zorgverlener pgb en therapeut
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 10 Februari 2009 16:21
Hallo, Ik werk bij diverse gezinnen met PGB, al vele jaren met plezier. Nu maakt het zorgkantoor op eens problemen en vergoedt mijn facturen van mijn praktijk niet meer aan mijn clienten (tot nu toe 1). Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat ik ook kunstzinnig therapeut ben. Maar ik geef helemaal geen kunstzinnige therapie aan deze kinderen, ik ben wel leuk en creatief bezig, maar het is gewoon OB of AB. Zijn er anderen die ook een therapeutisch beroep hebben (wat normaliter door de zorgverzekeraars vergoed kan worden) en als extra activiteit (en laten we eerlijk zijn extra inkomsten) ook nog zorg aan mensen met een pgb biedt? Heeft iemand anders ervaringen met problemen met het zorgkantoor? Dit hoor ik graag!!! Groetjes Sandra |
|
Klaske |
Geplaatst: woensdag 11 Februari 2009 09:33
Hallo, Ik heb zelf ook een praktijk en het zorgkantoor heeft onderzoek en navraag gedaan wat ik precies doe. Duidelijk uitleg gegeven dat het awbz zorg in vorm van o.b. is en dit werd geaccpeteerd. Eventueel kun je ook buiten je praktijk een rekening schrijven je doet het dan op je persoonlijke naam en bsn nummer en ben je ondersteunend begeleider. met een contract als freelancer . Groet Klaske |
Geplaatst: vrijdag 13 Februari 2009 14:16
Hoi Klaske, Bedankt voor je antwoord. Het zorgkantoor heeft dus geen contact met me opgenomen, maar me gewoon op een zwarte lijst gezet... als persoon en praktijk. Dus buiten mijn bedrijf om factureren is voor mij ook geen optie.. Bedankt! Groetjes Sandra |
|
Geplaatst: vrijdag 13 Februari 2009 14:33
Kennelijk heeft het zorgkantoor over U een besluit genomen. Daartegen kunt U bezwaar maken. Ook tegen een kennelijk besluit kun je bezwaar maken. In eerste instantie ligt de bewijslast bij U. Dus: Liefst van meerdere cliënten aantonen, dat het zorgkantoor vergoeding heeft geweigerd. Ook aantonen, dat U op eigen naam uitgesloten bent van PGB-werk. Liefst mét de naam van een medewerker van het zorgkantoor, die dat gezegd/geschreven heeft. Als U dat aannemelijk kunt maken bent U belanghebbende bij een besluit en behoort het zorgkantoor, dat t.o.v. U te beargumenteren. Vooral een uitsluiting in algemene zin kan het zorgkantoor m.i. niet waarmaken. Dat zou neerkomen op een "Berufsverbot". Als Uw bezwaar niet ontvankelijk wordt verklaard, kunt U ook daartegen bezwaar en later beroep aantekenen. Het zorgkantoor moet U daarop wijzen in haar besluit. Zo niet dan is dat op zich al grond tot beroep bij de AROB-rechter. Volgens de jurisprudentie mag U alleen beoordeeld worden op punten, die U voor de beoordeling bekend gemaakt zijn Overigens: als U een contract heeft met een cliënt moet die toch betalen, tenzij in het contract is afgesproken, dat alleen loon verschuldigd is, als de uitgave door het zorgkantoor wordt afgekeurd. Tegen een afkeuring van een uitgave kan de cliënt overigens ook bezwaar maken. Ik hoop, dat zowel U als Uw cliënten een rechtsbijstandverzekering hebben; gelijk hebben is één, gelijk krijgen is nog iets anders. Voorshands lijkt het mij belangrijk in Uw contracten de feitelijke werkzaamheden duidelijk te omschrijven. Belangrijk is met name dat de werkzaamheden gericht zijn op ondersteuning en activering en niet op behandeling = genezing. Behandeling is een AWBZ zorgsoort, maar daarvoor wordt geen PGB verstrekt. Dat is alleen in de vorm van Zorg in Natura. Desnoods legt Uw cliënt het contract eerst voor aan het zorgkantoor, waarop het zorgkantoor een schriftelijk besluit neemt. Bij de verantwoording ontstaan er zo geen problemen. |
|
Geplaatst: vrijdag 13 Februari 2009 14:35
Bedankt! Daar kan ik wel wat mee!! gr Sandra |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk