belasting

Auteur Bericht
Marije Geplaatst: dinsdag 19 Augustus 2008 21:25
Hallo,
ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik werk als ambulant begeleidster bij een instelling. Daarnaast werk ik in 3 gezinnen vanuit het PGB (in loondienst). Hierbij bied ik OB en tijdelijk verblijf. Nu hoor ik verschillende verhalen over het betalen van belasting. Kan iemand mij vertellen of er een bepaald bedrag is per jaar dat je belastingvrij bij mag/kan verdienen en wat het percentage aan belasting is dat ik dan moet gaan betalen?

Alvast bedankt voor uw reactie

Met vriendelijke groet
Marije
Annelies Geplaatst: woensdag 20 Augustus 2008 08:29
Beste Marije,

Grofweg hoef je over ongeveer de eerste 3500 euro, die je verdient geen belasting te betalen. Dat bedrag varieert, naar aanleiding van je persoonlijke omstandigheden. Het betreft de heffingskortingen.
Maar je zult al wel aan dat bedrag komen, via het inkomen bij de instelling, waar je al werkt.
Over de eerste 17579 euro, waarover je belasting moet betalen, betaal je 33,6 %. (Dat is de eerste schijf.)
Het kan zijn dat je een hoger inkomen hebt. Boven de genoemde 17579 euro moet je hogere percentages aan belasting betalen.

Daarom is het verstandig bij te houden welke kosten je hebt, bij de verdiensten in overige werkzaamheden. ( bijv. gereden kilometers à 19 ct ) Mogelijk kun je deze kosten dan voor een deel aftrekken.

Misschien aardig om een kijkje te nemen op mijn website ( klik hiervoor op " bekijk profiel" ).
Op 17 oktober geef ik een cursus voor zorgverleners, die zelfstandig ( willen ) werken. De cursus is in Nieuwegein.

m.v.g., Annelies Blekman
Geplaatst: woensdag 20 Augustus 2008 10:48
Waarschijnlijk wordt er bij je hoofdbaan al rekening gehouden met je belastingvrijstellingen.
Het gevolg is, dat je op je inkomen uit je PGB- banen vanaf de eerste euro al belasting én premie voor de zorgverzekering betaalt.
Ik raad je daarom aan van je verdiensten uit je PGB-banen minstens 40% opzij te leggen.

Aangezien de belasting pas in 2009 weet van je PGB inkomsten, zul je dan een aanslag over 2008 krijgen, vermeerderd met rente én een voorlopige aanslag over 2009. ook vermeerderd met rente in juli 2009.
De belasting gaat er dan vanuit, dat je inkomen in 2009 hetzelfde zal zijn als in 2008.
De voorlopige aanslag over 2010 krijg je al in februari 2010.
M.a.w. je gaat op enig moment belasting betalen over geld, dat je nog niet verdiend hebt en dus moet voorschieten.
M.a.w.: Je kunt het beste 50% apart leggen. Het teveel betaalde verdien je dan in 2010 terug.

Het alternatief is een frequente briefwisseling met de belastingdienst over wijziging van je voorlopige aanslagen. Die tijd kun je beter besteden aan werken.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.