PGB-administratie te ingewikkeld geworden
Auteur | Bericht |
---|---|
Annelies |
Geplaatst: dinsdag 11 November 2008 15:44
De laatste tijd hoor ik berichten, dat de PGB-administratie te ingewikkeld is geworden. Doordat cliënten ook huishoudelijke zorg ontvangen via de gemeente, zijn ze op twee fronten eigen bijdrage verschuldigd. Mogelijk wordt daardoor een te groot bedrag aan eigen bijdrage ingehouden. Enige tijd later volgt vervolgens weer een herberekening van het PGB, door het zorgkantoor. Het blijft echter vaak niet bij die ene herberekening. Velen volgen elkaar op. Cliënten verliezen daardoor het overzicht over hun PGB. En wat ze nu werkelijk te besteden hebben. Het gevolg is dat cliënten met een PGB soms besluiten, om het PGB om te zetten in zorg in natura. Voor alle partijen is dit geen gunstige ontwikkeling. - Voor de overheid is dit duurder ( PGB zorg kost zo´n 25 % minder dan in natura zorg ). - De cliënt verliest zijn trouwe hulp. - En de zorgverlener verliest zijn opdachtgever. Of werkgever. Kan die PGB administratie nou echt niet eenvoudiger worden gemaakt. Een aantal jaar geleden kon dit nog wel... Hopelijk dat de overheid/ het zorgkantoor dit probleem snel zal gaan aanpakken. m.v.g., Annelies Blekman |
Geplaatst: woensdag 12 November 2008 13:27
In de praktijk valt het mee: Doordat mensen eerst apart eigen bijdrage WMO en AWBZ betalen, krijgen zij aanvankelijk te weinig netto PGB. M.a.w.: Het bedrag valt uiteindelijk mee. Mensen weten, dat zij in eerste indtantie minimaal van het eerste bedrag kunnen uitgaan. |
|
Anne |
Geplaatst: woensdag 12 November 2008 22:52
Ja en als je een gemeente hebt die erg laks is met het aanmelden bij het CAK dan krijg je dus zoals bij mij dat ik dus over heel 2008 nog geen eigen bijdrage WMO huishoudelijke zorg heb betaald, omdat ik geen facturen van het CAK heb gekregen en bij navraag bij het CAK er door mijn gemeente nog geen melding is gedaan (terwijl er wel in de beschikking staat dat er een eigen bijdrage geind gaat worden door het CAK). Daar ik ook een eigen bijdrage betaal via de AWBZ, omdat ik ook persoonlijke verzorging heb, kan deze straks niet meer verrekend worden met mijn PGB (dit jaar is immers al bijna afgelopen) en verdwijnt dat geld weer terug in de pot, omdat ik het niet kan gebruiken voor zorg. Wel kan ik dan waarschijnlijk een enorme rekening krijgen achteraf over heel dit jaar en dat kan ik met mijn inkomen op ongeveer bijstandsniveau nooit betalen! Nou lekker dan! Verder kom ik bij cliënten dezelfde problemen tegen en merk ik dat men door de bomen het bos niet meer ziet, vooral omdat alles zo lang duurt voordat het geregeld is. Ik heb vandaag ook weer voor 3 cliënten een uur met het Zorgkantoor aan de telefoon gezeten, omdat om er onduidelijke redenen geen betalingen van voorschotbedragen meer waren gedaan. Bij de ene wist men zelf niet waarom er niet was uitbetaald en zou men gelijk gaan zorgen dat alles nu betaald werd, bij de tweede was er een verantwoording die wél door ons verstuurd was niet aangekomen of kwijtgeraakt en moet die nu opnieuw ingestuurd worden, bij de derde was er na een halfjaar stopzetten van de PGB betalingen, vanwege een opname nu na drie brieven het PGB nog niet opnieuw opgestart (terwijl mevrouw inmiddels dus alweer 2 maanden thuis is!!) en moeten we opnieuw een formulier gaan invullen en opsturen... zucht..... en dan moeten mensen maar begrijpen hoe alles werkt en in elkaar zit, terwijl het Zorgkantoor zelf al struikelt over de simpelste zaken??? |
Geplaatst: donderdag 13 November 2008 11:00
Bij een PGB wordt de eigen bijdrage meteen van het PGB afgetrokken. Alleen bij zorg in natura wordt er een bijdrage door het CAK geind. Onoverzichtelijk wordt het zo wel: in het ongunstigste geval moeten 3 eigen bijdragen met elkaar verrekend worden. |
|
Inge |
Geplaatst: donderdag 13 November 2008 11:56
bij pgb via wmo word de eigen bijdrage niet direct van het pgb afgetrokken, maar krijg je inderdaad van het cak een acceptgiro wat weer meer administratie en onduidelijkheid met zich mee brengt het is dus niet zo dat dit alleen bij ZIN is. Groet, Inge |
Anne |
Geplaatst: donderdag 13 November 2008 23:06
Precies wat ingeb al zegt, bij de WMO is het zo dat je óók bij een PGB met de inning van de eigen bijdrage met het CAK te maken krijgt. Ik heb dus een PGB hh via de WMO en een PGB pv en ob via de AWBZ, bij die laatste wordt de eb al ingehouden op het bruto pgb, bij de eerste moet ik aan het CAK betalen. Doordat ik dan dubbel betaal zou ik de facturen van het CAK naar het zorgkantoor moeten sturen, zodat zij de eb niet meer inhouden op het pgb, waardoor ik netto meer PGb te besteden zou hebben. mijn gemeente heeft echter nog niets doorgegeven aan het CAK (heb pgb via WMO sinds 1-1-2008) waardoor ik geen factuur van het CAK heb gekregen en deze dus ook niet door kan sturen naar het zorgkantoor, zodat mijn eb daar niet in rekening gebracht wordt. Het is inmiddels al bijna half november, als ik straks van het CAK die facturen alsnog krijg (eind dit jaar? pas in 2009??) dan kan ik die wel naar het zorgkantoor sturen, maar heb ik er dus NIETS meer aan, omdat het jaar dan is afgesloten en ik niet met terugwerkende kracht hulp in kan zetten en dit NU niet kan doen, omdat ik het geld niet kan voorschieten. Ik betaal dus WEL dubbel eigen bijdrage op deze manier en dat met een minimum inkomen!! En dan ben ik naast PGB houder ook PGB hulpverlener en daardoor op de hoogte van al dit soort zaken, maar hoe moet dat zijn voor PGB'ers die zich niet hebben verdiept of kunnen verdiepen in al deze regeltjes? |
Annelies |
Geplaatst: vrijdag 14 November 2008 10:25
Zoals Zonne uitlegt, is dit probleem groter, wanneer een gemeente niet op tijd zijn gegevens aanlevert aan het CAK. Volgens redelijke normen mag je verwachten dat een gemeente zulke zaken niet stagneert. Met als gevolg een financieel nadeel voor de zorgvrager. Er zal hier een uiterlijk termijn voor moeten afgesproken. Indien dit termijn wordt overschreden, hoeft de zorgvrager zijn eigen bijdrage niet meer te betalen! Immers, bij het insturen van mijn facturen aan een cliënt, met een PGB, ben ik ook gebonden aan een uiterlijk termijn. Namelijk, binnen 6 weken na het aflopen van de maand, waarover de factuur gaat. Bij overschrijding van dit termijn, hoeft de zorgvrager mijn factuur ook niet meer te betalen. Er zal snel een termijn moeten worden afgesproken door de gemeentes/ de overheid. Anders is dit ten nadele van vele cliënten, die naast een PGB via het zorgkantoor, ook een PGB via de WMO hebben. m.v.g.. Annelies Blekman |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk