PGB-aanvraag ofstarten zinvol?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zondag 18 Januari 2009 14:04
Met een zoontje van 7 met ADHD en autistische kenmerken en een dochtertje van 4 met epilepsie + een hersentumor die (mogelijk maar deels) verwijderd is heb ik behoefte aan tijd met hen apart om ze te begeleiden, bv voor extra schoolwerk of gewoon extra tijd samen. Minder werken heeft geen zin, dan zijn ze nog samen thuis en die situatie is redelijk stressvol en geeft hen niet de o zo nodige rustige omgeving. Het liefst zou ik ze beiden 1 middag in de week bv naar een kleinschalige zorgboerderij laten gaan, zodat ik voor de ander extra tijd heb. Heeft het zin om hiervoor het traject PGB in te gaan, vooralsnog heb ik (gelukkig) nog geen andere zorg nodig. Moet ik voor toelating op een zorgboerderij altijd een pgb hebben of kan ik dit zelf betalen en dit bijvoorbeeld aftrekken van de belasting onder ziektekosten? Wat is wijsheid? Ik ben in de zorgwereld een complete leek - alles heeft zich binnen 1 jaar afgespeeld en zou graag zoveel mogelijk tips e.d. krijgen. |
|
Geplaatst: zondag 18 Januari 2009 14:38
U slaat een stap over: Het gaat erom of U een AWBZ indicatie kunt krijgen. Per 1-1-2009 is dat een stuk moeilijker geworden voor kinderen. Bovendien gaat het CIZ/BJZ uit van het begrip gebruikelijke zorg. M.a.w. U moet aantonen hoeveel tijd U meer tijd kwijt bent dan U anders aan gezonde kinderen had moeten besteden. Krijgt U geen AWBZ indicatie dan valt U in beginsel onder jeugdzorg. Als U wel een AWBZ indicatie krijgt kunt U het best opteren voor tijdelijk verblijf, om zelf enigszins ontlast te worden. Als U die aanspraak vervolgens omzet in PGB heeft U behoorlijk armslag om Uw idee te verwezenlijken. U mag dat namelijk ook aan ondersteunende begeleiding besteden, zoals een zorgboederij of aan iemand, die Uw ene kind onder de arm neemt, zodat U met Uw andere kind bezig kunt zijn en omgekeerd. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk