Wat vinden jullie hiervan?
Auteur | Bericht |
---|---|
Nelleke |
Geplaatst: dinsdag 30 September 2008 18:36
Is dit goed?(zie bericht hieronder) Of biedt een geregistreerd verpleegkundige al genoeg garantie? Zelfstandige verpleegkundigen in de thuiszorg kunnen in aanmerking komen voor een keurmerk van Branchebelang Thuiszorg Nederland (BTN). Om in aanmerking te komen moet een verpleegkundige beschikken over de benodigde bevoegdheden, diploma’s en ervaring en zich actief bijscholen. Bovendien moet de bedrijfsvoering voldoen aan een aantal criteria, zoals verzekeringen en registratie. Een onafhankelijk certificatie-instituut doet de toetsing. Bemiddelingsbureaus Aanleiding voor het keurmerk is dat het aantal zelfstandig gevestigde zorgverleners groeit. Cliënten en bemiddelingsbureaus zijn op deze manier zeker van de kwaliteit van de zelfstandige. ZOZ Het Keurmerk voor Zelstandig Ondernemende Zorgverleners (Keurmerk ZOZ) is nu nog in ontwikkeling. Daarbij zijn het ministerie van VWS, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, Zorgverzekeraars Nederland, beroepsverenigingen Sting en V&VN en cliëntenorganisatie LOC-LPR betrokken. De bedoeling is dat dit jaar al twintig zelfstandige zorgverleners het certificaat behalen. Door: redactie Nursing Bron: VM-online |
Geplaatst: woensdag 01 Oktober 2008 13:56
Registratie biedt de bevoegdheid om je beroep uit te oefenen. Een kwaliteitskeurmerk gaat over bedrijfsvoering, kwaliteit, leveringsvoorwaarden en klachtbehandeling. Als de PGB sector een volwassen sector wil worden lijkt het mij nodig om die zaken goed te regelen. Hier hebben zowel de werkers als de cliënten belang bij. |
|
Annelies |
Geplaatst: donderdag 02 Oktober 2008 22:29
Hallo Nelleke, Hierbij stuur ik je mijn visie/ vermoeden, t.a.v. de invoering van het Keurmerk ZOZ. Het Keurmerk ZOZ wil men graag invoeren, i.v.m. werkzaamheden, die de zorgverleners verricht, t.a.v. de AWBZ zorg in natura. De werkzaamheden, die daarbij lopen via een bemiddelingsbureau en via een thuiszorgorganisatie. De zorg, die de zorgverlener, rechtstreeks verleend aan PGB-cliënten ( evt. via een bemiddelingsbureau) , zal, waarschijnlijk, buiten dat keurmerk te vallen. De BTN is, samen met die, door jou genoemde, belanghebbenden, bezig met het ontwikkelen van zo´n keurmerk. Volgens mij ontbreekt daarbij de nodige inbreng van de zorgverleners zelf en van de cliënten. Volgens mijn mening is deze ontwikkeling, een direct gevolg van de besprekingen, die er zijn t.a.v. het convenant. Weet je nog wel, dat convenant dat nog op zich laat wachten, en waarvan we hopen, dat het ons goede en praktische oplossingen zal bieden. Men probeert, mijns inziens, via de garanties van z´on keurmerk het achteraf heffen van premies en loonbelasting te voorkomen. Bij de bemiddelingsbureau´s en thuiszorgorganisaties. Dus deze organisaties te vrijwaren van financiële gevolgen, bij het inzetten van zelfstandigen, bij de AWBZ in natura zorg. De niet geringe kosten van zo´n keurmerk, zullen op de schouders van de zorgverleners komen. En het zal tevens voor die zorgverleners veel bijkomende administratie geven. Ik vraag me, net als jij doet, af, of dit keurmerk wel nodig is voor met name zorgverleners met een zorg-diploma. Met name zij, die de nodige ervaring in de zorg hebben opgebouwd. Op zich kan een praktische bijscholing op het vlak van het ondernemerschap geen kwaad. Mits deze bijscholing betaalbaar. ( Zo´n bijscholing zal er op 14 november in Nieuwegein worden gegeven.) m.v.g., Annelies Blekman Thuisverpleegkundige.nl |
Nelleke |
Geplaatst: vrijdag 03 Oktober 2008 09:56
Nou, je zegt precies wat ik denk: de kosten van zo'n keurmerk zullen neer komen op de schouders van de zorgverleners. En die zullen dat mee gaan rekenen in hun uurtarieven. Ik weet niet hoe het elders is, maar mijn ervaring is dat zorgvragers bijzonder krap geïndiceerd worden als het gaat om verpleging en verzorging, en dan gaat bij een aantal het uurtje begeleiding dat erbij zat ook nog eraf vanaf 2009. MIjn uurtarief zit echt al op de bodem, bij sommigen zelfs onder de bodem, en inflatiecorrectie zit er de laatste jaren niet meer in. Maar ook mijn collega's die via een bemiddelingsbureau werken en zo als freelancer zorg in natura leveren verdienen gemiddeld niet veel meer dan 23 euro per uur. Daar moet dan belasting vanaf en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeriingswet, én de aansprakelijkheidsverzekering, én bijscholing, én registratie in het BIG register. Hebben we het nog niet eens over een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dus ik weet het niet met dat keurmerk, ik ben erg voor duidelijkheid en die schep je misschien wel met zo'n keurmerk. Aan de andere kant wordt op deze manier de zorg niet goedkoper. Maar misschien is het een opstapje naar het Vlaams model, waar zelfstandig verpleegkundigen rechtstreeks naar de ziektekostenverzekering en de vlaamse AWBZ kunnen declareren. (dacht ik tenminste) Zonder tussenkomst van bemiddelingsbureau's. |
Ron |
Geplaatst: maandag 03 November 2008 23:48
Het begint er aardig op te lijken dat deze regering met in hun kielzog de gevestigde zorgverlenende organisaties er op uit zijn om de ZZP zorgverlening de nek om te draaien. Waarschijnlijk voelen zij zich belaagd en vrezen voor hun eigen bestaansrecht. Het lijkt er op dat de gevestigde zorgmeute het niet kan verkroppen dat de PGB zorg thuis door ZZp.ers een geweldig sukses zijn. Het zijn de ZZp.ers die niet gebonden zijn aan allerlei belachelijke intitutionele afspraken, zij die het vaak veel beter doen. Instellingen zijn allen maar bezig met productie, kwantiteit i.p.v. kwaliteit, een kwaliteit die een ZZp.er wel kan bieden zonder allerlei administratieve rompslomp. In Deh Haag hebben ze oogkleppen op en die jongens van de zorgverzekering doen daar van harte aan mee. De zorgverzekeraars proberen die "vrijgevochten"ZZp.ers óók onder hun brede duim te krijgen en daar hun kwantiteitsregels op te leggen Of zou het toch zakken vullen zijn. Een ZZP.er uit de psychiatrische thuiszorg welke prima loopt. |
Gast |
Geplaatst: dinsdag 03 Februari 2009 09:55
Sinds kort is er een Keurmerk voor PGB Zorgaanbieders, die kan worden toegekend aan zorgaanbieders die voldoen aan een aantal zorgvuldig opgestelde criteria. Ook ZZP-ers kunnen voor dit keurmerk in aanmerking komen! Het Keurmerk PGB Zorg kan alleen worden toegekend door een volledig onafhankelijke stichting, zodat elke vorm van belangenverstrengeling is uitgesloten. Ook hoeven zorgvragers en zorgaanbieders nu niet te vrezen voor een papieren keurmerk, waarbij de motieven op een ander vlak liggen dan het geven van verantwoorde zorg. Het Keurmerk PGB Zorg is bedoeld voor zorgaanbieders die zorg leveren op basis van een PGB. Als het keurmerk is toegekend, geeft dat een garantie dat de bedrijfsvoering, financiele administratie, zorgadministratie, kwaliteit van zorg en opleiding van de medewerkers op orde is. Kijk voor meer informatie op: www.pgbkeurmerk.nl |
Nelleke |
Geplaatst: dinsdag 03 Februari 2009 18:00
Over dit keurmerk en andere keurmerken is al een kleine discussie op de pgb-prikpagina: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=3013&i=816&t=816 |
Annelies |
Geplaatst: woensdag 04 Februari 2009 08:32
Ik heb de website bekeken van de organisatie die het pgbkeurmerk aanbiedt. Met verbazing las ik dat een klachtenbehandeling bij een geschil 75 euro kost ( bij individuele zorgverleners ). Beetje vreemd, wanneer je weet dat een klachtencommissie bij een serieuze behandeling van een klacht al gauw 10 uur bezig is. En hiervoor vaak nog de hulp nodig heeft van een jurist. Het lijkt me moeilijk om voor 75 euro een klacht op professionele wijze te behandelen. In de praktijk kom je dan al gauw uit op 2500 euro per klachtenbehandeling. m.v.g., Annelies Blekman |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk