1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Logeeropvang

Auteur Bericht
Karin Geplaatst: dinsdag 06 Januari 2009 11:36
Misschien zijn hier mensen die ons verder kunnen helpen. Wij willen graag logeerweekenden organiseren voor jongeren met een beperking. Zoals het nu lijkt 2 begeleiders hbo pedagogiek op 4 kinderen. Wij zijn beide gediplomeerd en mogen medicatie verstrekken- door eerdere medische opleiding. Nu is onze vraag: wat zijn de tarieven voor een weekend logeren? hoe wordt dit gefactureerd- komt er een contract voor logeren en kan er dan ook opting- in plaats vinden? Wat zijn voorwaarden waaraan we moeten voldoen. Laat een ding duidelijk zijn; wij willen dit serieus aanpakken en voor ouders een stukje ondersteuning zijn... Wie kan ons helpen.... Femke en Karin
Logeren met je PGB Geplaatst: dinsdag 10 Februari 2009 23:12
Wanneer je je tarief voor logeeropvang wilt berekenen zul je eerst in kaart moeten brengen wat je kostprijs is.
De kosten voor personeel, verzekeringen, ruimte etc. Dit zijn behoorlijk hoge onkosten en wanneer je met twee begeleiders op HBO op vier kinderen gaat werken zul je moeten kijken of de kosten niet te hoog worden. Vraag offertes aan van verzekeringen en evt. bungalowparken.
Ook zul je er rekening mee moeten houden dat je niet altijd een volledige bezetting hebt.
De meeste logeeropvangen bieden weekenden voor een tarief tussen de 400 en de 600 euro.
Dit is natuurlijk ook afhankelijk aan welke service je wilt gaan bieden.
Je kunt met je client een contract afsluiten voorbeelden hiervan vindt je bij de SVB bank.
Daarnaast is het belangrijk dat je algemene voorwaarden maakt, hierin zet je de wederzijdse verplichtingen en rechten op papier.
Dan komt het belangrijkste; het werven van clienten. Maak een folder en een website en zorg dat je bij diverse instanties contacten legt zodat ze klanten kunnen doorsturen.
Ik ben eind 2007 begonnen met het opzetten van logeeropvang; logeren met je PGB.
Op dit moment hebben we 25 klanten die iedere maand komen logeren.
Daarnaast bieden we diverse vakantieweken aan door het gehele land.
Ik doe mijn werk met heel veel plezier maar bedenk goed dat er veel bij komt kijken.
Mocht je vragen hebben kun je via mijn profiel contact met mij opnemen.

Sabine Daniels
Logeren met je PGB
Villa Wonderkind Geplaatst: dinsdag 24 Februari 2009 20:23
Beste Sabine,

Even je site bekeken. Maar een vraagje die mij al langer bezig houdt: hoeveel kinderen slapen er op een kamer?

Wij (mijn man en ik) hebben ook een logeerhuis, maar krijgen nogal eens ouders over de vloer die andere logeerhuizen bekeken hebben en geschrokken zijn over de weinige persoonlijke ruimte van kinderen.

Zie dit niet als aanval (internet is niet altijd het beste medium), maar hebben jullie niet de mogelijkheid/ruimte om ieder kind een eigen kamer te geven?

Wij runnen een kleinschalig logeerhuis in ons eigen huisje die volledig is verbouwd tot logeerhuis en elk kind (3 maximaal per weekend) heeft een eigen kamer, en wij ervaren dat als heel waardevol.
Dit is misschien een luxe situatie, omdat wij dit in eigen huis kunnen doen.

Groet
Logeren met je PGB Geplaatst: donderdag 26 Februari 2009 16:14
Beste Janniet,

Omdat ieder kind anders is bieden wij diverse mogelijkheden aan.
Bij ons bestaat de mogelijkheid om een eigen kamer te krijgen, maar tot nu tot nu toe hebben wij die vraag nog niet gehad.
Veel kinderen vinden het fijn om niet alleen te hoeven slapen en vaak vinden ze het ook gezelliger.
Sommige groepen bestaan uit 4 en andere groepen bestaan uit 6 kinderen.
Op iedere groep staan minimaal 2 man personeel. Omdat wij ook logeeropvang bieden voor jonge kinderen (vanaf 1 jaar) en kinderen met een ernstige ziekte kan het voorkomen dat er 4 personeelsleden op 4 kinderen staan.

Wij krijgen ook vaak kinderen die eerst in een logeerhuis hebben gelogeerd maar waar er te weinig activiteiten aangeboden werden.
Soms verwijs ik juist weer kinderen door naar een logeerhuis omdat zij juist gebaat zijn bij een prikkelarme omgeving.

En daarom denk ik dat het goed is dat er diverse mogelijkheden zijn zodat de ouders voor die logeeropvang kunnen kiezen die het beste bij hun kind past.

Groetjes sabine
Tanja Geplaatst: zaterdag 07 Maart 2009 13:16
Hallo Sabine,

Graag zou ik met jou in contact willen komen.
Ik ben gespec. kinderverpleegkundige en werk al ruim 3 jaar in de kinderthuiszorg.
Mijn concrete vraag is heb je nog iemand nodig als begeleidster/ verzorgster tijdens de logeerweekeinde?

Groetjes Tanja :P
Anouschka Geplaatst: dinsdag 06 Oktober 2009 15:47
Hai Sabine

Ik ben in de orienterendefase betreft het opzetten van weekendopvang voor de VG sector. Ik werk ongeveer 15 jaar in de zorg, en ben hbo opgeleid. Ik heb me de afgelopen tijd bezig gehouden, met het lezen van sites van andere ondernemers, maar ook algemene sites als per saldo., ik ben op de hoogste van het geld wat ik moet betalen aan belasting en het huren van een ruimte ( in een bungalowpark )

Nou zijn mijn vragen:
-Als je je personeel ( in het begin ) wilt betalen middels een vergoeding hoe zijn deze collega's dan verzekerd. En hoe werkt dit, het verzekeren van jezelf en het personeel?
- Als je een huisje boekt in een bungalowpark hoe zorg je er dan voor dat je de inkomsten ook gaat krijgen ( ouders kunnen ook het laatste moment afbellen ) mag je vooruit factureren, of kan je dit verzekeren met bijvb een anuleringsverzekering.

Zijn er verder op organisatorishe vlak nog dingen waar jij me op wilt antenderen? Ik hoor het graag.

Alvast bednakt

Grote groet Anouschka
Pim Geplaatst: woensdag 07 Oktober 2009 11:06
Beste Anoushka,

Gezien het bericht van Sabine reeds 6 maanden terug op dit forum is geplaatst vermoed ik dat ze niet zo snel zal reageren.

Toch denk ik wel wat informatie te kunnen verschaffen hoewel ik zelf geen logeerpartijen organiseer.

-Als je je personeel ( in het begin ) wilt betalen middels een vergoeding hoe zijn deze collega's dan verzekerd. En hoe werkt dit, het verzekeren van jezelf en het personeel?

* Hoe moet ik die vergoeding zien? Ik neem toch aan dat je ze per uur gaat betalen volgens de CAO? Ik mag toch ook hopen dat je marktonderzoek hebt gedaan en een goed ondernemingsplan hebt geschreven/ aan het schrijven bent?
Naast het betalen van loon aan personeel heb je inderdaad ook verzekeringen die je moet afsluiten die niet bepaald goedkoop zijn. Denk niet alleen aan WA bedrijfsverzekering, Rechtsbijstandverzekering, inboedel/ opstalverzekering, maar ook zeker aan arbeidsongeschiktheidsverzekering voor jezelf en je personeel en eventuele ziektekosten (maar die laatste twee zijn veruit de duurste!). Dat kun je bij veel verzekeringsagenten afsluiten. Ga er gerust voor shoppen want het kan enorm schelen tussen de ene en de andere verzekering. Let dan ook verdraait goed op de voorwaarden. De ene verzekering keert namelijk bij arbeidsongeschiktheid pas uit na 6 maanden, en maximaal 5 jaar, terwijl de andere verzekering al na 2 maanden uitkeert en tot aan je overlijden (maar dat is wel heel erg duur). Ook maakt het verschil of je passend werk kan accepteren of dat je echt in je eigen sector wil blijven werken.
Overigens wil ik je wel verklappen dat personeel voor veel kleine ondernemingen een heel groot risico vormt en je zal niet de eerste zijn die failliet is gegaan op het in dienst zijnde personeel. In Nederland zijn de regels veel te veel richting het comfortabel maken voor mensen in loondienst gemaakt, waardoor het veel moeilijker is voor ondernemers om flexibel met vraag om te gaan. Een manier om dat te omzeilen is werken met freelancers of uitzendkrachten. De kosten daarvan zijn echter wel weer hoger.

- Als je een huisje boekt in een bungalowpark hoe zorg je er dan voor dat je de inkomsten ook gaat krijgen ( ouders kunnen ook het laatste moment afbellen ) mag je vooruit factureren, of kan je dit verzekeren met bijvb een anuleringsverzekering.

* Als ondernemer zal je startkapitaal nodig hebben om je lopende kosten mee af te dekken. Een annuleringsverzekering is niet beschikbaar voor een ondernemer, wel een incasso danwel rechtsbijstandverzekering.

Jij bepaalt de voorwaarden van waarop je levert. Zo kan je in de voorwaarden opnemen dat afbellen binnen 24 uur voor de start van de afspraak deels of volledig in rekening word gebracht. Je zult toch intake gesprekken moeten doen en nadat je deze gesprekken hebt gehad (en alle informatie tot je beschikking hebt die relevant is voor deze cliënt) ook een contract moeten afsluiten.
JIJ bent de ondernemer daarin, jij bepaalt de voorwaarden, zolang deze in redelijkheid worden opgesteld zal ook een rechter deze bevestigen mocht dat er ooit van komen.
Jij zal ook zelf je logeerfaciliteiten moeten zien te verkopen dus het is helemaal aan jou om jezelf zo te presenteren dat je erg aantrekkelijk en vindbaar bent voor klanten. Je hebt daardoor al veel kosten in aanloop naar het vinden van klanten. Je zal daarom met een financieel expert om tafel moeten om te kijken wat je nodig hebt om je lopende kosten, loonkosten, kosten voor de faciliteiten en andere zaken er weer uit te krijgen en hoe je bezettingsgraad dus minimaal moet zijn. Ook op basis van je geïnvesteerde kapitaal kan je dan een inschatting maken op basis van hoelang je opstart maximaal mag zijn voordat je aan je minimale bezettingsgraad moet zitten.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.
Hoewel ik mijn best doe om zo correct mogelijk de informatie weer te geven zoals die mij bekend is, is het erg verstandig deze informatie te verifiëren.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Anouschka Geplaatst: donderdag 08 Oktober 2009 09:16
Hai Pim,

Bedankt voor je uitgebreide info. Helaas zijn de antwoorden die je hebt gegeven mij al bekend.

Een aantal verzekeringen die jij benoemd hoef ik niet te nemen omdat ik een 32uurs vast contract heb bij een werkgever waar ik erg tevreden ben. Ik wil daarom heel kleinschalig starten en naarmaten de weekenden meer animo opleveren gaan profesionaliseren ( dit is de manier waarop veel bedrijfjes ( in de weekend/logeeropvang gestart zijn ) Dat houd verder niet in de ik geen kwaliteit en proffesionaliteit garandeer.

Ik ben bezig met het KVK, belastingdienst. Nu een website aan het voorbereiden., Algemeene voorwaarden aan het realiseren ( waarin ik idd op neem dat er vooruit betaald moet worden en dat bij afmelding binnen bepaald termijn geheel of gedeeltelijk betaald moet worden. '

Hoe ik mijn klanten gaan bereiken:
Ik heb contantacten met stichting MEE die kunnen doorverwijzen
Via mijn website
Belangerorganisaties van het PGB
Folder bij dagbesteding, scholen

Ik heb dus al een heleboel erg helder, maar is voor mij dus handig om mensen die soortgelijk werk doen, of hebben opgezet wat belangrijke aandachtspunten zijn.

Grote groet,

Anouschka
Logeren met je PGB Geplaatst: maandag 09 November 2009 21:52
Sorry voor mijn late reactie, maar ik wil toch nog even reageren.
Het lijkt heel gemakkelijk om logeeropvang te gaan bieden maar er komt veel bij kijken.
Je zult je idd. heel goed moeten verzekeren, vooral een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is erg belangrijk.
Hoe ga je bijv. om met kinderen die medicatie toegediend moeten krijgen?
Wat als er iets fout gaat?
Ook zul je moeten nadenken over de activiteiten die je in het weekend wilt ondernemen. Wanneer je kinderen in jouw auto meeneemt zul je een bedrijfsinzittende verzekering moeten hebben. Dit is vele malen duurder als een inzittendeverzekering voor particulieren.
Daarnaast heb je inderdaad ook goede algemene voorwaarden nodig. Deze kun je meestal niet zelf opstellen maar dit laat je doen.
Je wilt je personeel uitbetalen met een vergoeding. Dit is erg vaag.
Personeel betaal je uit met een uurloon je betaald dan ook werkgeverslasten en premies.
De salarisadministratie besteed je uit bij je accountant.
Je personeel moet je ook verzekeren voor ziekte maar ook voor evt. fouten die zij kunnen maken.
Dit is maar een kleine greep van alles wat je moet regelen.
Er zijn dus zeer veel onkosten die je maakt voordat je pas iets gaat verdienen.
Het is daarom bijna onmogelijk om voor een hele kleine groep kinderen dit helemaal op te zetten.
Je schrijft dat je bezig bent met kvk nummer, website etc.
Mijn advies is om eerst een bedrijfsplan te schrijven en het financiele plaatje duidelijk te hebben.
Ik wens je heel veel succes!
Sabine Daniels

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.