1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vraagje over zelfstandig werken naast vaste baan

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 10 Oktober 2008 11:52
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb besloten dat ik waarschijnlijk wil gaan werken via PGB. Gezien mijn kennis en ervaring denk ik dat dit moet gaan slagen. Nu is het zo dat ik via een zorginstelling werk en ik was benieuwd of het dan kwaad kan als ik zelfstandig aan de slag wil (naast mijn baan bij de zorginstelling).

Hoe zit het met belastingen e.d., hoe zit het met klantenwerving (mag dat als je zelf al werkzaam bent in de zorg), ik denk dat ik gemiddeld 16 uur per maand via PGB aan de slag wil. Is dat gunstig als je al een vaste baan hebt of levert dat dan financieel niets op?

Zoals te zien, een hoop vragen. Hopelijk iemand met een antwoord... wie heeft er ervaring mee, wat moet je allemaal regelen??

Alvast bedankt!

Groetjes
Janet
Geplaatst: vrijdag 10 Oktober 2008 15:22
Kijk er eens je CAO op na. Is er een concurrentiebeding?
Waarschijnlijk is er een meldingsplicht naar je werkgever.
Waarschijnlijk mag je geen cliënten aannemen, die je via je werkgever hebt leren kennen.

Voor het overige raad ik je aan het archief van het forum door te nemen. Dan kom je de antwoorden op je andere vragen wel tegen.

Voor jezelf beginnen binnen een PGB vraagt studie:
Wat kun je,wat ken je, wat bied je, wat vraag je, wat zijn je motieven.
Een cliënt wil dat vooraf weten.
Ik raad je aan je profiel nauwgezet in te vullen.
Zo maakt het enigszins de indruk van lange halen en snel thuis!

Succes!
(verwijderd) Geplaatst: vrijdag 07 November 2008 14:52
Beste Janet,

alles over het starten als zorgverlener heb ik samengevat in een stappenplan op mijn website. Hier kun je alles lezen over hoe je moet starten en waar je aan moet denken. Binnen mijn profiel kun je doorklikken naar mijn website.

Groet, Lex
Geplaatst: zaterdag 08 November 2008 21:53
Hallo Janet,

Ik ben ook pas begonnen met pgb werk. Dit bevalt zeer goed. Maak goede afspraken en zorg voor duidelijkheid. Het is goed te doen naast een baan. Pas inderdaad op met concurrentie bedinging.
Het is best spannend in het begin maar ga ervoor!

groet,

Gerardus
Rien Geplaatst: donderdag 27 November 2008 14:35
REACTIE zelfstandig naast je baan.

Ik heb me juist verdiept in jou materie. Je mag zonder contract of wat dan ook aan huis bij mensen werken en binnen vastgestelde regels.

Het enige wat je doet is bij je belastingaaangifte, bij overige inkomsten,
melden hoeveel je hebt verdient. (geef je het niet op dan zit? je zwart te werken)

Kijk eens op site van het Miniserie van Sociale Zaken op zoeknaam, werk aan huis of diensten aan huis.

Groet,
Rien
Geplaatst: dinsdag 02 December 2008 20:57
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zojuist mijn profiel verder aangevuld en ben benieuwd naar de reacties. Wat zijn jullie ervaringen? Reageren mensen snel of moet je veel doen aan PR?

Ik wil vanaf 1 januari gaan beginnen. Het lijkt me erg leuk! Mag ik vragen wat jullie doen tijdens een eerste kennismaking?

Alvast bedankt weer.

Groetjes,
Janet
Sander Geplaatst: woensdag 10 December 2008 20:00
Komt vaak van 2 kanten.
Zelf zoeken naar gezinnen / clienten die je leuk lijken om mee te werken en als je profiel een beetje duidelijk is zullen er ook wel berichtjes binnen druppelen.

Ik werk bij 2 gezinnen naast een vaste baan bij een zorginstelling. Het bevalt mij prima, vind het een erg leuke afwisseling.

Succes!

Sander
Geplaatst: vrijdag 13 Maart 2009 19:32
Hallo
Ik zit ook even op deze site te neuzen om naast mijn vaste contract van 36 uur nog iets naast te doen voor een paar uurtjes per maand en had veel vragen. Nu lees ik op jou forum dat jij dezelfde had. Ik zou graag willen weten hoe het jou bevalt en of je er nog wel iets aan over houdt eind van de maand na belastingaftrek...

Groetjes José
Geplaatst: vrijdag 13 Maart 2009 21:27
Informeer bij Uw werkgever wat wel en niet kan.
Met name het overnemen van cliënten, die U via Uw werkgever kent, kan heel moeilijk liggen!
Kwadraat Geplaatst: zaterdag 14 Maart 2009 19:13
Hallo Janet,

Ben je inmiddels begonnen? en bevalt het?

het valt me vaker op op dit forum dat mensen willen starten als zelfstandige maar echt nog geen enke idee hebben hoe eea in elkaar zit.
ik heb zelf minstens een jaar georienteerd, terwijl ik als freelancer al een tijd bezig was.

Ik werk met facturatie en ben dus niet 'in dienst' van de klant.

Ik raad iedereen aan om je heel goed te verdiepen in het reilen en zijlen van het zelfstandig werken. zowel inhoudelijk als zakelijk.
Pim Geplaatst: dinsdag 17 Maart 2009 20:37
gwehkamp schreef
--------------------------------------------------------------------------------
Informeer bij Uw werkgever wat wel en niet kan.
Met name het overnemen van cliënten, die U via Uw werkgever kent, kan heel moeilijk liggen!

Als ik werkgever zou zijn zou ik FURIEUS zijn over het stelen van mijn broodwinning door mijn personeel. NOOIT doen hoor, klanten wegnemen bij je huidige baas.
Het is echt not done om zoiets te doen. Er zijn veel bedrijfstakken die speciale clausules in hun contracten opnemen om dit tegen te gaan. Maar feitelijk verwacht ik van mensen in de zorg dat ze dit vanuit hun eigenwaarde en zelfrespect ook wel doorhebben.
Sander Geplaatst: zaterdag 21 Maart 2009 11:16
Als je bij een zorginstelling werkzaam bent is het daar meestal vastgelegd dat je niet particulier mag werken bij clienten die ook een contract hebben met de zorginstelling.
Bij clienten die geen binding hebben met de zorginstelling is dit geen probleem al heb ik altijd wel mijn werkgever geïnformeerd
René Geplaatst: maandag 23 Maart 2009 09:18
Voor jezelf beginnen kan natuurlijk altijd, weet niet hoe het zit met concurrentiebeding, lijkt me afhankelijk van het soort dienst dat je verleent. Als je gaat werken op basis van een pgb budget zit je niet direct in het vaarwater van een vorige werkgever volgens mij. Je enige concurrenten in de ambulante hulpverlening op pgb basis zijn je concullega's!

Ik denk niet dat je heel veel belastingvoordeel haalt uit je 'zelfstandige werkzaamheden' omdat je waarschijnlijk door de belastingdienst onder het kopje 'overige werkzaamheden' valt en niet onder 'winst uit onderneming'. Om dit te toetsen moet je op de site van de belastingdienst de criteria voor een VAR-verklaring invullen. Belangrijkste punten hiervan zijn dat je ondernemersrisico loopt, meerdere gelijkwaardige clienten hebt (qua aantal uren) en minimaal iets van 1200 uur op jaarbasis werkt.

Over het algemeen heb ik alleen maar positieve ervaring met clienten, mensen zijn over het algemeen gewoon blij dat je komt helpen in het verder op weg helpen van henzelf, zoon, dochter.
Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2009 12:00
Hoi Janet,

Ik lees je bericht nu pas. Ik zit er zelf ook aan te denken om via het PGB te gaan werken naast mijn huidige baan. Ik werk nu 32 uur en ik wil er eerst met een paar uur beginnen en dan langszaam opbouwen en dan als het goed gaat bij mijn huidige baan afbouwen.

Ik ben benieuwd of het jou gelukt is, want ik lees dat je in januari wilde beginnen. Ben je tegen veel dingen aan gelopen? Schiet je er financieel wat mee op? Is er veel te regelen? Ik heb gewoon geen idee....

Met vriendelijk groeten,

Silvia
Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2009 18:13
Sinds enige tijd ben ik als zelfstandige (freelancer /ZZP) werkzaam bij mensen met een PGB. Als u naast een baan wat uren werkt gaan er veelal veel belastingen etc. vanaf. Informeer dit dus goed want dit is afhankelijk van hoeveel uw inkomen al is. Om door de belastingdienst als zelfstandige te worden gezien moet u 1225 uur per jaar besteden aan uw werkzaamheden. Iets om dus goed over na te denken. En hoe doet u het verzekeringswerk als u een paar uur naast uw vaste baan bij mensen met een PGB gaat werken. Gaat u zich ook verzekeren voor WA? Of is het voor de klant als u iets per abuis kapot laat gaan? Dit kunt u nl. niet op uw privé WA verhalen omdat dit dan gebeurd tijdens werkzaamheden. Als u dus NIET in dienst bent van de klant, maar de klant u inhuurd dan zult u hier goede afspraken over moeten maken. Laat u dus over veel dingen goed informeren door de juiste mensen en ga niet op geruchten af.
Gast Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2009 18:48
@ berg444

Waarom zijn tarieven tussen een alphahulp en een hulp die u zelf zoekt verschillend?! ...

Een alphahulp is verzekerd en hoeft daarvan niet zulke hoge premies meer te betalen als een ZZP-er. Voor hun is dat al gedaan

Een ZZP-er/Freelancer moet zich van dat hogere tarief ook nog verzekeren voor WA / ziektewet (een ZZP-er/Freelancer heeft GEEN vakantiedagen / GEEN geld bij ziekte etc. / is aansprakelijk als er iets kapot gaat bij de cliënt en moet zich hier dus voor verzekeren.) Een ZZP-er kan het dus onmogelijk voor een bedrag van 11 euro doen wat die moet nog allerlei verzekeringen daarvan betalen en deze kan ik uit ervaring zeggen kunnen in de honderden euro's per maand oplopen en dan nog krijg je de eerste 4 of 6 weken van ziek zijn geen geld <eigen risico weken zijn dat>
Gast Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2009 19:00
Waarom wordt er gedacht ... ongeschoolde baan dus ... hoeft niet zo goed betaald te worden? Ik ben het er ook niet mee eens dat het werk is voor ongeschoolde mensen. Er zijn ook geschoolde mensen die graag dienstbaar willen zijn, en daarom DANKBAAR werk doen dus HUISHOUDELIJKE DIENST. Dit mag dus ook DANKBAAR gezien worden en niet bestempelt als ONGESCHOOLD en dom werk
Annelies Geplaatst: zondag 31 Mei 2009 12:29
Nog even terug komend op de vraag, die eerder werd gesteld : "Het werken als zelfstandige naast een baan in dienstverband", het volgende :

Misschien is het gemakkelijker om aan informatie te komen, via mijn digitale "Handboek voor de zelfstandige zorgverlener".
Een uitgebreid informatieboek, met 300 bladzijden. Hierin staat alle informatie die je als freelancer zoekt, wanneer je in de zorg werkzaam bent.

m.v.g., Annelies Blekman, thuisverpleegkundige

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.