1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGBvergoeding tijdelijk verblijf

Auteur Bericht
(verwijderd) Geplaatst: zaterdag 20 December 2008 22:36
Beste mensen,

Er is nog altijd heel veel onduidelijkheid over de volgende vraag:
Wat mag er wel en wat niet uit PGB betaald worden als het gaat om de functie tijdelijk verblijf?
Bijv. als iemand een aangepast huis huurt van een organisatie b.v. Landal, de verzorging gebeurt door een zorginstelling of een familielid,mogen dan de huurkosten voor het huisje ook uit PGB betaald worden of enkel de verzorgingskosten op basis van een overeenkomst uiteraard?

Ik weet dat vele kinderen met een beperking gebruik maken van logeerweekenden c.q. logeervakanties bij logeeropvangorgansisaties.
Zij rekenen meestal 1 tarief voor zowel de verblijfs- als begeleidings-
kosten;eigenlijk denk ik incl. alle kosten,maar die worden begrijperlijkerwijs niet specifiek vermeld, bang dat zorgkantoor anders moeilijk zou kunnen gaan doen.

Hoe staat bovenstaande vraag in verhouding tot ondergenoemde situatie?

Ik hoor graag een eenduidig antwoord, het liefst aangevuld met bewijsinfo van relevante organisatie zoals Per Saldo/CVZ en/of zorgkantoor. Bij voorkeur op zo kort mogelijke termijn.

Bij voorbaat dank,

M.vr.gr. Gerard Meurs.
Geplaatst: zondag 21 December 2008 11:51
"Ik hoor graag een eenduidig antwoord, het liefst aangevuld met bewijsinfo van relevante organisatie zoals Per Saldo/CVZ en/of zorgkantoor"

Wellicht kunt U deze organisaties zelf benaderen voor een antwoord!
Verder hoort Uw bericht thuis bij de zorgaanbieders.
Geplaatst: maandag 22 December 2008 16:06
Er is nog altijd heel veel onduidelijkheid over de volgende vraag:
Wat mag er wel en wat niet uit PGB betaald worden als het gaat om de functie tijdelijk verblijf?
-------------------------------------------------------------------------------------------
Gerard,
Dat vraag ik me ook al een tijd af...

Je mag met je PGB tijdelijk-verblijf logeren bij iedere particulier, bv je broer, je opa etc iedereen die een pgb overeenkomst met je afsluit.

maar je mag niet naar een hotelletje op de veluwe waar een zwembad, wellnes, fysio is...een hotel wordt niet geacht oa AWBZ zorg 24 uurs begeleiding te geven,
maar doet een particulier dat wel ?

Voor ouderen > 40 jaar met een fysieke beperking/ziekte zijn er nog weinig mogelijkheden met een pgb -tv

Ik raad je aan kontakt op te nemen met het zorgkantoor in de regio,
met specifieke vragen.

Groot Stokkert, zorghotel Veghel en een paar herstellingsoorden.
adressen:
www.xxxxx.nu (edited by moderator)
contact met deze zorgaanbieder kan opgenomen worden via het profiel.

aan de moderator:
IK BEN GEEN ZORGAANBIEDER,DIE SITE DIE U WIST, BIEDT ALEEN ADRESSEN AAN
VAN ZORGHOTELS EN TIJDELIJKE WOONVOORZIENINGEN, NIKS MEER OF MINDER !
Geplaatst: woensdag 24 December 2008 00:20
aan de moderator :

wat is er voor een bezwaar om mensen te attenderen op een
notabene NIET commerciele site waar je
adressen , links van zorghotels etc kan vinden ?

We zijn er toch op het forum om elkaar te helpen en tips, adressen te geven
of niet ?
de genoemde site is ook helemaal geen concurrent van deze site !!
Foveo Geplaatst: zaterdag 03 Januari 2009 00:59
Tijdelijk verblijf als functie gaat om de HOTELKOSTEN en niet om de begeleiding.
Daarom wordt er in de regel een OBdag afgegeven icm tijdelijk verblijf.
De huur van de accomodatie valt onder de hotelkosten (het CIZ noemt dat het Dakje waaronder vallen: onderdak. g/w/e/ en verblijfskosten (ook wel voeding en schoonmaak genoemd)
Anne Geplaatst: zondag 04 Januari 2009 15:39
Wat ik van BJZ te horen heb gekregen, toen ik deze vraag namens een cliënt stelde is dat wanneer er een indicatie voor TV afgegeven wordt voor een kind dit ALTIJD wordt afgegeven ter ontlasting van de ouders. Daarom kunnen de ouders niet zelf een accomodatie (al of niet aangepast) huren en zelf daar hun kind verzorgen, dan is het een vakantie en valt het niet onder TV, omdat het de ouders geen ontlasting van de zorg voor hun kind biedt.

Wanneer een volwassene een indicatie voor TV heeft is dit wel anders, maar ook dan kan het toegekend worden ter ontlasting van de mantelzorger(s) en is het dus niet de bedoeling dat men er van "op vakantie" gaat. Samen naar een zorghotel is dan wel weer een optie, omdat een zorghotel niet alleen verblijf, maar ook verzorging en evt. verpleging biedt.
Geplaatst: zondag 04 Januari 2009 23:10
het dus niet de bedoeling dat men er van "op vakantie" gaat
---------------------------------------------------------------------------------

op vakantie dat mag wel,zelfs in Spanje zijn "zorghotels"
vraag het zorgkantoor eerst om toestemming !

de "grens" tussen hotel en zorghotel is vaag...
er zijn zelfs mogelijkheden in gewone hotels die
een paar kamers verhuren met wat zorg en zich dan zorghotel noemen
bijv als je uit een ziekenhuis ontslagen wordt.

ik noemde hier een site waar je oa zorghotels kan vinden
maar dat mag niet van de moderator hier...:(

je mag ook een ondersteuner meenemen als je pgb-OB hebt
op vakantie.
Anne Geplaatst: maandag 05 Januari 2009 00:22
Ja Boedda, maar daar zit hem nu juist de nuance in. Wanneer je ouder bent van een kind dat door zijn/haar handicap of stoornis een PGB heeft, dan wordt de TV ALTIJD toegekend om de ouders te ontlasten en zal het kind dus uit logeren moeten gaan per definitie NIET met de ouders. Wel kun je vanuit de functie OB, PV en VP tijdens je vakantie verzorging en begeleiding inkopen, maar dan kun je dus NIET de verblijfskosten betalen.
D
at het voor volwassenen anders ligt weet ik uit eigen ervaring. Je kunt naar een zorghotel gaan en dan evt. (op eigen kosten dat weer wel) je partner en/of kinderen meenemen. Ik doe dat 2x per jaar, in de zomervakantie en in de kerstvakantie, omdat ik dan thuis zonder hulp zit en in het zorghotel de hulp kan krijgen die ik nodig heb. Mijn verblijfskosten betaal ik uit mijn PGB en kosten voor de PV ook en de kosten van mijn kinderen betaal ik zelf. Zo kun je dat ook doen als je een partner hebt, die kan dan mee naar het zorghotel, de verblijfskosten voor de PGBhouder kunnen dan uit het PGB betaald worden, de kosten voor de partner uit eigen zak.

Simpel en logisch toch?
Geplaatst: woensdag 21 Januari 2009 12:24
sorry hoor dat ik het vraag maar waarom moet je als ouder je kind perse wegbrengen? ik heb daar echt moeite mee.Ik vind het nl helemala niet ontlastend om mijn kind weg te "moeten "brengen" eerder een grotere belasting want je moet wel ff iemand vinden die je vertrouwd en die met jou kind kan omgaan. en dat is helemala niet zo makkelijk , kijk maar wat er regelmatig in de media gebeurt , hoevaak staat er weer een pedo in het nieuws die misbruik maakt van pgb kindertjes.
sorry dat ik misschien wat fel ben maar t irriteert me mateloos.

- en mag je een kind nou naar opa en oma brengen van tv of niet? de een zegt van wel en de ander niet , ik snap er niks meer van.
Geplaatst: donderdag 22 Januari 2009 15:11
Ja hoor; dat mag. Contract maken, declareren, betalen: klaar.
Je mag TV ook gebruiken om extra ondersteunende begeleiding in te kopen.
Geplaatst: donderdag 22 Januari 2009 19:52
zonne schrijft :
Wanneer je ouder bent van een kind dat door zijn/haar handicap of stoornis een PGB heeft, dan wordt de TV ALTIJD toegekend om de ouders te ontlasten en zal het kind dus uit logeren moeten gaan per definitie NIET met de ouders
--------------------------------------------------------------------------
volgens mij mogen de ouders wel met hun kind op vakantie
en kan de ouder ook als zorgverlener optreden, dus een kontrakt ondertekenen

Ook kan tijdens de vakantie je ondersteunde begeleiding inhuren zodat de ouder(s)
even een middagje op stap kunnen gaan zonder hun kind, dat is dus ook een vorm van ontlasten.
Geplaatst: donderdag 29 Januari 2009 08:46
hoihoi nog een vraag, belde van de week het zorgkantoor over het tijdelijk verblijf , of het nou wel of niet mocht bij opa en oma logeren en toen kreeg ik als reactie:
dat mag alleen als zij een big registratie hebben??

als ik om me heen vraag hoor ik iedereen gewoon hun kind naar opa en oma en vriendinnen ed doen en dat mag dan wel? en dat verantwoorden ze dan ook als tv , terwijl zorgkantoor zegt nee dat is ob

wat is hierover bij jullie bekend? of is dit het korreltje zout van het zorgkantoor?
Geplaatst: donderdag 29 Januari 2009 14:09
Lijkt mij onzin. Is alleen het geval bij verpleegkundige zorg.
Dus boeken als tijdelijk verblijf, ondersteunende begeleiding en/of persoonlijke verzorging.

Als verpleegkundige zorg nodig is, is het wel zaak, dat Uw ouders die zorg kunnen bieden, desnoods na instructie van een verpleegster met BIG., zodat U eventueel kunt aantonen, dat U verantwoorde zorg heeft ingekocht.
Anders laat U een verpleegster langskomen voor de verpleegkundige handelingen. Daarvoor sluit U een apart contract af. Met Uw ouders sluit U dan een contract voor pv,tv en/of ob af voor de overige zorg.
Het maakt niet uit of dat op dezelfde dag gebeurt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.