Ik moet het nu echt weten...wel of geen btw?
Auteur | Bericht |
---|---|
Rik |
Geplaatst: zaterdag 06 September 2008 21:19
Hallo, Ik zou erg graag willen weten of ik nu wel of geen btw moet gaan betalen. Ik ga beginnen als freelancer en bij de belastingdienst zeggen ze wel, omdat als je een eigen bedrijf hebt met winst moet je daar gewoon btw over betalen. Maar ik hoor hier en daar ook mensen zeggen dat je geen btw hoeft te betalen. Hoe zit het nou, het is erg onduidelijk voor mij. En wil aan het einde van het jaar niet voor verrassingen komen staan. Alvast bedankt. Rik |
Geplaatst: zondag 07 September 2008 12:37
Beste Rik, je hoeft over het algemeen geen BTW te heffen op AWBZ en WMO geïndiceerde zorg, zolang je maar rechtstreeks met zorgverlening bezig bent. Als jij bijvoorbeeld de PGB administratie doet voor een client, dan is dat geen directe zorgverlening en moet je daarover wel weer BTW rekenen. Dat is ook de reden waarom bemiddelingsbureaus BTW heffen over de kosten die ze voor bemiddeling in rekening brengen. Aangezien jij je bij mijn netwerk aangemeld hebt kan ik zien wat voor zorg jij verleent en je bent in principe niet plichtig voor de BTW zolang je dus maar zorg of begeleiding verleent die valt onder een PGB. Zodra iemand zonder een PGB zorg van je af wil nemen, ben je in principe wel weer plichtig voor de BTW, want dit is namelijk niet AWBZ of WMO geindiceerd. Dan komt er echter wel weer de Kleine OndernemersRegeling (KOR) om de hoek kijken die stelt dat als je onder een bepaald bedrag aan te vorderen BTW blijft, je geheel vrijgesteld kan worden van BTW. Over BTW heffing hoef je je dus niet echt zorgen te maken, zo lang je maar duidelijk voor ogen hebt welk product je aanbiedt. Mocht je nog specifieke vragen hebben dan kun je mij via mijn profiel altijd mailen. |
|
Geplaatst: vrijdag 12 September 2008 10:05
Hierbij wat info vanuit de webite www.pgb.nl (per saldo) Geen omzetbelasting (btw) Koopt u als budgethouder zorg, hulp of begeleiding in bij vrij gevestigde hulpverleners, freelancers, organisaties of instellingen, dan mogen zij u geen omzetbelasting (btw) in rekening brengen. Dat is zo geregeld in het Belastingplan 2007, waarbij de Wet Omzetbelasting is aangepast. De vrijstelling geldt voor alle zorgfuncties waar u een persoonsgebonden budget kunt krijgen op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), namelijk persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding en activerende begeleiding. Ook tijdelijk verblijf is vrijgesteld van btw, op grond van een oudere regeling (waarbij elk verblijf op grond van de AWBZ is vrijgesteld van btw). De vrijstelling geldt ook voor huishoudelijke zorg die u inkoopt met een persoonsgebonden budget dat u van de gemeente krijgt op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Voor alle aanbieders Het maakt voor de btw vrijstelling niet uit wie de diensten aanbiedt. Dat kan een bedrijf of instelling zijn, maar ook een zelfstandig ondernemer (zoals een zorgboer) of een freelancer. Het maakt ook niet uit waar de diensten worden aangeboden, bij u thuis of ergens anders. Niet voor bemiddeling en administratie De btw vrijstelling geldt niet voor bemiddelingskosten of voor administratieve diensten. Over die ondersteuning moet wel btw berekend worden. Niet op de hoogte Helaas blijken veel zorgverleners en hun belastingadviseurs niet op de hoogte te zijn van deze nieuwe regeling. Ze willen u daarom alsnog btw in rekening brengen. Dat is onjuist. Per Saldo adviseert budgethouders in dat geval om van de facturen van deze zorgverleners exclusief btw te betalen, dus na aftrek van het vermelde btw bedrag. Factureert de zorgverlener één bedrag zonder btw specificatie, ga dan goed na of het bedrag overeenkomt met het bedrag dat u in de zorgovereenkomst exclusief btw bent overeengekomen. Meer informatie Mocht uw hulpverlener discussie krijgen met zijn belastinginspecteur over de btw vrijstelling, dan kunt u hem wijzen op de letterlijke tekst van de wetswijziging, te vinden in het Belastingplan 2007, pagina 14, onderdeel F. Hopelijk heb je er wat aan! Groetjes Frieda |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk