Ben ik nou zzpér of dienstverlener aan huis..?!
Auteur | Bericht |
---|---|
Renate |
Geplaatst: vrijdag 21 November 2008 16:59
Hoi hoi, Ik werk 2 dagen in een ziekenhuis. Nu ben ik mijn werk wat aan het uitbreiden met de PGB- zorg. Ik heb al diverse sites bezocht en 2 keer de belastingsdienst gebeld, maar het wordt alleen maar verwarrender ipv duidelijker. Ik dacht dat ik nu werkzaam ben als ZZPer. Volgens de belastingsdienst ben ik geen eigen ondernemer, ik heb ook geen kamer van koophandel nummer, geen VAR nodig dus géén ZZPer! Ik schijn nu dienstverlener aan huis te zijn..daarom is een VAR-verklaring niet nodig. Het verschil werd niet duidelijk uitgelegd en ook niet waarom ik géén ZZper ben maar dienstverlener aan huis. Wie kan mij duidelijk de verschillen uitleggen en ook hoe het heet wat ik nu doe..?! En heb ik daarbij nu wel of geen VAR-verklaring nodig?! De familie wilde dit wel, ik ben vanaf 1 januari 2009 in bezit van VAR. Nu schijnen daar meerdere soorten van te zijn dus hoe weet ik of ik nou de juiste heb..?! Ik vind het heel raar dat de belasting dit niet duidelijk weet, de 2 keer dat ik gebeld heb heb ik 2 tegenstrijdige verhalen gehoord... Als zij het niet weten wie dan wel..?! Kortom een hoop vragen ik hoop dat iemand duidelijkheid heeft voor mij. Alvast bedankt, groetjes Renate. |
Gast |
Geplaatst: vrijdag 21 November 2008 22:54
Je voldoet nog niet aan de eisen voor ondernemerschap/ZZP-er, daarvoor moet je o.a. jaarlijks tenminste 3 klanten hebben en tenminste 1225 uur per jaar aan je onderneming besteden. Waarschijnlijk heb je een VAR-ROW gekregen. Bij je budgethouder heb je dan een gewoon arbeidscontract en geen freelancecontract. Je mag niet meer dan 3 dagen per week bij de budgethouder werken. Zodra je 4 dagen of meer bij één budgethouder werkt moet deze jou in loondienst nemen. Meer over ZZP-ers op http://www.zzp-nederland.nl/artikel/zzp-de-zorg Over de regeling dienstverlening aan huis vind je meer op de site van de belastingdienst. Groetjes, Nelleke |
Renate |
Geplaatst: zondag 23 November 2008 19:42
Bedankt voor de snelle reaktie, hier heb ik wat aan!! Heb ik het dan goed begrepen dat ik voor dienstverlener aan huis geen VAR nodig heb. Ik heb nu alleen maar VAR staan op de verklaring ook geen VAR-ROW. Waar staat deze afkorting dan voor..?! Ik ga zeker op de site kijken over dverlener aan huis. Bedankt, fijne avond verder. Groet, Renate. |
Nelleke |
Geplaatst: zondag 23 November 2008 21:36
ROW betekent Resultaat uit Overige Werkzaamheden. Je bent niet in loondienst en je bent ook geen ondernemer. Nogmaals, zolang je niet meer dan 3 dagen bij iemand werkt is de arbeidsverhouding heel duidelijk: je opdrachtgever hoeft je niet in loondienst te nemen. Eigenlijk is het aanvragen van een VAR dan overbodig. Een VAR vraag je aan als je duidelijkheid wil scheppen in je arbeidsverhouding. Ook al ben je niet in loondienst:je hebt enige rechten.Je krijgt bij ziekte bv 6 weken doorbetaald, en je valt onder de collectieve aansprakelijksheidsverzekering. Meer hierover vind je op de site van de Sociale Verzekeringsbank. Groet, Nelleke |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk