1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Wmo Nijmegen

Auteur Bericht
Elly Geplaatst: vrijdag 14 November 2008 22:48
Hallo.
Ik werk al 6 jaar voor Mevr.K. Dit is huishoudelijk werk. Ik ontving altijd een salaris van 13,80 per uur. Zij is opnieuw geindiceerd voor HH1. En nu gaat het salaris terug naar 8,50 euro per uur (bruto) Ik krijg ook geen reiskosten Zijn er meer mensen die hetzelfde meemaken. Ik woon in de gemeente Nijmegen en vindt het een belachelijk laag bedrag,voor iemand die 52 jaar oud is. Nu voel ik mij genoodzaakt te stoppen,terwijl je een vertrouwensband hebt opgebouwd. Nu zal mijn werk waarschijnlijk worden overgenomen door een studente,die wel voor dat bedrag wil werken. Graag jullie reacties.
Elly. B.
Geplaatst: zaterdag 15 November 2008 10:27
Als U in het kader van PGB werkt, kunt U ook afspreken minder uren te werken of dat Uw opdrachtgever uit eigen zak bijlegt.
Dat bedoelen ze met marktwerking.
U kunt ook een ander uurloon afspreken.
Elly Geplaatst: zaterdag 15 November 2008 15:56
Zij heeft geen PGB. Ooit wel gehad,maar de hele papierwinkel eromheen, kon ze psychisch niet aan. Ik ben via een zorginstelling bij haar komen werken en dat viel toen onder de AWBZ. Omdat het nu via de gemeente gaat (WMO) is haar indicatie teruggegaan van HH2 naar HH1. Ik vraag mij af of het normaal is dat het uurloon zo drastisch omlaag gaat. M.a.w. zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen?.Overigens heeft ze geen geld om mijn salaris uit eigen zak te betalen.
Gr. Elly B.
Geplaatst: maandag 17 November 2008 10:19
Uw opmerking heeft dus niets met PGB te maken, maar met de invoering van de WMO. Uw werkgever tekent in op een lager uurloon en schuift de gevolgen door naar U.
U heeft een arbeidsovereenkomst met een thuiszorgorganisatie, die eenzijdig de overeenkomst wijzigt.
Wat U beschrijft komt overeen met ontslag en het weer in dienst nemen voor een lager loon.
Als U oproepkracht bent, kan het zijn, dat U recht heeft om behandeld te worden volgens de flexwet.
Ik raad U aan contact met de vakbond op te nemen om te bezien of wat Uw werkgever doet door de beugel kan.

Mogelijk is het zinvol voor Uw cliént bezwaar te maken tegen de indicatie.
Als zij problemen heeft met het voeren van regie, is een hogere indicatie op zijn plaats.
Elly Geplaatst: maandag 17 November 2008 15:52
Ik werk free-lance en de thuiszorginstelling is geen werkgever,maar bemiddeld alleen.
Ik hoef al geen bemiddelingskosten meer aan hun te betalen,want ze schamen zich dood,dat het loon zo laag is geworden. Volgens hun ligt het aan de gemeente Nijmegen en krijgen ze onvoldoende geld. Het schijnt trouwens wel te veranderen per 1 januari 2009 dus ik moet het maar verder afwachten. De flexwet ken ik niet,dus daar ga ik informatie van opvragen Een hogere indicatie is uitgesloten. Dat heb ik al geprobeerd. In ieder geval,bedankt voor uw reactie.
Elly.
Geplaatst: maandag 17 November 2008 16:38
"De flexwet ken ik niet,dus daar ga ik informatie van opvragen"

Die geldt alleen bij loondienst en oproepcontracten. Dus niet bij freelance.
Het komt erop neer, dat je een werknemer na verloop van tijd altijd het gemiddelde loon van de laatste drie maanden moet doorbetalen, ook al maak je geen gebruik van zijn/haar diensten.
Een achttal jaren geleden met veel tam-tam ingevoerd.
Nu hoor je er niemand meer over. Ook niet het servicentrum PGB.
Toen ik er eens over belde. bleken ze hem wel te kennen.
HZC Weert Comfortzorg Geplaatst: maandag 07 September 2009 17:52
Gemeente Nijmegen betaald onder het minimum wat totaal niet mag, ik neem aan de het bedrag van 8,50 bruto is voor jou.... Nederland kent een minimumloon en daar mag de gemeente wmo ook niet onder betalen aan hun cliënten.
teken bezwaar aan bij de gemeente, ik heb dat hier ook in mijn gemeente gedaan en dat leverde voor iedere cliënt die een persoongebonden budget ontving vanuit de wmo huishoudelijke zorg een nabetaling op van 467,00 euro.
niet geschoten is altijd mis.....

zorgondernemer
agnes wulms :D

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.