1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Opgenomen maar weekenden thuis, pgb stop??

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 05 Maart 2009 17:40
Hallo,

Mijn zoontje is 1 febr. opgenomen in een kliniek, nu komt hij 't ene weekend thuis en 't andere weekend 1 dag overdag.
Bij opname moet dit worden door gegeven dan wordt 't pgb stop gezet.
Voor 1 april moet ik dus door geven dat hij is opgenomen.
Hij maakt nu geen gebruik meer van de logeeropvang 2x per mnd. dus is het niet meer dan logisch dat dit bedrag wordt stop gezet.
Is het wel mogelijk om budget te ontvangen voor de weekenden?
Ook moeten we vaak op en neer rijden voor gesprekken met artsen en psychologen, en om hem te halen en te brengen kunnen deze uren en reiskosten ook worden gedeclareerd??

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft en/of ervaring.

Groetjes, Evelyn.
Prinshuizen beschermd wonen leeftijd 18+ gemeente Hardenberg Geplaatst: maandag 09 Maart 2009 20:29
Hallo,indien een kind is opgenomen word dit betaald door 24 uurs vorm/ZIN. Een kind kan dat het weekend dat jij thuis is geen pgb ontvangen maar wel kunnen ouders km vergoeding krijgen.
Soms is het wel mogelijk een pgb te hebben maar dan is het gedeeltelijke opvang met ZIN en dan kan je PGB voor weekend ontvangen mits hij niet 24 uur word opgenomen.
Dus normaal gesproken met 24 uurs opvang = geen pgb voor weekend mogelijk omdat ze vinden dat de instelling waar hij verblijft hier voor dient te zorgen,dus als het niet zou gaan bv moeten ze hem de opvang bieden (zorgplicht).

gr J.Prins
Inge Geplaatst: dinsdag 10 Maart 2009 11:16
Hoi eef,

Tot vorig jaar was het in ieder geval zo dat het pgb stopt als de opname langer dan drie maanden duurt.
Naar mijn weten is deze regel nog niet veranderd.
Je moet wel zelf de wijziging doorsturen naar het zorgkantoor.

Succes!

Groet,
Inge
Geplaatst: maandag 30 Maart 2009 13:36
Als je kind (mogelijk tijdelijk) 24 uurs zorg heeft in een instelling is er toch ook geen zorgvraag meer thuis? Of sluit de organisatie bijvoorbeeld ook collectief eens per maand? Ik heb wel eens gehoord van een kindje met een psychiatrische aandoening die behandeling onderging en die een weekend per maand thuis was. Dat schakelen was voor dit kind zo ondoenlijk dat er ook in dat "vrije weekend" ondersteuning thuis nodig was. Officieel hoort de zorgverlenende instantie dat ook te verzorgen (ZIN), maar dat wordt uit budgetoverwegingen niet gedaan. Vaak is dat ook de reden van de weekendsluiting, al wordt dat vaak anders gebracht. (bijvoorbeeld om het kontakt met het gezin te onderhouden) Toch heeft de aanbieder bij opname 24 uurs zorgplicht (7 dagen per week) want daar krijgen zij ook voor betaald van het zorgkantoor of de verzekering.
Dit kind kreeg een indicatie (en ouders kozen voor PGB) voor individuele zorg in het weekend, bovenop de indicatie voor behandeling (opname)
Het kan/kon dus wel. Maar belangrijker is de vraag waarom je PGB nodig zou hebben. Het kontrakt met de organisatie die logeeropvang verzorgd is denkelijk toch op afname. Als je niks afneemt hoef je ook niet te betalen en belangrijker nod, als je PGB / indicatie stopt stoppen ook automatisch de kontrakten die je hebt afgesloten met aanbieders.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.