is mijn tarief te hoog?
Auteur | Bericht |
---|---|
Rik |
Geplaatst: zaterdag 20 September 2008 00:48
Hallo allemaal, Ik ga in september beginnen met twee nieuwe cliënten. Deze hebben allebei mijn hulp nodig. Zij willen een tarief van 19 euro per uur en dit is voor verzorging met licht verpleegkundige handelingen. Voor huishoudelijke zorg een bedrag van 13 euro. En voor slaapdiensten een tarief van 12 euro per uur. Ik zelf heb een tarief van 25 euro per uur voor verzorging met verpleegkundige handelingen en voor huishoudelijk een tarief van 19 euro per uur. Zit ik nou te hoog, of zij te laag? Wat als zij te laag zitten, wat kan ik dan tegen ze zeggen. Ik kan het ook erg moeilijk vinden wat ongeveer de tarieven per uur zijn. Kan iemand mij hierbij helpen? Groetjes Rik. |
Geplaatst: zaterdag 20 September 2008 15:15
Dat hangt van de overige omstandigheden af. Wordt bij afbellen doorbetaald? Wanneer U op meer dan drie dagen komt heeft U recht op werken in loondienst. Bij het uurloon komen dan nog minimaal de vrije dagen. Bovendien heeft U dan twee jaar recht op ziekengeld. In dat geval lijken mij de tarieven redelijk. Rekent U alleen de tijd van werken of geldt een minimaal tarief per oproep? Komt U in de piek of in de daluren? Is alles aansluitend of is er sprake van gebroken diensten? Kijk eens in de CAO voor de thuiszorg. Als deze uurlonen all-in zijn komen die mij als te laag voor. De tarieven bij indicatie liggen rond de €20.- per uur. |
|
Anne |
Geplaatst: zaterdag 20 September 2008 16:07
Ik wil niet vervelend zijn, maar sinds de WMO ingevoerd is zijn er gemeenten die voor huishoudelijke hulp tarief 1 een tarief van 11 tot soms 13,50 hanteren in PGB vorm. Dat betekent dat de budgethouder het dus ook voor elkaar moet zien te krijgen iemand in te huren voor huishoudelijke hulp voor dat tarief. Mijn gemeente hanteert een tarief van 11 euro, daar kun je geen hond voor krijgen, omdat je zwart veel meer kunt verdienen (gemiddeld 10 tot 15 euro per uur en dan hoef je dus geen belasting ervan te betalen, terwijl je als je voor een PGB houder werkt je dat nog wel moet doen). Een tarief van 19 euro voor huishoudelijk werk is dus niet bepaald realistisch. Of mensen moeten in staat zijn om naast de eigen bijdrage die ook nog berekend wordt, een flink bedrag per uur zelf bij te leggen. Maar de meeste mensen die een handicap hebben of langdurig ziek zijn hebben nou juist nét niet dat riante inkomen! Wat betreft verzorging en verpleging is jouw uurtarief m.i. wel realistisch. |
Geplaatst: maandag 22 September 2008 14:26
Beste Rik, Ik heb huishoudelijkehulp op pgb-basis via een bemiddelingskantoor. Hiervoor betaal ik 14.50 per uur en mijn hulp ontvangt 11.50. Een normaal uur tarief ligt dus tussen de 10 en 15 euro, daar gaan voor zorgverleners inderdaad nog veel kosten af maar de vergoedingen geven niet meer ruimte. Ik denk dat je bij je prijsstelling toch moet kijken naar de vergoedingen die er worden gegeven aan de gebruikers. Vergeet vooral niet dat mensen met een chronische ziekte of handicap heel veel extra kosten moeten maken. Je kan met een boven modaal inkomen als gehandicapte als gevolg van alle eigen bijdragen onder bijstandsnivo eindigen. Deze tegenstelling in belangen is een onderdeel van het werken op pgb-basis waar je rekening mee moet houden, wil je dat niet dan blijft alleen werken in loondienst over. Daar zijn de verstrekte vergoedingen wel in overeenstemming met een fatsoenlijk inkomen en sociale verzekeringen. Het is een onrechtvaardig systeem, maar bij mijn weten is er niet eens een organisatie of politieke partij die hier iets aan wil doen. Mocht jij of iemand anders op dit gebied iets of iemand vinden die hier iets aan kan en wil doen dan is het een idee om hiervoor een oproep op deze site te doen. Het is een probleem waarmee we allemaal worstelen. Jolanda |
|
Geplaatst: maandag 22 September 2008 19:49
Daar zijn vakbonden voor, maar dan moeten er wel voldoende mensen lid worden! |
|
Geplaatst: dinsdag 23 September 2008 13:15
We hebben bij de vakbond nagevraagd of ze hier nu of in de toekomst iets mee wilden gaan doen, maar hun antwoord was negatief. Jolanda |
|
Vidroh |
Geplaatst: donderdag 25 September 2008 16:41
Beste Rik, Ik denk dat je eerst eens een reeele berekening van kosten etc. moet maken om tot een uurprijs te komen waarvoor jij kunt werken. Neem daarbij bv. het uurloon van je collega's in loondienst als uitgangspunt en houd rekening met extra verzekeringen, vakantiegeld etc. etc. Dan kan je je uurloon ook verdedigen naar potentiele klanten en prijsafspraken maken. Overigens, je hebt het over verpleegkundige werkzaamheden, terwijl je cv niet aangeeft dat je verpleegkundige bent. Snij je niet in de vingers! Groet, Vidroh |
Judie |
Geplaatst: dinsdag 02 December 2008 10:02
Beste Rik, Ook ik ga binnenkort voor een PGB gezin werken en ook in moet licht verpleegkundige handelingen verrichten (sondeslang inbrengen, sondevoeding en medicatie geven). Ik ben BIG geregistreerd en Z-verpleegkundige, ik zelf dacht ook aan een bruto bedrag van € 25,-- per uur, dit lijkt me redelijk, toch?. Daarbij komt dat het gezin uit 2 kinderen (tweeling) bestaat en ik ook voor het andere kindje er ben. J. Hermens |
Arnold |
Geplaatst: maandag 05 Januari 2009 13:33
Sorry , ik kan me over dit soort tarieven erg opwinden. Vraag en aanbod bepalen de prijs. Zelf vraag ik 32.50 overdag, 35,00 in de avond en in het weekend 40 euro per uur. Voor verpleging/verzorging. Voor verpleegkundige is dit een goede prijs. In jouw geval zit je dus erg laag, is niet goed voor de markt |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk