Wat kan een zorgverlener eisen?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: maandag 19 Januari 2009 16:31
Wat kan een zorgverlener eisen bij het verlenen van zorg. In ons geval gaat het om tijdelijk verblijf. De zorgverlener wil van ons de volledige inzage in de PGB papieren, zoals de indicatiestelling en de toekenningsbeschikking. Kan dit zomaar? Dit onder het mom van het verkrijgen van een certificering. |
|
Inge |
Geplaatst: dinsdag 20 Januari 2009 11:24
Beste PGB vader, Tsja.. wat kan een zorgverlener eisen? Ik denk dat hier geen regels over zijn gemaakt. Wat ik zelf altijd vraag, is een copie van de indicatie, met eventueel de klasse's weg gelaten. of een copie van de toekenningsbeschikking. Waarom ik dat doe, is omdat ik wel eens heb meegemaakt, dat mensen zeggen een pgb te hebben, maar dat dit helemaal niet het geval is. Tot voor kort had je ook een indicatie nodig om bij je administratie te bewaren. Zo kon je aantonen dat je awbz geindiceerde zorg leverde, en dan was je niet btw plichtig. dat je deze papieren zou moeten hebben, voor een certificering heb ik zelf nog nooit van gehoord. Welke certificering bedoelt de zorgverlener daar mee? Groet, Inge |
Geplaatst: dinsdag 20 Januari 2009 14:54
Zorgverlener kan het wel vragen, maar U hoeft het niet te geven. Bij PGB controleert U de zorgverlener en niet het zorgkantoor. Vanwege de AWBZ erkenning hoeft het ook niet, want U mag zorg inkopen bij iedereen. De AWBZ erkenning van de zorgverlener is dan ook niet relevant bij een PGB. Ik begrijp, dat zorgverlener enige zekerheid wil over Uw betalingsmogelijkheden.Een PGB beschikking volstaat of anders een bankgarantie. Het gevaar van inzage is, dat de prijs wordt aangepast aan Uw budget en daar heeft zorgverlener niets mee te maken. |
|
Geplaatst: dinsdag 20 Januari 2009 20:09
Ik begrijp niet dat het voor financiele zekerheid dient. Ik weet we leven in moeilijke tijden, maar ik ga een verplichting aan, dus ik zal moeten betalen. Hierover is ook geen discussie, tenminste niet wat mij aangaat. Schijnbaar is de zorgverlener er wel ongerust in, omdat ze dit soort zaken van ons wil. Als deze zaken er niet komen moeten we voorruit betalen. We borduren voort op een relatie die nu reeds enige jaren bestaat, de paperassen zijn altijd in orde geweest. Het lijkt me nu niet aan de orde om ineens allerlei eisen te gaan stellen, zonder dat daar een echte goede reden voor is. (een zakelijke om betalingszekerheid te hebben vindt ik geen goede, als ik mijn kind wil uitbesteden en daar goed voor wil betalen wie houd mij daar dan in tegen?) Overigens wil het hebben van een PGB niet zeggen dat ik ook aan mijn betalingsverplichtingen ga voldoen. Misschien ga ik er wel lekker van op vakantie. |
|
Geplaatst: woensdag 21 Januari 2009 10:41
"Misschien ga ik er wel lekker van op vakantie" of zoekt een andere zorgverlener. Een van de bedoelingen van het PGB was: marktwerking! |
|
Geplaatst: woensdag 21 Januari 2009 11:33
Beste pgb-vader, Er zijn helaas wanbetalers. Er zijn klanten die pgb-gelden uitgeven aan privedoelen, dit mag niet en het geld moet dan terug betaald worden. Maar veel mensen denken dat pgb heel vrij besteed mag worden, om die redenen wijzigen hulpverleners hun contracten. De goeden moeten dus helaas leiden onder de kwade. Maar ik neem aan dat u ook kunt begrijpen dat als je 10 maanden op je salaris moet wachten ( praktijk voorbeeld) dat je dan je contract verandert, en onderscheid maken tussen de ene en de andere klant is niet netjes. Natuurlijk heeft u recht op uw prive maar misschien is dit oplosbaar door een deel van uw indicatie af te plakken. Jolanda |
|
Geplaatst: zondag 01 Februari 2009 13:54
Ik verleen ondersteunende/activerende begeleiding. Met (de ouders van) mijn cliënten heb ik een contract. Hierin staat hoeveel ik werk, wat het kost e.d . Ik hoef als zorgverlener géén inzicht in de indicatie of in het beschikkingsbesluit. Wel is het belangrijk, dat ik bijzonderheden weet die van belang kunnen zijn bij het goed uitoefenen van mijn werk. Dat gaat m.i. om syndroombeschrijving, gedragsproblemen, medische problemen zoals epilepsie en hoe te handelen in voorkomende gevallen. Mensen die het PGB voor andere doeleinden gebruiken dan waarvoor het bedoeld is, krijgen problemen met de verantwoording. Het zorgkantoor kan altijd de PGB administratie controleren. Ik hoop dat ze dit ook doen, het PGB misbruiken is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vind het vreemd, dat Uw zorgverlener inzicht wil in Uw indicatie en/of beschikkingsbesluit. Het is mij niet bekend dat dit voor certificering nodig is en ik vraag mij ook af voor welke certificering. Vraag in een gesprek met Uw zorgverlener om uitleg en zorg ervoor dat afspraken duidelijk zijn en op papier staan. Succes. |
|
(verwijderd) |
Geplaatst: zaterdag 07 Februari 2009 11:46
Een gezonde manier om problemen te voorkomen aan de kant van de zorgverlener, zonder dat daarbij de paperassen van de zorgvrager over tafel moeten, is het werken met leveringsvoorwaarden. Het contract van de SVB dekt juridisch gezien simpelweg niet alles af. In leveringsvoorwaarden zijn onder andere termen als betalingstermijnen, tarieven en de consequenties van niet betalen gedefinieerd. Helaas is het werken met leveringsvoorwaarden nog niet sterk ingeburgerd bij de ZZP-ers in de zorg en dat is jammer. Ik krijg binnen mijn netwerk met regelmaat situaties door die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden met het tekenen van leveringsvoorwaarden. Het laten opstellen van die voorwaarden is een prijzige aangelegenheid en dat is dan ook meestal de reden dat zorgverleners er niet voor kiezen. Via mijn profiel kun je doorklikken naar mijn site waar een betaalbare versie te bestellen is. |
Geplaatst: dinsdag 07 April 2009 12:50
@ JdeVries: Als wij (op het bedrijf waar ik werk) langer dan 30 dagen op ons geld moeten wachten, dan wordt er een incassotraject ingezet. Eerst een aanmaning, dan een tweede dan de deurwaarder. Ik wil ook niet wanbetalen, wij betalen meestal in de week na het verblijf (tot max 14 dagen later) de rekening. @Jet63: Dit is precies wat ik bedoel. We gaan nog maar even om de tafel. Het gaat niemand wat aan hoe wij ons PGB geld uitgeven. En zeker niet of er nog ruimte is om wat extras te declareren, of nog een extra weekendje af te spreken. Ik vind ook dat dit juist de marktwerking in de weg staat. We hebben een onaangekondigde tariefverhoging ook geaccepteerd in het voorjaar, maar gekker dan dit moet het toch niet worden. |
|
Geplaatst: woensdag 08 April 2009 10:20
Voor zo ver als mij bekent is mag er zonder aankondiging geen tarief verhoging plaats vinden. Een goed kontrakt geeft ook aan hoe er met verhoging van tarief moet worden om gegaan. Normaal is een aankondiging 2 maanden van te voren en een standaard ingangsdatum ( meestal 1 jan.) En bij verhoging van tarieven mag de overeenkomst door de hulpvrager zonder verdere verplichtingen beëindigd worden Verder snap ik dat het onaangenaam is om over maatregelen die er soms genomen moeten worden als rekeningen niet betaald worden te horen. Maar het is soms niet anders. Of een klant betaald of niet kosten maken we altijd. En daarnaast heb ook ik ( net als veel anderen) een gezin dat niet kan leven van de lucht. We zijn hulpverleners en het verlenen van hulp staat dus voorop. Een klant mag hier niet slechter van worden maar een hulpverlener moet eerlijkheid van zijn klanten kunnen verwachten.Als een bakker een brood verkoopt dan wordt er zonder problemen betaalt, gaat het over hulpverlening hoort dat op dezelfde van zelf sprekende manier te gaan. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk