wat en hoe?

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 20 November 2008 14:51
Hallo ik werk nu sinds een half jaar voor iemand met een pgb budget. Dit bevalt mij prima en nu word ik steeds vaker gevraagd door mensen met ook zo'n budget of ik voor hun wil komen werken. Ik wil dit gaan doen met heel veel plezier maar wil van iemand goede tips wat ik het beste kan doen. Ik hoor hier mensen praten over een var verklaring over een freelancer. Wat zou voor mij het beste zijn? Als ik bv twee dagen bij dezelfde persoon werk. En dan daarnaast nog een aantal andere mensen. Dit geld voor huishoudelijke zorg en eventueel ondersteunende bergeleiding. Wie geeft mij goede bruikbare tips.

Alvast bedankt
Matthijs Geplaatst: vrijdag 21 November 2008 00:43
Werk je bij minstens drie cliënten en meer dan 1225 uur per jaar (25 uur per week gemiddeld) inclusief je administratie e.d.? Start dan een eenmanszaak op (even naar de kamer van koophandel dus), dat is verreweg het voordeligste. Verdiep je goed in het opzetten van je contract, eventueel opstellen van leveringsvoorwaarden, afsluiten van verzekeringen (met name aansprakelijkheid) en vraag bij de belastingdienst een VAR aan; zie hun website voor meer info.

Werk je maar met één of twee cliënten en/of substantiëel minder dan die 1225 uur per jaar (een paar uurtjes kan je wel smokkelen door gewoon wat meer uurtjes promotie/administratie/kantoorwerk te boeken) kan je beter gewoon zorgen dat die mensen jou inhuren met een arbeidsovereenkomst. Zolang je dan niet meer dan drie dagen per week voor één cliënt werkt (je mag wel met meerdere cliënten werken zodat je in totaal meer dan drie dagen werkt) hoeven je cliënten geen loonbelasting, sociale verzekering enzovoort in te houden. Gebruik gewoon het modelcontract van de SVB.

Succes,
Matthijs Wolthers

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.