1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

pensioen ?????

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 22 April 2009 14:36
wie weet hoe het zit met het opbouwen van een pensioen.
ik heb een contract van maximaal drie dagen.
maar bouw ik nu ook pensioen op?
Pim Geplaatst: woensdag 22 April 2009 15:19
Pensioenopbouw zit niet in je contract opgenomen tenzij je werkt als werknemer bij een klant.
Als je betaald krijgt als ondernemer (en dus zelf je verzekeringen, belastingafdracht enzovoort moet regelen) dan moet je ook tussen de 2500 en 5000 euro op jaarbasis opzij zetten voor het regelen van je pensioen (afhankelijk van leeftijd, reeds opgebouwd pensioen, datum waarop je met pensioen wil gaan en je dan verwachtte inkomen op jaarbasis.)

Ter informatie: er zijn niet heel veel aanbieders die pensioenen voor ZZP-ers aanbieden. Daarbij zijn de verschillen fors en is lang niet altijd even duidelijk wat je aan kosten betaalt en wat je aan werkelijke vergoeding krijgt uiteindelijk (denk ook zeer serieus na over indexering hierbij, de jaarlijkse inflatiecorrectie)
Het is een gegeven dat het gros van de kleine zelfstandigen niet goed voorbereid zijn op een pensioen en daar niet al geld voor apart zetten. Verstandig is dat uiteraard wel te doen.
Geplaatst: woensdag 22 April 2009 16:57
Zie ook de volgende link: http://www.svb.nl/Images/0451NZ_0209.pdf.
Tegen de optie beleggingspensioen kijk ik nu heel anders aan!
Kijk ook eens naar de nieuwe mogelijkheid banksparen voor een pensioen.
Je kunt dan ( veel) later bekijken bij welke maatschappij je je pensioenuitkering koopt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.