Mag mijn werkgeefster dit eisen?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: woensdag 11 Februari 2009 15:24
Sinds kort zit ik in de ziektewet vanwege mijn knie. Nou wil mijn werkgeefster een verklaring hebben van mijn behandelend arts dat ik rust moet houden etc. Kan zij dit eigenlijk wel van mij eisen? |
|
Geplaatst: woensdag 11 Februari 2009 16:24
Uw behandelend arts zal zo'n verklaring nooit afgeven. Uw werkgeefster kan een andere arts, voor haar eigen rekening, vragen U te keuren om Uw arbeidgeschiktheid te beoordelen. Als zij Uw loonadministratie heeft uitbesteed aan de SVB ligt dat anders. ( Dat is het geval, wanneer U maandelijks een loonstrook van servicecentrum PGB ontvangt.) In dat geval moet zij U ziek melden bij de SVB. Die schakelt vervolgens hun ARBOdienst in. Vervolgens zult U zich naar de richtlijnen van de ARBOdienst moeten gedragen en bent U de ARBOdienst verantwoording schuldig van Uw doen en laten. Die beoordeelt dan ook Uw arbeidgeschiktheid, hetgeen iets anders is dan ziek zijn. Hiervoor hoeft Uw werkgever dan geen kosten te maken. Gebruik maken van servicentrum PGB heeft voor Uw werkgever als voordeel, dat zij Uw loon in de ziektewetperiode van de SVB terugkrijgt, zodat zij vervanging kan inhuren. Een typische win-win situatie dus. Dit kan niet als de gemeente van Uw werkgever geen contract heeft met servicecentrum PGB. Dit kunt U bij servicecentrum PGB informeren. |
|
Geplaatst: zaterdag 14 Februari 2009 19:35
Geldt dit ook als zij als reden opgeeft dat ze deze verklaring moet hebben ter verantwoording van haar PGB-budget? |
|
Geplaatst: zondag 15 Februari 2009 11:44
Ja. Als U op minder dan 4 dagen per week werkt moet zij 6 weken loon doorbetalen. Dit geld krijgt zij alleen terug als de gemeente samenwerkt met servicecentrum PGB en de salarisafhandeling via dit centrum verloopt. In dat geval bepaalt de ARBO dienst van de SVB of U arbeidsgeschikt bent. Als werkgeefster mag zij een controle laten uitvoeren voor haar rekening. Daar moet U gewoon aan meewerken. Zij laat weten naar welke arts (niet Uw of haar huisarts)U gaat en vervolgens meldt U zich daar. Waarom zij een controle laat uitvoeren is haar zaak. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk