1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Info Opstarten Kleine!! Woonzorggroep - Haalbare Kaart???

Auteur Bericht
(verwijderd) Geplaatst: zaterdag 07 Maart 2009 10:28
Hallo,
Ik zou graag een Kleine Woonzorggroep (3 a 4 zorgvragers) opstarten in een gewoon huis, hier ergens in de omgeving.
Bedoeling is: 2 vaste verzorgers waarvan 1 continue in de woning woont. Indien nodig aangevuld met 1 a 2 vaste freelancers.
Wonen als gezin, beschermd, veilig en met continue de aandacht, zorg en deskundige begeleiding (pedagogisch,agogisch spw 4 +ervaring) die nodig is, maar elk met eigen kamer en zijn eigen bezigheden: School, WSW, etc.
Doelgroep; Leeftijd vanaf 12/16 jr. Lichte en Matige beperkingen. Niet agressief,verslaving.

Vraag: Wat is de snelste manier om uit te vinden of dit financieel gezien een haalbare kaart is???
De behoefte is volgens ons heel duidelijk aanwezig, maar hoe regel ik de financieen???
Dit moet toch al eerder zijn bedacht en berekend door anderen? Of niet?? :lol:
Geplaatst: zaterdag 07 Maart 2009 12:36
Schaf eerst het boek; "van ouder tot activist ' van Jet Isarin aan.
Hieruit blijkt, dat de financiën belangrijk zijn, maar niet het belangrijkste.
Pas je als ouders bij elkaar? Heb je als ouders dezelfde agenda?
Wie is er verantwoordelijk voor je kind, als jij er niet bent?

Een PGB is structureel onvoldoende om 7 x 24 uur diensten in te vullen en te betalen. Voor je het weet loop je zelf als ouder de gaten in het rooster op te vullen.
Niet zo zeer geld, maar samenwerking over een termijn van jaren is de achilleshiel van ouder-wooninitiatieven.

Een redelijk geslaagd initiatief zijn de Thomashuizen. Wellicht kunt U daar Uw licht opsteken.
(verwijderd) Geplaatst: zondag 08 Maart 2009 09:50
Dank voor je reactie.
Ik ben het helemaal met je eens Samenwerking is het 1e, maar...geloof me, dat zal lukken, is goed doordacht.
Ik zal googelen bij Thomas huizen.
Mijn gebrek aan kennis zit vooral in hoe e.e.a. te financieren.
Individuele Huur, eten/drinken, wassen uit het inkomen van de wsw, kinderbijslag etc. en daarnaast begeleidingskosten uit pgb?
Hoop dat ik nog weer reactie krijg, alvast bedankt.
DE WERKCOACH Geplaatst: zondag 08 Maart 2009 14:17
Hallo,

Ik las je bericht over een woonzorggroep.

Ben je er verder mee gekomen ?

Ik wil graag een huis opstarten in de omgeving Amersfoort.

Wie heeft de ervaring he.. is de vraag.

Groet Gerard Nijhof ([email protected])
Geplaatst: zondag 08 Maart 2009 14:50
"Individuele Huur, eten/drinken, wassen uit het inkomen van de wsw, kinderbijslag etc. en daarnaast begeleidingskosten uit pgb? "
18+ heeft een WAJONG uitkering of inkomen uit werk, waaruit de "pensionfunctie" (grotendeels) betaald kan worden. Eventueel aangevuld met huursubsidie als de kamers als zelfstandige woonruimte kunnen worden aangemerkt.( Officieel ieder een eigen huisnummer).
Onder de 18 hebben kinderen geen eigen inkomen, dus dat wordt fors bijbetalen voor de ouders.

Per 1-1-2009 komen alleen "zware" indicaties nog in aanmerking voor AWBZ-hulp. Met name de OB staat hierdoor onder druk.Dat is dan voor mensen, die veel toezicht nodig hebben( matig tot geen regie kunnen voeren over hun leven).
Deze mensen kunnen dus niet zelf een PGB beheren. Dat moeten dan de ouders doen. Bij meerderjarigheid een bewindvoerder. Dat laatste is nog niet verplicht, maar de overheid is begonnen om maatregelen te treffen
om te voorkomen, dat mensen hun PGBbeheer uitbesteden.

Het is nog onduidelijk welk PGB er in de toekomst gehangen gaat worden
aan de ZZP's.
Langdurig verblijf geeft, voor zover ik weet, geen PGB voor de functie verblijf. Dat is ZIN en wordt alleen verstrekt aan AWBZ erkende instellingen.

M.a.w.: Het is nu heel moeilijk een beeld te krijgen van de financieringsbasis van zo'n project. De kans is groot dat het plaatje in 2010 of 2011 er plotseling heel anders uitziet.
Gast Geplaatst: maandag 30 Maart 2009 18:45
Wat helpen kan is de taxatieschaal van reintjes.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.