1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

medicatie geven aan kinderen op een logeeropvang

Auteur Bericht
Annewieke Geplaatst: zaterdag 23 Augustus 2008 13:00
ik werk voor veschillende logeeropvangen, de een laat de ouders een medicijnlijst ondertekenen tenteken dat deze klopt en dat zij toestemming geven dat de begeleiding de kinderen hun medicatie mogen geven, de ander regelt dit niet. mijn vraag is: is het verplicht dat ouders zo'n lijst moeten ondertekenen en zo ja waar kan ik dat dan vinden in welke wet? deze kinderen verblijven op basis van PGB. ik vind het namelijk een grote verantwoording. de 1 zegt dat het moet en de ander zegt dat het pgb basis is? wat is het nu? waarom doet de 1 het wel en de ander het niet?
Geplaatst: zondag 24 Augustus 2008 11:33
Het toedienen van medicijnen is een verpleegkundige handeling. Dat dient dus niet door groepsleiding te gebeuren. Het PGB heeft daar op zich niets mee te maken. Een handtekening van ouders doet er evenmin toe.
Sterker nog: Ouders tekenen dan voor aantoonbaar slechte hulp en dat mag niet volgens de PGB regeling. Je moet namelijk kwaitatief goede hulp inkopen!
Nelleke Geplaatst: zondag 24 Augustus 2008 23:22
Het toedienen van medicijnen is niet iets dat alleen verpleegkundigen mogen doen. Het is geen voorbehouden handeling.Het is wel goed als de instelling duidelijke afspraken maakt. In principe geeft een arts opdracht tot medicijnen toedienen, en is het zaaks dat de instelling dan ook een kopie van die opdracht krijgt. Wanneer er vergissingen gemaakt worden kun je wel degelijk aansprakelijk gesteld worden. Niet via het tuchtrecht maar wel het civielrecht.

Dat alleen verpleegkundigen bepaalde handelingen uit mogen voeren is een misverstand.

Het LEVV heeft hier duidelijke informatie over op de site:

http://www.levv.nl/index.php?id=185
Geplaatst: maandag 25 Augustus 2008 14:51
Bedankt, ik ben weer wat wijzer geworden. Het grijze gebied is groter dan ik dacht.

Ik begrijp hieruit, dat je geen verpleegkundige hoeft te zijn om pillen toe te mogen dienen. Tegelijkertijd moet je als PGB houder goede/deskundige hulp inhuren. Je moet je dus steeds afvragen of wat gebeurt ook verantwoord is.

Vraag: Staat medicatie via een infuus op een lijn met medicatie via een sonde? Of valt dit onder uitzetten en uitdelen?
Geplaatst: donderdag 28 Augustus 2008 10:23
ik zelf heb de cursus medicijnverstrekking en risicovolle handelingen gedaan. door deze cursus ben je deskundig bekwaamd en dan ben je volgens mij pas bevoegd om medicijnen te delen.
Nelleke Geplaatst: donderdag 28 Augustus 2008 12:31
Nog even over de logeeropvang: sommige logeerhuizen hebben daar wel degelijk een protocol voor, bijvoorbeeld

http://www.stichtingmaashorst.nl/Files/protocol%20medicijnverstrekking%20dagbehandeling.pdf

Maar ook gewone scholen die op kamp gaan met een klas moeten van tevoren aan de ouders vragen een ondertekende lijst met toe te dienen medicijnen te maken! Want minderjarigen kunnen zelf niet eindverantwoordelijk gehouden worden voor het toedienen van medicijnen. Wanneer in een logeeropvang perongeluk een foutieve medicijnverstrekking plaatsvindt, en er niets op papier terug te vinden, wie is dan verantwoordelijk? Degene die op dat moment verantwoordelijk was voor het kind, dus de groepsleiding.

In instellingen mag niet iedereen medicijnen toedienen, al zou i.p de schoonmaakster dat nog mogen doen omdat het geen voorbehouden handeling is. Daarom geven de meeste instellingen een cursus medicijnen toedienen, met een certificaat van bekwaamheid. Daarmee zegt de instelling ook: je bent nu zelf ook verantwoordelijk als je een fout maakt tegen beter weten in. Met alle juridische gevolgen van dien.
Alida Geplaatst: maandag 15 December 2008 22:18
Het is al een beetje een oud topic, maar voor zover ik weet (ik weet niet alles) heeft het gebruik van medicijnlijsten en ondertekenen daarvan niet zozeer met wettelijke afspraken te maken als wel met kwaliteitszorg (HKZ kwaliteitscertificaten etc.)
Judie Geplaatst: donderdag 18 December 2008 12:18
Wat ik vooral belangrijk vind bij medicatie toedienen is dat je weet waarvoor medicatie gebruikt wordt, hoe te geven, wat als het vergeten wordt (is er een AVG arts of gewone arts bereikbaaar om te overleggen of overleg je met ouders), weet je de bijwerkingen van de medicatie/reacties van client.
Ben je bewust wat je doet! Zou je ook voor jezelf zijn!
Binnen onze instelling moeten wij een klapper maken met de volgendegegevens per client erin:
foto van client, welke medicatie, hoe ziet med. eruit, waarvoor gegeven, wanneer gegeven, door wie gegeven, wie verantwoordelijk, naam arts, ouders, enz.
Binnen onze instelling mogen zorgassistenten en huishoudelijk medewerkers geen medicatie geven, ook mensen die nog geen cursus gevolgd hebben, mogen niets geven.
Als je BIG geregistreerd bent, mag het wel.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.