1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Bemiddelingsbureau doet niet wat het zou moeten doen.

Auteur Bericht
Arida Geplaatst: vrijdag 10 April 2009 08:46
Hallo Allemaal,
Sinds vorig jaar november heb ik een bemidelings overeeenkomst met een bemiddelingsbureau. Nadat ik mijn eerst factuur(gewerkte uren over twee maanden) bij hen had ingediend heb ik heel veel moeite moeten doen om deze betaald te krijgen. Ik heb nu mijn tweede en de derde factuur opgestuurd. Betaling blijft na drie maanden uit. Zelfs na een eerste een tweede herinnering (vele malen mailen , bellen). Ik heb de overeenkomst uiteindelijk beeindigd, maar het lijkt erop dat ik naar de centjes kan fluiten. Erger nog de Mw waar ik onder steuning bood zit (nu even ook ) zonder hulp...
Op herhaaldelijk dringende vragen van mij naar het bemiddelingsbureau MW in te lichten, stappen te onder nemen, wat voor haar te regelen, is men steeds 'niet thuis'. Ik hoor gewoon helemaal niets en naar MW toe blijft het stil....Als ik te woord wordt gestaan wordt, worden er beloftes gemaakt die niet nagekomen worden. Heel onbetrouwbaar dus. Mailen, bellen het levert allemaal niets op. Onbeschoft gewoon. Niet alleen voor mij maar ook voor Mw waar ik ondersteuning bood. Ik mocht bij mevrouw ondersteuning bieden via de verzekering (WMO/ AWBZ) van de zoon van Mw. Ik heb uiteraard ook die verzekering ingelicht. Dit omdat ik vond dat zij op de hoogte moeten zijn van hetgeen zich afspeelt (zij regelen immers de zorg, en betalen het'zorgbureau').
Zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring? Zo ja dan hoor ik het graag, ook wat je dan in een dergelijke situatie gedaan hebt. Een incassobureau lijkt niet veel op te leveren...De centjes: erg jammer dat er zo mee omgegaan wordt, maar de manier waarop het bemiddelngsbureau met mensen omgaan....
Het is toch te voor woorden...
Geplaatst: vrijdag 10 April 2009 10:08
Hallo Stomps,

Vervelende situatie!

Ik adviseer om toch nog een nota (herinnering) te verzenden met een begeleidend schrijven waarin je een laatste kans geeft om binnen 7 dagen na dagtekening te betalen.

Indien hierop niet wordt betaald, zul je een "in gebreke stelling" moeten versturen ( per aangetekende post) met daarin de aankondiging van juridische stappen en verhaal van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten op het betreffende bureau.

Leg een dossier aan met daarin alle relevante informatie.

Afhankelijk van de voorwaarden van de overeenkomst en het te vorderen bedrag, kun je overwegen een deurwaarder in te schakelen.
Er zijn deurwaarders waar een eerste informatief gesprek over zo'n vordering gratis is.

Maar eerst goed naar de voorwaarden kijken.
Staan er voorwaardden in waardoor ze niet gehouden zijn aan betalingsplicht? Is dan zo'n voorwaarde aan de orde?

Je ook overwegen om de herinnering en de "in gebreke stelling" uit handen te geven, maar hier zijn doorgaans kosten aan verbonden. Afhankelijk van de hoogte van de vordering kun je een afweging maken.

Groet John
Nelleke Geplaatst: vrijdag 10 April 2009 10:23
Hieruit blijkt (alweer) dat je zéér voorzichtig moet zijn wanneer je met een bemiddelingsbureau in zee gaat, het blijft een constructie die vaak niet stevig staat als het gaat om eindverantwoording, continuiteit en betalingen. (De goeden niet te na gesproken) Vooral zorg in natura via bemiddeling blijft lastig.
De Tweede Kamer heeft opgeroepen tot ontwikkeling van een keurmerk voor deze bureau's, als het goed is zal dat er begin deze zomer komen.
Tot dan moet je echt heel goed nagaan bij collega's en cliënten wat de ervaringen met het betreffende bureaus zijn. Wat mij betreft noem je op deze site ook de naam van dit bureau zodat collega's gewaarschuwd zijn!
Geplaatst: vrijdag 10 April 2009 11:14
Hallo,

de reactie van Nelleke kan ik me wel voorstellen, over plaatsing van de naam van het bureau.
Echter, dit kan verstrekkende gevolgen hebben. Ik adviseer dan ook om dit niet te doen. Vanuit een individueel geval kun je een bureau niet zondermeer van malafide praktijken beschuldigen. Plaatsing van de naam op de site in dit verband, zou echter wel als zodanig kunnen worden uitgelegd.

Een op te richten landelijke belangenvereniging voor zorgveleners PGB/WMO zou volgens mij geen slecht idee zijn. De bundeling van krachten levert vrijwel altijd voordelen op. Maar of daar genoeg animo voor is?

Groet John
Geplaatst: vrijdag 10 April 2009 12:25
Als het om ZIN gaat kan Uw cliënt naar een ander thuiszorgorganisatie gaan, waarmee de gemeente/zorgkantoor een contract heeft.
Gaat het om een PGB: zie mijn reactie op het forum van Per Saldo.
Arida Geplaatst: vrijdag 10 April 2009 15:34
Dank jullie wel! Ik zal wederdom een herinnering schrijven met aankondiging van een "in gebreke stelling". In de overeenkomst staat alleen het volgende "De opdacht gever dient 14 dagen na de factuur uit te betalen" Geen voorwaarden of wat dan ook. Een deurwaarde is veelal erg duur, dus zal ik moeten afwegen of dit het allemaal waard is. Via mijn verzekering (beroepsaansprakelijkheid / rechtsbijstand heb ik nog de mogelijkheid om me te laten verzekeren voor incasso....

Het zou een goed plan zijn om ervaringen te bundelen...Anderzijds wordt hier op landelijk niveau toch ook al aangewerkt (kwalificatie bureau's)?

Ik heb er nu bewust voor gekozen om de naam van het Bureau niet te noemen. Ik ben daar altijd voorzichtig mee. Neemt niet weg dat ik een ander ook altijd wil behoeden...Dus mocht je de naam willen weten dan mag men mij altijd persoonlijk benaderen.
Geplaatst: vrijdag 10 April 2009 17:23
De kosten van een deurwaarder zijn doorgaans voor rekening van diegene die in gebreke is gebleven. Er zijn zelfs deurwaarders die een no cure no pay regeling hebben. Ik zou toch even advies inwinnen bij een of meerdere deurwaarders.
Afhankelijk van de rechtsbijstandsverzekering zou ook een advocaat uitkomst kunnen bieden. Wellicht zijn er advocaten in de buurt die een gratis inloop spreekuur houden.

Een belangenvereniging zou iets verder gaan dan kwalificatie.
Te denken valt aan bv.
Uniforme landelijk geldende leveringsvoorwaarden voor leden, misschien tarief eenheid en ondersteuning bij voorkomende problemen, of het formuleren van uniforme arbeidsvoorwaarden. Dit forum staat vol met zaken waarin een belangenvereniging eventueel een rol zou kunnen spelen.
Nelleke Geplaatst: zaterdag 11 April 2009 10:24
Ken je ook collega's die voor het zelfde bureau werken? Wellicht zitten jullie met dezelfde problemen. Het zou mooi zijn wanneer jullie je krachten kunnen bundelen. Meld je klachten ook bij cliëntenorganisaties in je regio! Zij kunnen je vaak ook vertellen of er meerdere klachten over het bureau binnenkwamen.

Oke, om de naam van het bureau hier te vermelden was niet zo'n lichtend plan van me :oops: maar wellicht kun je elder op internet nog (anoniem)een oproep doen met: wie heeft ervaringen met bureau huppeldepup.

Want bijna iedereen die met een instelling in zee gaat gaat eerst zoeken op internet naar de ervaringen van anderen! Want je moet er toch niet aan denken dat ook nu weer nietsvermoedende mensen zich weer aanmelden bij dit bureau.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.