Mezelf inkopen via PGB
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zaterdag 04 April 2009 20:52
Ik heb van het zorgkantoor zelf begrepen dat ik mezelf kan inkopen. Ik wil dat ook doen, omdat ik minder ga werken en zelf een opleiding heb gedaan waarmee ik met kinderen met gedragsproblemen kan werken. Mijn vraag is het volgende: Aan welke voorwaarden moet die zorg, die ik ga leveren, voldoen en hoe bepaal ik wat ik mezelf betaal. Ik wil nl geen risico lopen, dat ik straks weer terug moet betalen, omdat ik het niet op de goede manier kan verantwoorden. Graag jullie reacties, of tips waar ik dit nog meer kan vragen. gr Sasjeh, moeder van een ASS-er/ADHD-er. |
|
Geplaatst: zondag 05 April 2009 10:06
Hallo Sasjeh, Indien je kind de budgethouder is, kun je jezelf inderdaad inhuren. Zorg dat er een zorgovereenkomst is tussen jou en je kind. Hou wel rekening met de administratie verplichten waaronder ook eventuele afdrachten aan de belastingdienst. Afhankelijk van het aantal dagen/uren dat je door je kind wordt ingehuurd, kan het nl. zijn dat je kind "werkgeversverplichtingen" krijgt. Ook jijzelf moet natuurlijk de inkomsten aan de belastingdienst opgeven. Modelovereenkomsten kun je hier op de site vinden. Tevens kun je ook uitvoerige info over de zgn. werkgeversverplichten vinden op de site van persaldo Groet John |
|
Anne |
Geplaatst: zondag 05 April 2009 15:35
John, wat je hier schrijft KLOPT NIET! Je hebt als je voor je kind gaat werken nooit te maken met 'werkgeversverplichtingen" omdat er nooit sprake van een gezagsverhouding kan zijn wanneer je voor een inwonend familielid gaat werken. De overeenkomst die je moet hebben is een 'overeenkomst van opdracht met inwonend famililid'. Het maakt niet uit hoeveel uren of hoeveel dagen je voor je kind werkt. Wel moet je over hetgeen je verdient zelf nog loonbelasting betalen. Dit kan achteraf of via opting-in (zie www.svb.nl/pgb daar kun je die opting-in regelen). |
Geplaatst: zondag 05 April 2009 20:18
idd. Duidelijk een misser. Mijn excuus. Iets te snel gereageerd en niet goed doordacht. |
|
Geplaatst: maandag 06 April 2009 14:36
Ik zag op de overeenkomst idd die vraag niet terug over max 3 en meer dan 4 dagen, die in de ander overkomsten wel staat. Maar, hoe moet ik aan het zorgkantoor verantwoorden wat ik doe met het geld? Moet ik uitgebreid kunnen beschrijven wat ik doe in de werkuren of is het indienen van de urenstaat alleen genoeg?? Ik wil er echt voor zorgen dat ik niet met een steekproef alles terug moet betalen, omdat mijn bedoelingen goed zijn en ik al andere verhalen gehoord heb. gr Saskia Bedankt voor jullie reacties trouwens. |
|
Geplaatst: maandag 06 April 2009 16:47
In het contract vermelden dat het om ondersteunende begleiding gaat, het bruto uurloon invullen incl. vakantiegeld en vrije dagen. Maandelijks op de urenstaat invullen op welke dagen er hoeveel uur gewerkt is x het uurloon en deze urenstaten 7! jaar bewaren. Dit bedrag overmaken van de PGB-rekening naar eigen rekening. Doe dit maandelijks. Reserveer daarvan 40% voor de belasting. Als dit je enige inkomen is volstaat ongeveer 33%. Je kunt de belastingdienst vragen om een voorlopige aanslag, anders krijg je volgend jaar een aanslag over 2009 en een voorlopige aanslag over 2010. Op de verantwoording invullen het totaal in de periode uitbetaalde loon en OB aankruisen. ( 2x per jaar) Na een jaar het totaal bruto bedrag invullen op de loonbelastingverklaring en samen met het verantwoordingsformulier naar het zorgkantoor sturen. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk