Vraag over uitstel van betaling
Auteur | Bericht |
---|---|
Matthijs |
Geplaatst: zondag 08 Maart 2009 22:19
Beste zorgverleners, De moeder van een van mijn cliënten betaalde vorige maand te laat de factuur die ze van mij had ontvangen (overigens na herinnering dezelfde dag nog betaald met excuses). Deze maand vroeg ze mij of ze standaard een week te laat mocht betalen, omdat ze de PGB-gelden maandelijks aan het einde van de maand ontvangt. Ik verstuur mijn facturen altijd op de 1e dag van de nieuwe maand en heb een betalingstermijn van 21 dagen. Nu heb ik teruggemaild dat ik liever niet afwijk van mijn betalingstermijn, omdat ik denk dat als ik me hierin flexibel opstel, het einde al snel zoek is en ik bovendien 21 dagen al best ruim vind. Op het moment dat mijn cliënt de factuur ontvangt (in de eerste dagen van de maand) zijn bovendien de PGB-gelden net binnen. Dit leverde een probleem op omdat er momenteel niet genoeg PGB was om de factuur over februari te betalen. Ik heb nu eenmalig uitstel van betaling toegekend en gezegd dat ik verder zou nadenken over een oplossing voor de langere termijn. Ik kom echter niet echt tot een oplossing, anders dan mijn betalingstermijn speciaal voor deze cliënt verder te verruimen tot 28 dagen, of administratiekosten in rekening brengen bij te laat betalen. Dat laatste vind ik een beetje kinderachtig en bovendien staat er niets in het contract over wat er gebeurt als facturen niet op tijd betaald worden. Heeft iemand tips over hoe te handelen in zulke gevallen? |
Geplaatst: maandag 09 Maart 2009 10:00
Uw cliënt heeft m.i. teveel uitgegeven: PGB van februari kwam in de eerste week binnen, zoals dat elke maand gebeurt. Voor 21 maart kan hij/zij dus normaal gesproken de hulp, die in februari is afgenomen van het PGB voor maart betalen. Uw cliënt heeft dus nu twee maanden achterstand en 2009 is nog maar net begonnen.( Je mag geen PGB uit het vorig jaar meenemen) Een week uitstel helpt niets, want de volgende PGB storting komt de eerste week van april binnen. Als Uw cliënt rond de 28e wel kan betalen, lijkt het erop, dat zij U dan niet uit het PGB betaalt. M.a.w.: 1 week uitstel lost niets op. De afrekening over het PGB van 2008 vindt in april/mei plaats. Indien Uw cliënt de PGB boekhouding niet op orde heeft, is er een grote kans, dat over 2008 nog terugbetaald moet worden, waarmee de betalingsproblemen toenemen. Zodra om welke reden ook het PGB gestopt wordt heeft Uw cliënt nu al een probleem van maximaal 4 maanden: Twee maanden salaris schuld aan de hulpverleners én maximaal twee maanden PGB schuld aan het zorgkantoor. Uw betalingstermijn is niet het probleem; het schort zeer waarschijnlijk aan een goed PGB beheer. Dat is niet Uw verantwoordelijkheid, maar U ondervindt daar wel de gevolgen van. Een geleidelijk korter maken van de betaaltermijn lost op termijn, zowel Uw probleem als dat van de cliënt op! Hopelijk kan Uw cliënt nog een persoonlijke lening krijgen. |
|
Matthijs |
Geplaatst: dinsdag 10 Maart 2009 00:03
Dank voor je reactie. Een week uitstel levert in zoverre iets op dat mijn cliënt de rekening over februari kan betalen met het PGB dat eind maart wordt gestort. Dat beteket dus een achterstand, en daar is mijn cliënt (of althans, zijn moeder, die beheert het budget) zich ook van bewust. Maargoed ik krijg in elk geval mijn geld en het acute probleem is verholpen (lees: uitgesteld). Omdat ik inmiddels meer dan vier jaar voor deze cliënt werk ken ik de moeder goed genoeg om te vertrouwen op haar goede wil. Toch voelt het niet echt goed om structureel uitstel van betaling te geven, precies omdat die maand achterstand het probleem van te weinig budget niet oplost. Ik denk dat ik het over deze boeg ga gooien: Ik verleen nu uitstel van betaling, maar om een structurele betalingsachterstand te voorkomen verlang ik van mijn cliënt dat de achterstand binnen drie maanden is weggewerkt. Ik wacht nog even een paar dagen af of iemand hier nog zinvolle ideeën over heeft. Overigens, qwehkamp, ik spreek met je en jij en onder collega's word ik zelf liefst ook gewoon met je en jij aangesproken. Mocht je zelf liever met u worden aangesproken dan hoor ik het wel he! |
Geplaatst: zaterdag 04 April 2009 11:05
Hallo, Ik reageer nu pas op het onderwerp omdat ik mij sinds vandaag heb ingeschreven. Heb je inmiddels een passende oplossing gevonden? Uitstel van betaling maar ook het wegwerken van de achterstand in 3 maanden zal waarschijnlijk niet gaan lukken. De achterstand zal waarschijnlijk alleen maar groter worden. qwehkamp heeft helaas gelijk. Het lijkt er alleszins op dat de budgetbeheerder de nota's (gedeeltelijk) uit andere middelen voldoet. Het zou wellicht kunnen helpen, de factuurperiode en de betalingstermijn in tekorten. |
|
Matthijs |
Geplaatst: zaterdag 04 April 2009 11:27
Dag Johnboy, Dankjewel voor je reactie. Ik ben met de budgethouder verder in overleg gegaan en heb ook het argument van het groeiende tekort genoemd. Het probleem ligt hem in dat mijn cliënt en zijn broer allebei een budget hebben, waarbij de een dit maandelijks betaald krijgt en de ander (mijn cliënt) driemaandelijks. Deze budgetten worden door elkaar gebruikt en dit kan er toe leiden dat er soms aan het einde van de drie maanden krapte ontstaat. De budgethouder heeft mij verzekerd dat dit geen langdurige achterstand is. Daar kwam bovendien bij dat het probleem zichzelf min of meer heeft opgelost doordat er een aantal begeleidingsafspraken uitvielen. Groet, Matthijs Wolthers |
Geplaatst: zaterdag 04 April 2009 15:17
Hallo Matthijs, De "krapte" die je noemt, zou in principe alleen dan kunnen ontstaan wanneer er betalingen ten last van een budget worden gedaan als dit nog niet is uitbetaald. Bij utbetaling van het budget moet dit probleem echter opgelost zijn en niet meer voorkomen. Indien het niet om nieuw toegekende budgetten gaat, in jou geval ga ik hier dus van uit, is kruisgebruik van budgetten altijd een signaal dat bugetten zijn overschreden. Er is teveel uitgegeven voor budget A dat dan wordt aangevuld met middelen uit budget B en vise versa. Hierdoor ontstaat er dan een tekort in Budget B en daarna weer in budget A. In de volksmond heet dit: het ene gat met het andere vullen! Kruisgebruik van budgetten maskeert een tekort. Budgetbeheersers kunnen dit een tijdje lang volhouden maar lopen uiteindelijk tegen de lamp. Overigens hoeft dit niets te maken te hebben met kwade bedoelingen van een budgetbeheerder. Neen, integendeel. Ik denk dat de betreffende budgetbeheerder het probleem ernstig onderschat cq. niet helemaal in de gaten heeft. De problemen zullen uiteindelijk alleen maar groter worden. Veelal zie je bij dit soort problemen dat de administraties van de budgetten niet in orde zijn. Door voortdurend geschuif van middelen binnen de beschikbare budgetten worden er fouten gemaakt. Dit alles, kruisgebruik en een onjuiste admie, kunnen ertoe leiden dat budgetten worden ingetrokken en terugbetaald moeten worden. Hou je declaraties en de betalingen daarom goed in de gaten. Verruim niet de betalingstermijnen en indien mogelijk: Adviseer je client dringend hulp te zoeken bij het beheren en administrateren van de budgetten. Ik hoop voor jou, maar vooral voor je client, dat het probleem snel is opgelost. Groet John |
|
Matthijs |
Geplaatst: maandag 06 April 2009 14:40
Bedankt voor het meedenken Johnboy. Punt is dat er nu weliswaar een overschrijding van het budget is, maar dit wordt in de nabije toekomst ingelopen aangezien er geen begeleiding nodig is in de schoolvakanties. Daarmee is het probleem altijd tijdelijk. Ookal is die overschrijding officieel misschien niet toegestaan (wat ik toch ook betwijfel, je bepaalt toch zelf wanneer je je geld uitgeeft?), toch lijkt me dit in praktijk geen probleem. De enige duurzame oplossing voor het probleem (dat dus eigenlijk geen probleem blijkt te zijn) zou zijn dat ik afspraken zou gaan afzeggen. Dat is niet in het belang van de cliënt, en hoewel het sommigen misschien voor de borst stuit, loop ik dan liever het risico dat wanneer het PGB eindigt ik eventueel een factuur niet kan innen. Maar dat risico lijkt me in dit geval klein. De signalen wijzen (al ruim vier jaar lang) op een degelijke administratie dus ik verwacht geen problemen. |
Geplaatst: maandag 06 April 2009 16:54
"de ander (mijn cliënt) driemaandelijks" Het probleem is groter dan ik dacht: Van geld wat voor de komende 3 maanden bedoeld is wordt hulp van het vorige kwartaal betaald. |
|
Mariëtta |
Geplaatst: donderdag 16 April 2009 10:54
Het is hard Maar............... je werkt met plezier voor je inkomen, en niet alleen maar voor het welbevinden van cliënt en ouders. Het is zaak zakelijk te zijn als ondernemer en conclusies te trekken. Dan kun je nog lang voor een schappelijke prijs ook andere cliënten verzorgen. Want als deze cliënt uiteindelijk in gebreke blijft zal toch echt íemand tekort komen en dat hoeft u niet te zijn hoor, en dan hoeft u vanwege dit te voorziene risico ook niet uw prijzen te verhogen in de toekomst. U krijgt uw paracetamol ook niet van een medelijdende drogist mee als u hoofdpijn heeft en geen euro. |
Gast |
Geplaatst: donderdag 07 Mei 2009 21:56
Hoe moet ik dit begrijpen? De rekening wordt in het begin van de nieuwe maand aangeboden, maar... is dat dan de rekening van de maand daarvoor of al voor die nieuwe maand? Gr. Ingrid. |
Geplaatst: vrijdag 08 Mei 2009 03:47
Gwehkamp en Johnboy hebben gelijk: PGB wordt vooruitbetaald aan de gebruiker. Die kan het dan vrij besteden. Als er iedere keer geen geld op de rekening staat, is er structureel iets mis in de besteding ervan. Dat is op zich toegestaan, maar men zal het dan uit eigen zak moeten aanvullen en in zo'n situatie is het weinig realistisch om te verwachten dat dat gebeurt. |
|
Matthijs |
Geplaatst: zaterdag 09 Mei 2009 01:07
Ik heb met de moeder van mijn cliënt de overeenstemming dat ze deze maand weer gewoon binnen de betalingstermijn betaalt. Zij verkiest continuïteit van de zorg boven het correct besteden van het PGB en eerlijk gezegd geef ik haar geen ongelijk. Voor mijn cliënt zou het erg vervelend zijn als er begeleiding zou wegvallen om deze reden, en als het op deze manier lukt om dat te voorkomen wil ik me best flexibel opstellen. |
Anne |
Geplaatst: zondag 10 Mei 2009 13:38
Mwolthers: jij schrijft: "zij verkiest continuïteit boven het correct besteden van het PGB" En dit gaat er bij mij NIET in! Want als je het PGB correct besteed dan is er JUIST sprake van continuïteit. Tenzij je indicatie te laag is en je dus iedere maand meer zorg inkoopt dan er geïndiceerd is, maar dan zou je een herindicatie aan moeten vragen en niet op deze manier door moeten modderen. PGB wordt zoals eerder al gezegd in voorschotten uitbetaald, je hebt dus altijd geld wanneer de zorgverleners betaald moeten worden, want die worden over het algemeen achteraf uitbetaald! |
Matthijs |
Geplaatst: maandag 11 Mei 2009 20:26
Het toekennen van budgetten gebeurt vaak nogal met een gekleurde bril in de praktijk, en al zo lang ik voor dit gezin werk (meer dan vijf jaar) hebben zij te weinig budget. In het verleden was mijn inzet heel onregelmatig en kwam ik dus zoveel als het budget toeliet. Tegenwoordig is er sowieso minder budget (omdat de zorgvraag ook veel kleiner is door het ouder worden van de kinderen en doordat de begeleiding ook haar vruchten afwerpt), en dus eigenlijk te weinig. Maar omdat er nog wel eens wat uitvalt is het telkens weer rond te breien. In dit geval dus even met een achterstand. Dat is geen hele fijne situatie inderdaad, maar het werkt uiteindelijk wel. Dat een te klein budget er bij jou niet in wil kan, maar het is realiteit, helaas. Het PGB-systeem werkt vaker niet dan wel zo vlekkeloos als we allemaal wel zouden willen. |
Anne |
Geplaatst: maandag 11 Mei 2009 21:50
Mwolthers jij schreef: Dat een te klein budget er bij jou niet in wil kan, maar het is realiteit, helaas. Het PGB-systeem werkt vaker niet dan wel zo vlekkeloos als we allemaal wel zouden willen. Beetje lullige opmerking als je totaal niet weet tegen wie je het hebt! Ik heb al sinds 1999 zelf een PGB en ben sindsdien bij iedere indicatie achteruit gegaan in uren terwijl mijn gezondheid juist alleen maar achteruit ging. Heb daarnaast een zoon met een autistische stoornis die ook bij iedere indicatie PGB uren in heeft moeten leveren, terwijl de begeleiding die hij nodig heeft juist steeds intensiever wordt. Daarnaast ben ik hulpverlener en werk ik voor cliënten die een minimaal budget hebben. Allemaal moeten we roeien met de riemen die we hebben. Ik zou er dus nooit voor kiezen (tenzij ik een topinkomen zou hebben of een grote prijs zou winnen en het dus zelf zou kunnen bekostigen) om meer budget uit te geven en meer hulp in te zetten als ik daar het budget niet voor zou hebben! Ik heb dus zelf flink moeten bezuihnigen op de in te zetten uren voor zowel mijzelf als mijn zoon, terwijl de zorgvraag niet afneemt, eerder toeneemt en het dus eigenlijk gewoon verkapte bezuinigingsmaatregelen zijn. Het is nu eenmaal niet anders. Dat heeft dan ook verder niets te maken met de continuiteit van de zorg, want ik zorg er voor dat die continutiteit blijft, echter wel met minder uren. Het komt erop neer dat de belasting voor mijzelf groter en groter wordt, dat heb ik ook bij Per Saldo al gemeld, want als ik het straks fysiek en geestelijk niet meer aankan, dan staat mijn kind ook alleen (ik ben alleenstaand ouder!). Maar ik kies er NIET voor om meer PGB in te zetten dan ik heb, want dan zijn de problemen écht niet meer te overzien. Is denk ik een kwestie van keuzes maken? En bij de volgende herindicatie zal ik deze problemen ook aan blijven geven en proberen weer meer PGB te krijgen, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd! Jammer dat je meteen je oordeel al klaar hebt!! |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk