pgb in loondienst en belasting
Auteur | Bericht |
---|---|
Lucia |
Geplaatst: woensdag 20 Augustus 2008 20:17
Als je in loondienst bent en je ontvangt een salaris terwijl het gezin pgb ontvangt, dan betaal je toch geen belasting over je netto salaris. Of zie ik het verkeerd? Wie weet hoe dit in zijn werk gaat? Waarom wordt het werken in loondienst (zo heb ik de indruk als ik op dit forum lees) als 'moeilijker' ervaren? Verder, ik werk op als gastouder aan huis in loondienstverband. Het gezin heeft mij dus formeel in loondienst. Het gastouderbureau regelt de salaris administratie (dit gaat volgens mij via een bureau dat zij hiervoor hebben ingehuurd). Ik ontvang elke maand een salarisspecificatie en ontvang altijd op tijd mijn salaris. Dat vind ik heel fijn, ik hoeft wat dat betreft nergens naar om te kijken. We hebben zelf het kontrakt opgesteld. Dat kan per halfjaar of per jaar. Ik ben er nu bijna anderhalf jaar. Een opzegtermijn van beide kanten staat ook in het kontrakt. Het is dus helemaal niet 'eng' voor de werkgever het gezin dus, want zij zitten niet voor een jaar aan mij vast. Zoiets zou in principe ook kunnen met Pgb. Heeft iemand er meer ervaring mee of zicht hierop? |
Geplaatst: donderdag 21 Augustus 2008 10:57
Geweldig zo lang alles goed gaat. Maar stel je wordt langdurig ziek, dan moet jouw klant maximaal 2 jaar jou salaris betalen en blijft er dus geen geld meer over voor de noodzakelijke hulp. Vanuit de werker gezien is een vast dienstverband heel prettig maar je werkgevers nemen wel alle risico's. Of hebben jullie daar voorzieningen voor getroffen in de arbeidsovereenkomst? Daar ben ik erg benieuwd naar. Groeten Jolanda |
|
Geplaatst: vrijdag 22 Augustus 2008 12:31
Van belang is met wie U een contract heeft. Dat is Uw werkgever. Als dat met het gastouderbureau is, is dat Uw werkgever. Als U met de klant een contract heeft, terwijl het gastouderbureau U betaalt is het onduidelijk wie Uw werkgever is. Het is dan ook onduidelijk of het gastouderbureau belasting moet inhouden of dat U zelf moet afdragen. In PGB-verband is dat net zo. Als U een contract heeft met Uw client en deze aan U het salaris overmaakt, bent U in dienst van de cliënt. Als U dan op minder dan 4 dagen voor de client werkt, moet U zelf belasting afdragen en heeft U met een PGB contract recht op 6 weken ziekengeld. Werkt U op meer dagen dan heeft U een dienstverband met alle rechten en is Uw werkgever inhoudingsplichtig. U heeft dan ook recht op twee jaar ziekengeld. Als U een contract heeft met het thuiszorgbureau, is dat inhoudingsplichtig.( behalve als U alpha hulp bent). U valt dan onder de CAO thuiszorg. Er zijn bureaux, die zich naar de client opstellen als bemiddelaar, terwijl ze naar U doen alsof ze Uw werkgever zijn. Het omgekeerde komt ook voor: Zich naar de client opstellen als thuiszorgbureau terwijl ze zich naar U op stellen als bemiddelaar. Gevolg is, dat het onduidelijk wordt wie Uw werkgever is . Het gevolg is, dat de belastingdienst de belasting probeert te verhalen op het thuiszorgbureau en als dat niet lukt op U, zodat U tot de ontdekking komt, dat Uw loon bruto was, terwijl u dacht, dat het netto was. Als U een contract heeft met de cliënt, terwijl Uw loon wordt overgemaakt door het thuiszorgbureau is het onduidelijk wie precies de werkgever is. U kunt dan voor rare verrassingen komen te staan met de belastingdienst. Bovendien is het dan de vraag van wie U een ziekengelduitkering moet krijgen. U heeft dan een rechtsbijstandsverzekering nodig om Uw geld te krijgen, als U al uiteindelijk geld ziet. M.a.w.: Zorg dat U een contract heeft met degene, die Uw loon aan U overmaakt. Zo blijft het duidelijk met wie U te maken heeft als de zaken niet blijken te lopen, zoals U had verwacht! |
|
Lucia |
Geplaatst: zondag 24 Augustus 2008 16:36
Ik heb er op het moment met mijn werkgever geen clausule voor gemaakt. Als ik ziek zou worden zodat ik niet meer kan werken, dan kan men mij niet ontslaan (dat zit volgens mij in de CAO maar het is ook zo dat ons kontrakt geen CAO conform kontrakt is, volgens mij. Eerlijk gezegd heb ik veel moeite gedaan om een kloppend kontrakt te maken, daarna gaat het in de kast..). Het kan ook dat je een clausule maakt dat als je langer dan ..tijd ziek bent, werkgever dan formeel tot ontslag over zou kunnen gaan, als je dat samen zou afspreken. Ik heb nog niet over deze mogelijkheid nagedacht. Zelf kan ik op het moment maar deeltijd werken, ik zou het vervelend vinden om mij maar een dag ziek te moeten melden ook al zou het niet anders kunnen. Het gezin moet dan maar even bedenken hoe ze het met de opvang van hun kinderen oplossen, ik voel me er verantwoordelijkvoor dat ik er ben en uitgerust ben, enz. In ieder geval is het goed dat je dit naar voren hebt gebracht |
Lucia |
Geplaatst: zondag 24 Augustus 2008 16:48
Ik heb een kontrakt gemaakt met het gezin, formeel de werkgever. Dit moet ook enigszins blijken uit het kontrakt, bijvoorbeeld, er staat een zin in ons kontrakt, dat 'werkneemster aanwijzingen van werkgeefster stipt zal opvolgen'. In de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo, maar de verhoudingen moeten duidelijk zijn. Het is goed om vooraf huisregels en je werkwijze op papier te zetten en dan voor te leggen, alvorens je een match met een gezin aangaat, dit is mijn ervaring. Dit zal trouwens ook voor PGB gelden. Het is beter om geen verkeerde verwachtingen te hebben van elkaar. Wat je pedagogische visie is in een thuissituatie bijvoorbeeld, kan verschillen met de visie van het gezin. Mijn gastouderbureau verleent voor een kleine extra bijdrage die het gezin betaalt, de service van administratie. Ik heb nog nooit via pgb in een gezin gewerkt, en zal de informatie die je schrijft beter bekijken. Sommige dingen leer je uit ervaring maar sommige dingen, kun je eventueel beter voor zijn. Bedankt dat je me erop hebt gewezen. Ik vind overigens dat men het in Nederland veel te ingewikkeld heeft gemaakt met al die regels. In de kinderopvang is het zo dan is er weer dit, dan weer dat, ouders moeten maar zwijgend nieuwe regels tegemoet zien |
Geplaatst: maandag 25 Augustus 2008 13:47
Ter bepaling van gedachten: Voor een dienstbetrekking moet aan drie voorwaarden voldaan zijn: - Er is sprake van een hierarchische verhouding. - Er wordt een activiteit verricht. - Er wordt geld betaald. Indien aan twee van de drie voorwaarden voldaan is, wordt automatisch aangenomen, dat aan de derde voldaan is. Daarvan is met name de situatie relevant, dat er gewerkt wordt in opdracht. Er moet dan betaald worden. Dat bepaalt in principe ook wie er inhoudingsplichtig is. |
|
Astrid |
Geplaatst: dinsdag 27 November 2012 15:21
beste adverteerder, kunt u mij zeggen welke gastouderbureaus werknemers in loondienst hebben? Ik ben zelf ook nl. daar naar op zoek met vriendelijke groet, A.B. |
Geplaatst: vrijdag 30 November 2012 12:49
De meeste gastouderbureaux bemiddelen en hebben zelf geen personeel in dienst. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk