1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vakbond

Auteur Bericht
Rik Geplaatst: dinsdag 30 September 2008 14:43
Hoi allemaal,

Er word verschillende keren gepraat over een vakbond.
Wat zijn de voordelen van een vakbond, wat heb ik daaraan?
En welke vakbond is dat en hoe kan ik daarmee in contact komen.
Ik wil nl. misschien lid worden.

Groetjes Rik :wink:
Geplaatst: woensdag 01 Oktober 2008 13:38
Voor de FNV is de ABVA-KABO de belangrijkste en voor het CNV de CFO.

Individueel kun je van de vakbond hulp en advies verwachten bij arbeidsconflicten tussen werknemer en wergever. ( Dus niet als freelancer).
Verder zet de bond zich in voor groepsbelangen. Dat kan ook het belang zijn van werknemers , die op basis van PGB in loondienst werken, zoals het krijgen van een CAO.
Hiervoor is het van belang, dat veel mensen lid worden, zodat zo nodig een vuist gemaakt kan worden om het doel te bereiken.
Voor wat het PGB betreft staat dat allemaal nog in de kinderschoenen.
10 jaar geleden was ik bij een studiedag voor PGB-houders.
Er was toen ook een presentatie van de ABVA-KABO. Ik moet zeggen, dat ik mij in de tijd van "Daans" waande.( In Antwerpen kun je binnenkort gaan kijken)
Binnen het PGB gelden arbeidsvoorwaarden, waartegen in veel andere sectoren mensen nog niet eens op hun werk zouden verschijnen.
Ik verwacht niet, dat dit vanzelf "in goed overleg" tussen individuele werkgevers en werknemers zal gebeuren.
Myra Geplaatst: zaterdag 04 Oktober 2008 04:03
Ik ben lid van de vakbond FNV Zelfstandigen. Vandaag kreeg ik als lid dit bericht in mijn mailbox. Ik wil dit graag delen, misschien krijg je zo een idee wat de vakbond voor je kan betekenen.

Alle leden van FNV Zelfstandigen werkzaam in de Zorg

Utrecht, 3 oktober 2008

Betreft: ontwikkelingen VAR

Geachte mevrouw, mijnheer,

De afgelopen maanden is veel onrust geweest bij zelfstandigen werkzaam in de thuiszorg door perikelen rondom de VAR. FNV Zelfstandigen voert op dit moment overleg met de belastingdienst om een oplossing te vinden voor degenen die minder kunnen werken omdat zij niet in het bezit zijn van een VAR-winst. Het lijkt ons goed om u in deze brief op de hoogte te stellen van laatste ontwikkelingen.

Zoals u wellicht weet is er een landelijk overleg gaande tussen de brancheorganisaties in de thuiszorg, de belastingdienst, het UWV en een aantal ministeries. Doel van dit landelijk overleg is dat er per 1 januari 2009 duidelijke regels en richtlijnen zijn voor het verlenen van AWBZ zorg in natura (ZiN), zorg op basis van een Persoonsgebonden Budget (PGB-zorg) en particuliere zorg. De afspraken zullen worden vastgelegd in een convenant. Het is de verwachting dat het convenant deze maand wordt ondertekend.

Voor 2008 betekent het convenant helaas geen oplossing. De belastingdienst stelt zich op het standpunt dat ZiN verleent in de jaren tot 2008 per definitie loon uit dienstbetrekking is en dat hiervoor daarom geen VAR-winst kan worden afgegeven. FNV Zelfstandigen is het niet eens met dit (principiële) standpunt van de Belastingdienst. Wij beraden ons momenteel over de verdere stappen die wij zullen ondernemen.

Bij de beoordeling van uw aanvraag voor de VAR heeft de belastingdienst, als het goed is, in de eerste plaats gekeken of u een ondernemer bent. Er wordt bijvoorbeeld gekeken hoeveel opdrachtgevers u hebt, of u voor één of meerdere bemiddelingsbureaus werkt, of u investeringen doet, welke risico’s u draagt. Als de Belastingdienst van mening is dat u een ondernemer bent, dan wordt er daarna gekeken naar de soort zorg die u verleent, PGB, particulier of ZiN. Volgens de Belastingdienst kunnen verdiensten uit ZiN nooit winst uit onderneming zijn, maar wordt het altijd beschouwd als loon uit dienstbetrekking. Het gevolg hiervan is dat u op dit moment géén VAR-winst kunt krijgen voor ZiN. Voor particuliere zorg en PGB kunt u nog wel een VAR-winst krijgen, mits u voldoet aan de criteria van het ondernemerschap.

De besluitvorming bij de Belastingdienst is afgelopen maanden op zijn zachtst gezegd niet goed gegaan. De Belastingdienst heeft dit erkend en heeft haar excuses aangeboden. Wellicht hebt u enige weken geleden een excuusbrief ontvangen. Mocht u deze brief niet hebben ontvangen en bent u het niet eens met de verleende VAR, neem dan contact op met ons.

De belastingdienst heeft aangekondigd dat alle besluitvorming opnieuw gaat plaatsvinden. Ook heeft de belastingdienst ons laten weten wat haar standpunt is en ons enig inzicht gegeven in hoe de nieuwe besluiten eruit komen te zien.

In 2008 en de jaren daarvoor hebben veel mensen ZiN zorg verleend. Ruwweg zijn er vier categorieën mogelijk.

U bent zelfstandige en u verricht alleen ZiN-zorg;
U bent zelfstandige en u verricht alleen particuliere zorg en PGB-zorg;
U bent zelfstandige en u verleent een combinatie van particuliere, PGB- en ZiN-zorg, alle drie soorten ongeveer evenveel.
U bent zelfstandige en u verleent een combinatie van particuliere, PGB- en ZiN-zorg, waarbij de ZiN-zorg maar een heel klein percentage is;

Wanneer u zich herkent in één van de bovenstaande situaties, dan zijn dit de mogelijke gevolgen voor u:

U zult voor 2008 een VAR-loon ontvangen. Dit betekent dat u geen ondernemer bent, waardoor u geen recht hebt op fiscale voordelen zoals ondernemersaftrek. Een ander gevolg is dat het bemiddelingsbureau een naheffing van de belastingdienst en het UWV kan verwachten. Hebt u toch een VAR-winst ontvangen voor 2008, dan adviseren wij u om contact op te nemen met een goede boekhouder of accountant om u te helpen bij belastingaangifte.
De kans is groot dat de belastingdienst u een VAR-winst zal afgegeven en u dus als ondernemer wordt beschouwd.
Voor het gedeelte PGB-zorg en particuliere zorg kunt u een VAR-winst krijgen. De inkomsten uit ZiN, worden beschouwd als loon uit dienstbetrekking. De gevolgen voor dit deel zijn gelijk aan situatie 1.
Ook in dit geval wordt ZiN beschouwd als loon uit dienstbetrekking en kunt voor dit deel van de werkzaamheden geen VAR-winst krijgen. Echter, bij de aangifte van de inkomstenbelasting kunt u een beroep doen op de nauwe samenhang tussen uw verschillende inkomsten. Wanneer de ZiN maar een klein deel is van uw totale werkzaamheden worden deze inkomsten hieruit beschouwd als winst uit onderneming. Helaas is het niet mogelijk te zeggen hoeveel procent u maximaal aan ZiN mag verdienen. Ieder individueel geval wordt individueel beoordeeld.

Voor degenen die in categorie 2 en 4 vallen, verwachten wij op korte termijn een praktische oplossing. Deze personen krijgen waarschijnlijk alsnog een VAR-winst en lijden via de nauwe samenhang-regeling bij de aangifte inkomstenbelasting geen financiële schade. Als u in categorie 1 of 3 valt, dan moet u helaas rekening houden met nadelige financiële gevolgen bij uw belastingaangifte.

Ons verzoek aan u is om aan ons te laten weten wat de verhouding is tussen de verschillende soorten zorg die u in 2008 en daarvoor hebt verleend. Wij zullen beoordelen of u in aanmerking komt voor de praktische oplossing en namens u contact opnemen met de belastingsdienst en zorgen dat het besluitvormingsproces in goede banen wordt geleid. Ook zullen wij met u overleggen wat te doen in het geval er al een procedure bij de rechtbank loopt. Mocht u een groot deel ZiN hebben verleend, dan overleggen wij met u wat uw verdere mogelijkheden zijn.

Tot slot een enkele opmerking over het aanvragen voor de VAR 2009. Ons advies is voorlopig even te wachten met de aanvraag en onze verdere berichten af te wachten. De verwachting is dat er in oktober een convenant wordt gesloten. Zodra het convenant is gesloten, is bekend of u in 2009 nog een VAR nodig hebt en wij kunnen u dan beter adviseren hoe u uw werkzaamheden het beste kunt omschrijven.

Voor vragen of overleg kunt u contact opnemen met de behandelaar van uw dossier. Mocht u nog geen lid zijn, dan kunt u contact opnemen tijdens ons juridisch spreekuur. Als u besluit om lid te worden, nemen wij uw kwestie direct in behandeling, ook al is de kwestie voor de ingangsdatum van het lidmaatschap ontstaan.

Met vriendelijke groeten,

namens FNV Zelfstandigen

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.