zorgplannen
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 04 November 2008 09:24
Hallo, Ik werk als coördinator bij een bemiddelingsbureau in de thuiszorg. Wij werken met ZZP-ers. Om de zorgdossiers helemaal up to date te maken, willen wij graag een duidelijk; kort maar krachtig zorgplan introduceren; zodat alle zorgverleners hier eenduidig mee aan de slag kunnen. Heeft iemand misschien voorbeelden van een overzichtelijk plan? (dus heel kort: hulpvraag/probleemstelling - doel - acties - evaluatie). Het gaat dus om een overzichtelijk plan.... de inhoud is wel duidelijk natuurlijk :P Groetjes Rianne |
|
Gast |
Geplaatst: maandag 15 December 2008 22:05
Hallo Rianne, Ik zal proberen een voorbeeld (uit mijn eigen werkzaamheden) te verwoorden voor je, plus wat tips. Ik weet niet precies wat jullie voor zorg verlenen, dus ik hoop dat je hier wat mee kunt, anders roep je maar... Hulpvraag: als je een hulpvraag formuleert is het een handig uitgangspunt om te beginnen met 'help mij...' voorbeeld: help mij mijn huiswerk te leren plannen' Probleemstelling: Ik zou je adviseren om niet de term probleemstelling te gebruiken. Je zou dan iets krijgen als: ik kan mijn huiswerk niet plannen. Daar blijkt niet uit wat de vraag is en het lijkt passief vanuit de zorgvrager. Doel: Probeer een doel heel concreet te formuleren, zodat iedereen die het plan leest weet wat er bedoeld wordt. Afhankelijk van de zorg die je verleent kun je werken met tussendoelen. Dit maakt het makkelijker om acties te bedenken en je kunt er veel concreter mee verwoorden waar je mee bezig bent. Voorbeeld: Piet plant zijn huiswerk goed. (behoorlijk globaal). Tussendoel 1: Piet heeft overzicht over het werk dat hij moet doen. Tussendoel 2: Piet zorgt dat hij zijn huiswerk op tijd af heeft. Een handig geheugensteuntje is SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden). Door je doelen hieraan te toetsen zorg je dat ze niet te globaal zijn, je precies na kunt gaan of ze behaald zijn, of je werkt aan iets wat alle partijen willen, of reeel haalbaar zijn gezien tijd mogelijkheden etc, en verbind er een tijdslimiet aan (belangrijk voor evaluatie). Acties: Geef heel duidelijk en concreet aan wat je gaat doen en wanneer en hoe) om de doelen te bereiken. Zorg dat je het zo formuleert dat voor iedereen duidelijk is wat er moet gebeuren en hoe je dat organiseert, wat ervoor nodig is. Voorbeeld: Piet schrijft op welk huiswerk hij moet doen. DIt doen we tijdens de pgb momenten, op een schrijfblok en wordt begeleid door Henk. Evaluatie: geef aan wanneer je evalueert, welk (tussen)doel je dan bereikt wilt hebben, en hoe je gaat evalueren. Voorbeeld: in maart evalueren we of Piet overzicht heeft over zijn huiswerk. Hoe we evalueren: we kijken of Piet opschrijft wat hij moet doen en afstreept wat af is en of hij uit het geschrevene kan aangeven of hij veel of weinig huiswerk nog moet doen. Belangrijk bij evalueren: zorg voor een vervolg: je evaluatie moet leiden tot een nieuw zorgplan. Dus bij doel behaald stel je een nieuw doel op plus acties en evaluatiemoment. Bij doel niet behaald ga je na of je misschien op een andere manier te werk moet gaan. Nou, het is een heel verhaal geworden en best theoretisch misschien. Ik hoop dat je er verder mee kunt en je het kan volgen en anders vraag je maar weer. |
Alida |
Geplaatst: maandag 15 December 2008 22:11
Bovenstaand bericht was van mij 8) . |
Foveo |
Geplaatst: woensdag 17 December 2008 00:21
Via onze website kun je mij wel mailen voor een format van een zorgplan. Google maar op mijn naam :) |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk