Freelancer of niet??
Auteur | Bericht |
---|---|
Mariska |
Geplaatst: woensdag 25 Maart 2009 16:24
Ik heb aangeboden gekregen om bij iemand via PGB te gaan werken. Deze mensen willen een Freelacecontract met mij opstellen, maar ik weet niet of dit wel kan? Ik ben nog niet verder werkzaam binnen de PGB- sector. Deze mensen willen mij in eerste instantie een contract aanbieden op oproepbasis. Kan iemaand mij uitleggen of dit op freelancebasis kan of niet. Tevens ben ik erover aan het nadenken om volledig de PGB-sector in te gaan, heeft iemand hier ervaring mee?? |
Nelleke |
Geplaatst: woensdag 25 Maart 2009 16:56
Nee, je bent geen freelancer. Daarvoor zul je meerdere klanten moeten hebben en dan zijn er nog een aantal eisen. Freelancers kunnen van de belastingdienst een verklaring krijgen dat zij winst uit onderneming maken. (een VAR-WUO) Dit staat ook allemaal duidelijk op de voorbeeldcontracten voor freelancers zoals ze op de site van de SVB te downloaden zijn. Je moet een gewone arbeidsovereenkomst tekenen. Ook als oproepkracht heb je bepaalde rechten. Ze zijn te vinden op je contract. Klik op de website van de SVB wel op 'Zorgovereenkomst arbeidsovereenkomst oud' als je het wilt bekijken, op de nieuwe internetformulieren staat verder geen informatie. |
Geplaatst: woensdag 25 Maart 2009 17:01
Waarschijnlijk niet. Daarvoor moet je 1200 uur per jaar maken bij verschillende opdrachtgevers. Als je op minder dan 4 dagen per week voor één opdrachtgever werkt kun je ook op oproepbasis/uurbasis werken. Op de site van de SVB kun je daarvoor de contracten downloaden. Bedenk, dat je zelf voor de belastingafdracht moet zorgen ( ongeveer 40%) ; je praat dus over bruto bedragen incl. vakantietoeslag excl. vrije dagen of incl. vrije dagen. |
|
Mariska |
Geplaatst: woensdag 25 Maart 2009 20:41
Hartelijk dank voor jullie reactie. |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 27 Maart 2009 18:04
Het is een ingewikkeld verhaal omdat je volgens de ene partij dus wel zelfstandige bent terwijl de ander zal beweren van niet. Voor de aansprakelijkheidsverzekering ben je niet verzekerd, want je doet werk. Voor de belastingdienst ligt het eraan hoeveel uren je werkt en hoeveel opdrachtgevers je hebt. Feitelijk ben je al zelfstandige als je bij iemand werkt wit voor enkele uren. Alleen veel mensen die doen dat erbij. Bedenk dus wel dat je dan niet verzekerd bent en bij aansprakelijkheid geen gebruik kunt maken van je verzekering. Als je echter maar weinig uren maakt is zo'n bedrijfsverzekering niet interessant want te duur. Overigens moet je voordat je jezelf officieel freelancer, zelfstandige of ZZP-er noemt, wel eerst inschrijven bij de Kamer van Koophandel. En ook dat kost geld. Dus is het de vraag of je echt zo weinig uren wilt maken danwel slechts een klant hebben... |
Nelleke |
Geplaatst: zaterdag 28 Maart 2009 10:15
Je bent automatisch verzekerd tegen aanprakelijkheid wanneer je als niet-freelancer bij een budgethouder werkt. Op de website van de SVB kun je de folder 'schade en aansprakelijkheid vinden'. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk