Zelfstandige zijn...en in loondienst bij een PGB houder...
Auteur | Bericht |
---|---|
Gast |
Geplaatst: woensdag 03 September 2008 11:59
Ik ben recent als zelfstandige begonnen. Ik begeleid kinderen aan huis met een PGB, aktiverend en ondersteunend. Ik heb nog maar 1 vaste klant op dit moment. Nu is er een zorgvraag waar ik graag voor zou willen werken maar dat is met een contract... Nu vraag ik me af of dat financieel haalbaar is. Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt! Groet, Famke |
Geplaatst: donderdag 04 September 2008 12:02
Als je in het kader van een PGB werkt, werk je altijd op basis van een contract. ( Zonder contract geen betaling uit het PGB) Dat kan een overeenkomst zijn met een freelancer maar ook met een particulier persoon. Als dit je tweede cliënt is en je voor hem/haar op minder dan 4 dagen per week werkt, zal het laatste het geval zijn. Via de site van de SVB kun je een contract downloaden. Daar zit een toelichting bij, zodat je een idee hebt waar je allemaal over moet nadenken en overleggen, voordat er getekend wordt. De financiele haalbaarheid voor jou hangt af van het uurloon, het aantal uren en de vraag of de flexwet van toepassing is; d.w.z.: Krijg je doorbetaald als de cliënt verhinderd is. |
|
Zorgbureau Aanbieder BV |
Geplaatst: dinsdag 09 September 2008 18:07
Hoeft elkaar niet te bijten, allerlei constructies zijn mogelijk ook als je als zelfstandige , freelancer of wat ook werkt. Succes |
Geplaatst: donderdag 11 September 2008 14:40
Volgens mij is het zo dat de contracten die de SVB beschikbaar zijn niet verplicht zijn om te gebruiken, het wordt wel aangeraden. Maar ook zonder contract kun je aan het werk voor een budgetbeheerder. Je zult als zelfstandige wel zelf nota's moeten indienen bij de je zorgvrager. Toch is het contract aan te raden. Je kunt het prima gebruiken als bevestiging van jullie afspraken. Je hebt als zelfstandige geen "last" van het contract. Je doet gewoon je ding, maar hebt hiernaast gewoon je eigen administratie. Als je meer over het gebruik van de contracten wilt weten en welke voor jou van toepassing is dan kun je het beste contact opnemen met de SVB, servicecentrum PGB. Er is een contract voor freelancers, maar ook de zorgovereenkomst "arbeidsovereenkomst"is bedoeld voor de zelfstandige, je maakt in beide gevallen gebruik van je eigen nota's. Alleen mag het contract voor freelancers alleen gebruikt worden als je een VAR - winst uit onderneming hebt toegewezen gekregen door de belastingdienst. succes. |
|
Geplaatst: donderdag 11 September 2008 15:32
Ik heb een VAR-row omdat ik een vaste baan ernaast heb, maar gebruik gewoon de zorgovereenkomst freelancer. M.i. is daar niks mis mee, henriette |
|
Geplaatst: donderdag 11 September 2008 20:36
Het is inderdaad niet verplicht om SVB contracten te gebruiken. Voor de zorgvrager is het evenwel erg belangrijk om dat wel te doen: Zorgvragers moeten er namelijk rekening mee houden, dat het zorgkantoor afspraken, die verder gaan, dus duurder zijn, dan die in het SVB standaardcontract, afkeurt. Deze afspraken komen in principe voor rekening van de zorgvrager en kunnen niet ten laste gebracht worden van het PGB. Aangezien de zorgvrager de administratie 7! jaar moet bewaren, kunnen er dus lange tijd "lijken uit de kast rollen". Ik heb nog niet gehoord, dat het Zorgkantoor op die grond verantwoordingen heeft afgekeurd. Uit de richtlijnen voor het Zorgkantoor blijkt evenwel, dat zij dit mogen. |
|
Anne |
Geplaatst: vrijdag 12 September 2008 16:36
Het is helemaal NIET zo dat je zonder contract voor een budgethouder kunt werken, tenminste niet als je wilt voorkomen dat een budgethouder ernstig in de problemen komt wanneer het zorgkantoor een intensieve controle doet. Je bent als budgethouder dan namelijk verplicht om een geldige zorgovereenkomst te overleggen naast facturen of anderszins declaraties. Ik begrijp dan ook niet dat er mensen zijn die zonder contract aan het werk gaan bij een budgethouder of dat er budgethouders zijn die geen contracten afsluiten. Je bent verder niet verplicht om de zorgovereenkomsten van de SVB te gebruiken, wel ben je verplicht bepaalde afspraken in je overeenkomst/contract op te nemen en waarom zou je er zelf eentje maken als je ze kant en klaar kunt downloaden? |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk