Persoonlijk budget zorg leidt tot fraude’ ( Volkskrant )
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: donderdag 02 April 2009 16:01
Persoonlijk budget zorg leidt tot fraude Van onze medewerkster Jet Bruinsma gepubliceerd op 31 maart 2009 AMSTERDAM - Mensen met een persoonsgebonden budget voor de zorg (pgb) die niet bij machte zijn dat budget zelf te beheren, moeten voortaan geen pgb meer krijgen, maar zorg in natura. Zo kunnen malafide pgb-bemiddelingsbureaus buitenspel worden gezet. Dat concluderen alle partijen die met het pgb te maken hebben, onder wie de zorgverzekeraars en de budgethoudersvereniging Per Saldo uit een recent onderzoek onder pgb-bemiddelingsbureaus. Opdrachtgever van dat onderzoek was het College voor Zorgverzekeringen, CVZ, de beheerder van de AWBZ-kas waaruit het pgb en de zorg in natura voor ouderen en gehandicapten worden betaald. Aanleiding was het toenemende aantal meldingen van ‘misstanden, fraude en slechte dienstverlening’, aldus het rapport. Zelfs bemiddelingsbureaus die te goeder trouw zijn, blijken de budgethouders vaak zoveel pgb-zaken uit handen te nemen, dat de kans op misstanden en belangenverstrengeling groot is, constateren de onderzoekers. De meeste bureaus voldoen ‘redelijk’ aan de eisen, maar 5 procent is ‘niet zo best’. Het werkelijke percentage ligt hoger, denken de onderzoekers, omdat van de 248 benaderde bureaus meer dan de helft onbereikbaar was of niet wilde meewerken. Tienduizend (van de in totaal 100 duizend) budgethouders zoeken hun toevlucht bij een bemiddelingsbureau. ‘Onbekwame’ hulpvragers die een pgb willen, kunnen wettelijk niet worden geweerd, hoogstens worden ontmoedigd. Volkskrant 1-4-2009 |
|
Geplaatst: donderdag 02 April 2009 16:12
‘Sommige mensen zijn niet geschikt voor een pgb’ INTERVIEW, Van onze medewerkster Jet Bruinsma gepubliceerd op 01 april 2009 AMSTERDAM - ‘Inpikken van persoonsgebonden budgetten moet stoppen.’ ‘Heel veel mensen met een zogenoemd persoonsgebonden budget (pgb) voor thuiszorg wéten niet eens dat ze zo’n budget hebben’, zegt Aline Saers. Zij is directeur van de belangenvereniging Per Saldo, waarbij 22 duizend houders van een pgb zijn aangesloten. ‘Zorginstellingen helpen een deel van de klanten die bij hen aankloppen niet zelf, maar sluizen hen door naar een bemiddelingsbureau. Dat bureau regelt dan, zonder dat de cliënt het weet, soms een hulpverlener en een op naam gesteld budget. Die bemiddelingsbureaus moeten als de bliksem overbodig worden gemaakt en het pgb moet terug naar zijn oorspronkelijke bedoeling. Die is dat een klant bewust voor een persoongebonden budget kiest om zijn eigen hulpverlener te betalen.’ Saers is niet verbaasd over het bericht gisteren in de Volkskrant dat er oncontroleerbare, soms malafide bemiddelingsbureaus zijn. ‘De eerste signalen bereikten ons al twee jaar geleden. De jeugdzorg en de geestelijke gezondheidszorg ontdekten het pgb als uitwijkmogelijkheid. Als het geld dat zij kregen van de zorgverzekeraars op was en zij dus geen zorg in natura meer konden leveren, adviseerden ze de klant een pgb aan te vragen. Deed de klant dat niet, dan kwam hij op een wachtlijst. Daarbij kon een bemiddelingsbureau helpen. Formeel is de hoogte van het pgb beperkt, maar in werkelijkheid wordt dat plafond telkens opgehoogd. ‘Of de klant ook in staat was om zo’n pgb te beheren, speelde bij de aanvraag geen rol. Maar het is nu eenmaal zo dat sommige mensen gewoon niet geschikt zijn om budgethouder te worden. Dat moeten we hardop durven zeggen. ‘ Veel bemiddelingsbureaus doen veel meer dan bemiddelen, weet Saers. Ze vragen ook de officiële indicatie voor de zorg aan, incasseren namens de cliënt het pgb-geld en beheren het budget. Dat doen ze tegen een soms ruime vergoeding, die wordt betaald uit het pgb. Dat gaat dus ten koste van de zorg. Intussen hebben de klanten vaak geen idee van wat er namens hen wordt betaald. Per Saldo schat het aantal bemiddelingsbureaus op vierhonderd. Bij veertig daarvan zet de vereniging vraagtekens. ‘10 procent is veel te veel’, zegt Saers. Een zwarte lijst hanteert Per Saldo niet. Wel geeft zij advies als er vragen over bepaalde bureaus zijn. Een keurmerk voor bemiddelingsbureaus is in de maak. Hoe kon een systeem dat in 1995 met gejuich werd ingevoerd, zo ontaarden? ‘Geen van de betrokken partijen nam zijn verantwoordelijkheid. De overheid was blij dat de wachtlijsten verdwenen. Het Centrum Indicatiestelling Zorg praat vaak niet met de klant persoonlijk, maar gebruikt elektronische formulieren. Zo wordt de indicatie met een druk op de knop geregeld. ‘De zorgkantoren worden niet geprikkeld om te controleren of het pgb goed wordt besteed, want het geld dat ze besparen, gaat naar de algemene kas van de AWBZ.’ Dit jaar gaat het iets beter, erkent Saers. De verzekeraars letten beter op. ‘Maar jammer genoeg is het nog steeds niet verplicht om het pgb rechtstreeks over te maken naar de budgethouder. Staatssecretaris Jet Bussemaker van Volksgezondheid heeft geen nieuwe maatregelen aangekondigd. Ja, ze komt vóór de zomer met een notitie. Het duurt allemaal te lang.’ Hoe vaak wordt er echt fraude gepleegd met het pgb? ‘Niet heel veel, is onze indruk. Maar oneigenlijk gebruik komt wel vaker voor. Als een budgethouder fraudeert moet zijn budget worden afgepakt, vind ik. En je mag zo iemand nooit meer een pgb geven.’ |
|
Geplaatst: vrijdag 08 Mei 2009 04:27
Allemaal waar. Maar die mevrouw Saers heeft een heel dik pak boter op haar hoofd. Wat zij nu vertelt over mensen met een PGB die niet eens weten dat ze een PGB hebben en die geplukt worden, werd haar club jaren geleden al over ingelicht en de mensen die dat wilden melden werden door datzelfde Per Saldo afgescheept met het verhaal dat Per Saldo daar geen belanghebbende in was en het dus niet wilde registreren. Er is daar veel nuttige informatie beschikbaar, maar de leiding is teveel met politieke spelletjes bezig die niet in het belang van hun leden zijn (zoals voornoemde, wat nu leidt tot bezuinigingen omdat het zo lang uit de hand kon lopen). |
|
(verwijderd) |
Geplaatst: vrijdag 08 Mei 2009 13:23
Volledig met laatste reactie eens.Ook ik heb ik al jaren en jaren geleden dit probleem aangekaart bij verschillende instanties zoals o.a. Per Saldo. Het antwoord was dan steeds: alle mensen ongeacht hun beperking en de zwaarte ervan moeten de vrije keuze hebben voor een PGB.Hoe hypocriet kun je zijn als belangenorganisatie nu het plotseling eens te zijn met anderen die zeggen dat sommige mensen gewoonweg niet geschikt zijn om een PGB te beheren.Als je het blijkbaar als organisatie al jaren aan ziet komen dat hiermee problemen kunnen gaan ontstaan, dan had men destijds al aan de bel moeten trekken c.q. mensen die dit aankaarten serieus moeten nemen en e.v.t. onderzoek ernaar moeten doen.Maarja, alles wat ook maar enigszins aan negativiteit rook m.b.t.PGB werd genegeerd omdat het gewoonweg niet in het straatje paste van een organisatie die juist opkomt voor belangen van budgethouders en zgn. oogkleppen op had.Hopelijk komt er wat realiteitszin. Gerard Meurs. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk