1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Maandag 9 februari in Tros Radar: Bemiddelingsbureaus en PGB

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 08 Februari 2009 05:52
Maandag, 9 februari, om half negen op Nederland 1 besteedt Tros Radar aandacht aan bemiddelingsbureaus die de administratieve rompslomp rondom een pgb uit handen nemen en de zorg regelen.

Aline Saers, directeur van Per Saldo, is geïnterviewd over de risico’s hiervan.
Aline Saers legt in het programma ondermeer uit dat als er al sprake is van een fraudegeval, de kans groot is dat de budgethouder alles heeft uitbesteed aan een bemiddelingsbureau. Het bureau regelt de indicatie, ontvangt het budget, koopt de zorg in en regelt de verantwoording. Alles ligt dan in één hand en dat kan fraude in de hand werken. Naar verwachting zal er ook een budgethouder aaan het woord komen die met een malafide bureau in zee was gegaan.

Enkele weken geleden deden de programmamakers van Tros Radar een oproep aan de kijkers om zich te melden als ze ervaring hadden met pgb-bemiddelingsbureaus.
Een groot aantal gaf gehoor aan de oproep. Maandag is dus de uitzending. Hier wordt ingegaan op vragen als:
is het verstandig om je budget uit te besteden aan een bemiddelingsbureau? Kloppen de rekeningen die deze bureaus declareren wel?

Tros Radar, Nederland 1, 20.30 uur
Geplaatst: zondag 08 Februari 2009 16:32
nou ben benieuwd, ook omdat de svb ook niet even zorgvuldig werkt....
Geplaatst: maandag 09 Februari 2009 10:53
Ik heb helaas slechte ervaringen met Tros Radar in verband met een totaal ander onderwerp. Er werd toen tamelijk roekeloos omgegaan met de veiligheid en belangen van mensen, dit alleen om hun punt te kunnen bewijzen. Op die manier worden niemands belangen gediend maar wel vooroorden bevestigd.

Hopelijk deze keer beter,
Jolanda
Geplaatst: maandag 09 Februari 2009 15:38
Dat er bij de bemiddelingsbureaus kaf onder het koren zit, is niets nieuws.
Zeer onderbelicht is, dat PGB houders verantwoordelijk zijn voor de fouten van het bemiddlingsbureaus.
Als die geld in hun zak steken voor zorg, die niet is geleverd, mag de PGB houder in principe het fout bestede geld terugbetalen.

Mijn advies is dus: Het beheer van je PGB nooit uitbesteden. Als je het niet snapt/kunt, vraag ZIN i.p.v. PGB!
Een PGB is voor mensen, die zelf hun zorg willen en kunnen regelen!
Geplaatst: maandag 09 Februari 2009 16:18
tja dat was dus de reden dat we de administratie door de svb laten doen maar daar zijn wij ook niet zo tevreden mee helaas.
we hebben nl sinds november pgb maar tot op heden zijn er zorgverleners die nog geen cent hebben ontvangen terwijl het wel van onze rekening af is. Er zijn al diverse loonstroken die gecorrigeerd moesten worden enz enz wat is dan de oplossing?
Gast Geplaatst: maandag 09 Maart 2009 15:57
Er zijn ook bureau's die alleen de administratie doen en dus niet de verzorging. Indien een bureau beide doet is het gevaar veel groter dat er misbruik van wordt gemaakt. daarom willen ze ook deze bureau's gaan aanpakken (alhoewel er ongetwijfeld ook goede bureau's zullen zijn)
Ik heb een PGB administratie bureau en lever geen zorg. indien een client de administratie uit handen wil geven zijn er bij mij verschillende mogelijkheden. je kunt een gedeelte uitbesteden, maar ik kan ook het gehele budget beheer doen. Bij mij is het een voorwaarde dat de bankrekening op naam van de budgethouder staat en dat hij de bankafschriften ontvangt, zodat je altijd zelf controle hebt. Ik werk in Gooi en omstreken. Mail mij als je meer informatie wilt
Geplaatst: dinsdag 10 Maart 2009 04:21
de uitzending van Tros Radar is hier te bekijken :

http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1344

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.