben elkaar allemaal nodig in deze samenleving.
Misschien dat u daar de volgende keer eens over nadenkt als u weer wil reageren op een forum....
Geplaatst: maandag 31 Januari 2011 15:41
Als ik bij In Holland zou werken, zou U bij mij nu een diploma mogen ophalen!
H. Geplaatst: donderdag 24 Maart 2011 13:17
Als je met een indicatie voor huishoudelijke hulp (Wmo) kiest voor Zorg in Natura (ZIN) kom je in mijn gemeente terecht op Zorgveiling. Thuiszorginstellingen (lees schoonmaakbedrijven) kunnen bieden op een client. Grootste weegfactor is de korting op de maximumprijs die ze bieden.

Voor clienten betekent dit dat je niet zelf kunt bepalen wat je de hulp wilt laten doen; alleen de geindiceerde werkzaamheden worden verricht. Als je pech hebt kun je in 1 jaar tijd 5 tot 6 helpenden over de vloer krijgen. Bovendien ga je ieder jaar opnieuw op Zorgveiling. Dit kan betekenen niet alleen een andere hulp maar ook weer een andere organisatie, met hun eigen regeltjes.
Kortom totaal geen eigen regie.

Ik kocht tot voor kort in bij een organisatie voor E 22,00 p/u. In mijn gemeente is het PGB -tarief E 16,50 p/u. Dit is inderdaad een groot verschil, maar minder uur met meer kwaliteit is te overwegen.Tijdens vakantie van de hulp minder invalhulp inkopen helpt ook. Feestdagen en eigen vakantiedagen vallen ook af.
Een klein gedeelte koop ik voor eigen rekening in.

Tot slot een advertentie op deze site heeft mij een ZZP'er opgeleverd; wederzijdse tevredenheid, uurtarief: E 17,50 + reiskostenvergoeding 0,19ct p/km.

Mijn gemeente betaalt een bruto budget uit. Het bruto bedrag moet worden verantwoord. Vrij te besteden (verantwoordingsvrij) 1.5%, met een minimum van E 250. Van dit bedrag betaal ik cadeautjes (verjaardag, feestdagen voor mijn hulp en telefoon- en overige kosten).
Ook voor een Wmo budget stuurt het CAK de rekening eigen bijdrage.
Star Counseling Geplaatst: donderdag 24 Maart 2011 22:13
Bestedingsvrijheid met een PGB WMO is er niet in iedere gemeente! In mijn gemeente ben je verplicht om (met een marge van een half uur) het precieze aantal geindiceerde uren in te kopen. Je kunt dan dus niet meer kiezen om iemand voor minder dan de geindiceerde uren tegen een hoger tarief in te huren, omdat je dan alsnog de (volgens de WMO) niet gebruikte uren terug moet gaan betalen!
Als je zelf van een minimuminkomen rond moet komen dan kun je ook niets bijleggen. Daarbij komt ook hier het CAK om de hoek kijken, niet alleen bij ZIN, maar ook bij PGB betaal je gewoon iedere 4 weken je eigen bijdrage!
En er is hier ook geen vrijbesteedbaar bedrag.
Het feit dat iedere gemeente haar eigen WMO beleid bepaalt maakt het daarom ook zo lastig om hier op het forum tips of adviezen te geven.
H. Geplaatst: vrijdag 25 Maart 2011 14:28
'Bestedingsvrijheid met een PGB WMO is er niet in iedere gemeente! In mijn gemeente ben je verplicht om (met een marge van een half uur) het precieze aantal geindiceerde uren in te kopen. Je kunt dan dus niet meer kiezen om iemand voor minder dan de geindiceerde uren tegen een hoger tarief in te huren, omdat je dan alsnog de (volgens de WMO) niet gebruikte uren terug moet gaan betalen!
Als je zelf van een minimuminkomen rond moet komen dan kun je ook niets bijleggen. Daarbij komt ook hier het CAK om de hoek kijken, niet alleen bij ZIN, maar ook bij PGB betaal je gewoon iedere 4 weken je eigen bijdrage!
En er is hier ook geen vrijbesteedbaar bedrag.
Het feit dat iedere gemeente haar eigen WMO beleid bepaalt maakt het daarom ook zo lastig om hier op het forum tips of adviezen te geven. '

Een gemeente heeft weliswaar vrijheid om de Wmo op haar eigen wijze uit te voeren, dus ook de individuele voorziening hulp bij het huishouden, maar gemeenten hebben de plicht individuele burgers te compenseren en daar maatwerk bij te leveren.
Indien een gemeente een PGB verstrekt en daarbij vasthoudt aan het inkopen van het aantal geindiceerde uren, zal de omvang van het budget gebaseerd moeten zijn op het uurtarief dat de gemeente zelf betaalt voor haar inkoop van Zorg in Natura (ZIN). Het argument dat budgethouders goedkoper kunnen inkopen (ivm ontbreken overheadkosten), houdt geen stand. Het gaat erom dat burgers kwalitatief goede zorg kunnen inkopen Diverse jurisprudentie is hierover bekend, O.a. onderstaand:

' 4.3.2. Zoals de Raad eerder heeft geoordeeld (bijvoorbeeld in de uitspraak van 17 november 2009, LJN BK5008) mag een korting van 25% die in het geval van een pgb op het gecontracteerde uurtarief voor huishoudelijke hulp in natura wordt toegepast vanwege overheadkosten, niet worden toegepast als onvoldoende inzicht bestaat in de vraag of voor het lagere tarief huishoudelijke hulp kan worden ingekocht van dezelfde kwaliteit als de gecontracteerde huishoudelijke hulp. Onduidelijkblijft dan immers of voor het lagere tarief huishoudelijke hulp kan worden ingekocht die in termen van kwaliteitswaarborgen, arbeidsvoorwaarden, scholingsfaciliteiten, continuïteit en uren waarop de gecontracteerde huishoudelijke hulp al dan niet moet worden geleverd, vergelijkbaar is met de door de gemeente gecontracteerde huishoudelijke hulp. Gesteld noch gebleken is dat het College hiernaar onderzoek heeft verricht. Gelet hierop komt de Raad tot het oordeel dat het College de korting niet had mogen toepassen. '

NB Het al dan niet hebben van een PGB staat los van de eigen bijdrage. Een PGB is slechts de keuzevrijheid die clienten voor de leveringsvorm hebben.
Het zou toch absurd zijn als clienten met ZIN wel een eigen bijdrage betalen en PGB clienten niet?
De eigen bijdrage is inkomensafhankelijk en gemaximaliseerd.
Bij 2 PGB''s betaal je nooit meer eigen bijdrage dan het voor jou geldende maximum. Mensen met een laag inkomen kunnen bij de gemeente vaak in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de eigen bijdrage(n) Wmo.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.