Recht op PGB in 2009
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zondag 26 Oktober 2008 21:53
Hallo allemaal. Sinds een aantal maanden is onze PGB aanvraag goedgekeurd. Helaas wat aan de late kant, maar toch. Nu rijzen er een aantal vragen. Een paar ervan hebben we al uitgezocht, maar nog niet alles. Misschien dat iemand hier op het forum ons verder kan helpen. De eerste vraag is mbt. de toekomst van het PGB. Voor zover ik het begrijp gaat men het recht op het PGB beperken. In het geval van 'lichte' indicaties (op zich al een verhaal apart) zou dat betekenen dat wij in de toekomst geen recht meer hebben op het PGB. De indicatie voor onze dochter eindigt op 7 mei 2010. Hebben wij nu wel of niet recht op een PGB in 2009? Wij hebben niets mogen ontvangen van welke instantie dan ook met betrekking tot eventuele wijzigingen. Is er een FORMELE beslissing ergens te vinden, bijvoorbeeld op een site van de overheid? |
|
Geplaatst: maandag 27 Oktober 2008 14:06
In 2009 verandert er voor jullie niets. Wel moet je in 2009 opnieuw worden geindiceerd per 1-1-2010. Ik ga ervan uit, dat het hier een PGB - AWBZ betreft en geen PGB WMO. |
|
Geplaatst: woensdag 04 Februari 2009 19:56
Het antwoord klopt volgens mij niet helemaal (zie site CIZ) In principe wil VWS dat er met ingang van 1-1-2010 geen indicaties meer zijn met ondersteunende of activerende begeleiding, dus alleen nog maar met de functie begeleiding. Daartoe moeten alle indicaties voor 1-1-2010 opnieuw worden geindiceerd, ook als deze niet verloopt. En door die voortijdige herindicatie kan er sprake zijn van een vermindering van het aantal uren, omdat er geindiceerd wordt conform de nieuwe pakketmaatregelen. Er wordt o.a. per definitie 1 uur minder zorg per week geindiceerd omdat men er van uitgaat dat dat ene uur door mantelzorgers zonder problemen gedaan kan worden. Of er moeten al extreme omstandigheden zijn waardoor dat niet zo is. Ook voor huiswerkbegeleiding en deelname aan het maatschappelijk leven (begeleiding naar sportclubs enz) wordt niet meer geindiceerd. |
|
Geplaatst: donderdag 05 Februari 2009 11:17
"Het antwoord klopt volgens mij niet helemaal". Voor 2009 klopt het antwoord helemaal. Voor 2010 kan de werkelijkheid er inderdaad anders uit komen te zien. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk