1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Concurrentiebeding

Auteur Bericht
Judie Geplaatst: dinsdag 02 December 2008 11:52
Waneneer is er precies sprake van concurrentie beding? De zorg werkt toch zonder winstoogmerk?

J.h.
Tanja Geplaatst: dinsdag 02 December 2008 14:52
concerentiebeding moet in je contract staan. Anders heb je er geen!
Soms 'dreigen`' ze er mee... bang om zelf wat kwijt te raken denk ik.
Gast Geplaatst: dinsdag 02 December 2008 15:25
vraag ook of er een arbeidsregelement is. Daarnaast kan er iets over in je CAO staan.
Judie Geplaatst: dinsdag 02 December 2008 22:15
Heb er niets van in zien staan, ga er dus vanuit dat het dus mag.

J.H.
Geplaatst: woensdag 03 December 2008 10:14
U kunt Uw baas ook rechtstreeks vragen wat hij ervan vindt.
Als de relatie werkgever-werknemer vertroebeld raakt heeft U sowieso een probleem.
Geplaatst: woensdag 03 December 2008 12:10
Misschien wel handig om je contract eens voor te leggen aan een deskundige. Die kan je vinden bij het arbeidsburo, buro sociaal raadslieden, vakbond en als je dit hebt bij de rechtsbijstand. Dan weet je exact hoe je er voor staat.

Grotere werkgevers hebben vaak protocollen over nevenarbeid dit kan je navragen bij personeelszaken. Je hoeft dan alleen maar aan te geven dat je erover nadenkt. Deze zorgvuldigheid wordt meestal alleen maar gewaardeert.

Pak het gewoon rustig en goed voorbereid aan dat voorkomt problemen.

Jolanda
Judie Geplaatst: vrijdag 12 December 2008 10:06
Ben momenteel via een jurist aan het uitzoeken of en wanneer er inderdaad sprake is van concurrentiebeding. Er staat niets van in mijn contract, er schijnt vaag iets over in CAO te staan, maar doordat ik open en eerlijk vertelde hoe het zat, was ik bijna ontslagen want ik zou aan concurrentiebeding doen. Maar omdat managereen goed woordje voor me heeft gedaan is het gelukkig afgeketst.
Ik heb gereageerd op een zorgvraag en was al in gesprek met desbetreffende gezin. Zij hebben na mijn gesprekken overleg gehad met de organisatie en hun een opdracht gegeven om ook op zoek te gaan. Toen kwam mijn naam naar voren omdat ik aangegeven had dat ik belangstelling had. Meteen werd ouders verteld dat dit concurrentie beding zou zijn en ik dus alleen bij gezin mag komen werken via mijn huidige werkgever. Er is echter door ouders alleen verzoek in gediend om iemand te zoeken, er is nog geen contract afgesloten.
Tip: ben dus voorzichtig.
Geplaatst: vrijdag 12 December 2008 10:18
Jammer dat het zo is gelopen. Hopelijk gaat het is de toekomst beter kan de jurist je duidelijkheid geven over wat wel en niet mag.

Jolanda
Judie Geplaatst: donderdag 18 December 2008 12:08
Inmiddels overleg gehad met een jurist. Antwoord is heel duidelijk: als non-concurerentiebeding niet in contract staat kan bedrijf/instelling je niets maken, MAAAR.... het opnemen tegen bedrijf of instelling zou wel eens nadelig uit kunnen vallen, want ze kunnen dan op zoek gaan naar andere redenen/manieren om je toch te ontslaan (b.v. personeelsoverschot, enz.). Dus is me geadviseerd om het niet op de spits te drijven, want dat verlies je, al sta je in je recht. Dus we beginnen er maar niet aan.
Foveo Geplaatst: zaterdag 03 Januari 2009 01:08
Als je diensten aanbiedt die je werkgever ook aanbiedt en in je overeenkomst of cao staat een beding dan heb je een probleem.
HEt CNV kan je daar meer over vertellen!
concurrentie is NIET als jij iets aanbiedt wat voor de werkgever niet lucratief is (en pgb zorg is voor de grotere aanbieders niet zo snel lucratief omdat de omzetbedragen lager liggen dat zorg in natura)
Maar: informeer bij het CNV of de ABVAKABO!
(Geen lid? dat is dom, zeker als je in de zorg werkt :) )

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.