schizofrenie
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: dinsdag 05 Mei 2009 21:00
Beste mensen, Ik heb een vraag: Ik zou graag pgb willen aanvragen voor mijn thuiswonende broer van 25jr. die lijdt onder schizofrenie en pdd-nos. Mijn moeder begeleid mijn broertje al jaren zonder pgb maar naar mijn mening hebben zij hier recht op om begeleidende activiteiten te kunnen ondernemen. Mijn moeder heeft als het ware haar eigen leven opgeofferd en er is geen sprake van gebruikelijke zorg. Mijn broertje kan bv niet werken op een sociale werkplaats doordat hij meer begeleiding nodig zou hebben dan er geboden kan worden. Ook kan hij door zijn ziekte moeilijk contact leggen met vreemden waardoor hij toch veel aangewezen is op mijn moeder mbt dagelijkse activiteiten en dagbesteding. Nu las ik in per saldo dat als er al mantelzorg verleent word zonder problemen er geen indicatie gegeven word. Ik zou graag willen dat mijn broertje budget toegekend krijgt waarvan hij mijn moeder kan "inhuren" voor begeleiding. Heeft iemand een idee of dit mogelijk is en hoe ik dit het beste kan formuleren bij ciz, lees namelijk dat ze daar niet zo makkelijk zijn en ik zie van dichtbij hoe intensief de zorg is dus wil die ene kans op pgb niet verspillen. ALstjeblieft een reactie zou mij op weg kunnen helpen in deze doolhof vriendelijke groet, Mani Ik sta als budgethouder aangemeld onder mani |
|
Geplaatst: donderdag 07 Mei 2009 10:39
De vraag is of een PGB geschikt is voor je broer: Een PGB is voor mensen, die zelf de regie willen en kunnen voeren over de zorg, waarop zij recht hebben. Van zo'n vaardigheid lijkt bij je broer geen sprake te zijn. Het lijkt mij dus in de eerste plaats van belang dat er een mentorschap/bewindvoering komt, aan te vragen bij de kantonrechter, en niet alleen vanwege PGB. Op die manier krijgt er iemand de bevoegdheid zaken voor hem te regelen. Vervolgens kan de bewindvoerder bij het CIZ aangeven, dat er gedeeltelijk/geen sprake is van mantelzorg. Er is hier sprake van vrijwillige mantelzorg, niet van een verplichte; er is een keuze. Als er wel mantelzorg is kun je voor de mantelzorg respijtzorg aanvragen, waardoor de mantelzorger ontlast kan worden. Denk verder aan een dagvoorziening, aan te vragen als een beschutte werkplaats niet kan. Tot slot heb ik de indruk, dat je middels een PGB niet het probleem oplost en dat hiermee pijnlijke keuzes vooruit geschoven worden: moeders behoren niet voor hun volwassen kinderen te zorgen tot ze erbij neervallen. Je kunt hulp bij indicatie vragen bij ondermeer de MEE. |
|
Geplaatst: donderdag 07 Mei 2009 12:47
Beste G Wehkamp, Ik kan me u reactie wel voorstellen maar ondanks dat komt u bericht erg hard over. Mijn broer kan niet naar een dagopvang omdat hij dit niet wil en daar niet toe gedwongen kan worden. Ik weet dat de situatie niet gezond is en dat dit mijn moeder teveel belast maar het enige wat zij wil is het beste voor hem en mijn broer wil geen hulp of contact met andere de oorzaak hiervoor ligt in zijn ziektebeeld. Het is de bedoeling dat mijn broer begeleid gaat wonen over ongeveer 2 jaar. Dan zal ik als het mogelijk is hem ondersteuning bieden ook wat betreft de huishouding als dit mogelijk is via pgb. Denkt u nu u dit leest dat pgb een optie is? Ik waardeer elk antwoord Groet, Mani |
|
Geplaatst: donderdag 07 Mei 2009 15:19
Een onderbewindstelling is echt nodig. Je broer is anders zelf verantwoordelijk en bevoegd voor het beheer. Door de regelgeving wordt uitbesteden van het beheer steeds moeilijker gemaakt. Zonder goed beheer krijgt hij schulden bij het zorgkantoor, wellicht klinkt dit hard, maar het is niet anders. "Mijn broer kan niet naar een dagopvang omdat hij dit niet wil en daar niet toe gedwongen kan worden" . Voor dagopvang is eveneens een AWBZ indicatie mogelijk, zowel in ZIN als in PGB. Als hij het grootste deel van de dag toezicht nodig heeft, zou je een indicatie op basis van een ZZP kunnen overwegen. Hij krijgt dan een verblijfsindicatie, die je in een PGB kunt omzetten. Het is allemaal echt ingewikkeld, dus ik raad jullie aan ook naar de MEE te gaan. Succes! |
|
Geplaatst: donderdag 07 Mei 2009 17:45
Bedankt voor het advies, zal alles rustig in overweging nemen en hulp inschakelen van MEE |
|
Daniel |
Geplaatst: vrijdag 04 September 2009 18:05
Dag, Ben nog maar net actief op dit forum en las dit bericht en komt op mijn erg schrijnend over. Ik kan de reactie om bewindvoering aan te vragen goed voorstellen, maar dit is volgens mij niet de enige oplossing. Iemand die schizofreen is en lijd aan PPD-Nos hoeft niet meteen niet meer te kunnen beslissen over eigen leven. Niet willen worden opgenomen in een instelling is een veel voorkomend iets onder schizofrenen, maar eigenlijk bij iedereen met een aandoening (en terecht en zeer gezond) Hiervoor kan een PGB natuurlijk uitkomst bieden, hierbij moet wel bedacht worden, dat je zelf iemand of een instelling moet vinden die de juiste zorg kan leveren aan je broer. Hij zal er natuurlijk zelf achter moeten staan, want het is zijn PGB. Als dit zo is, dan kan je hem ondersteunen bij de beslissingen over het PGB. Dit is hoe ik erover denk, werk in een psychiatrisch ziekenhuis en heb dit enkele malen meegemaakt. Groet, Daniel |
Prinshuizen beschermd wonen leeftijd 18+ gemeente Hardenberg |
Geplaatst: vrijdag 04 September 2009 23:56
Hallo,ik kan het goed voorstellen want heb een zoon die ook deze zorgen heeft en nog niet de diagnose maar wel die richting op en last van psychoses. Hij is al ooit in zijn vroege jaren opgenomen geweest maar is er beschadigd uit gekomen en de hulpverleningswereld zat en wil net als ieder ander kunnen leven en niet in een instelling,ribw woning of ambulant etc. Dat maakt het daarom juist zo moeilijk want de zorg gaat door en naar mate de leeftijd toe neemt word het zorgelijker omdat er niets meer overblijft wat je kan doen en dus er zelf als ouder voor op draait en dat is niet niks. MEE kan helpen mist je open staat voor hulp en opname! maar aangezien de persoon in kwestie dit juist niet wil omdat het moet loop je weer vast want het kan alleen met toestemming en samen werking he? een PGB is gewoon mogelijk hoor,hij heeft gewoon recht op awbz zorg want anders ging hij ook naar MEE of Riagg ! Gr |
Geplaatst: zaterdag 05 September 2009 03:20
Erg constructief vind ik die laatste twee reacties niet. Het zou aardig zijn als de oorspronkelijke vraagstelster liet weten wat er sinds mei is gebeurd behalve vakanties. |
|
Daniel |
Geplaatst: zondag 06 September 2009 10:26
Het is zo dat ik geen passnde oplossing weet, ook niet goed weet hoe het allemaal in zijnw erk gaat met de PGB's. Maar het stoot mij een beetje tegen de borst als meteen wordt gezegt dat er niks te doen is met een psychiatrisch patient als hij niet onder bewind of curatele staat. Vandaar mijn reactie. Constructief of niet, het lijkt me dat alle reacties welkom zijn op dit onderwerp. Voor de vraagsteller kan het naar mijn menign ook prettig zijn als er mensen zijn die ook andere oplossingen zien. nogmaals: kant en klare oplossing heb ik niet, maar volgens mij zijn er andere oplossingen |
Geplaatst: zondag 06 September 2009 11:55
"meteen wordt gezegt dat er niks te doen is met een psychiatrisch patient als hij niet onder bewind of curatele staat." Zo'n conclusie heb ik in algemene zin niet getrokken! De vraag was hoe een PGB aan te vragen en te besteden in deze situatie. Bij een PGB is de PGB houder zelf verantwoordelijk voor het beheer. Je moet je dus afvragen of hij dát kan. De vraagsteller zegt daar niets over. Per 1-7 wordt bij volwassenen het PGB alleen nog overgemaakt op hun eigen bankrekening, behalve bij curatele en bewindvoering. Als betrokkene het beheer niet kan doen is een PGB zeer waarschijnlijk ongeschikt voor hem zonder onderbewindstelling. Voorts ben ik ook benieuwd te vernemen of en wat mensen met een/mijn advies hebben gedaan. |
|
Pim |
Geplaatst: zondag 06 September 2009 22:10
De route via een bewindvoerder is in theorie wel mogelijk. Alleen bewindvoering is een maatregel die door de rechter word uitgesproken en alleen in werking word gesteld als iemand aantoonbaar schade oploopt of zeer groot risico op schade loopt door eigen toedoen in zijn financiële zaken. Het is wel mogelijk om bewindvoering aan te vragen voor mensen bij wie het eigenlijk niet van toepassing is, maar dan uitsluitend met volledige instemming van de persoon zelf. En dan nog vraag ik me af of de rechter hiermee akkoord gaat. Curatele is nog een forse stap verder en perkt iemands persoonlijke vrijheden drastisch in. Daar gaat een kantonrechter meestal alleen mee akkoord bij gebleken ernstige problematiek. De weg van bewindvoering is derhalve een welke volgens mij geen haalbare kaart is voor veel klanten. Als je werkelijk iemand anders wilt inschakelen die het budget beheert, zijn daar ook zeker mogelijkheden in zolang de persoon in kwestie daar akkoord mee gaat (je kunt een rekening openen met een machtiging, waardoor iemand anders namens jou de rekeningen kan betalen). In het geval van de schrijfster van het eerste stuk uit dit draadje, is het goed mogelijk dat eventueel Mani het budget beheert. Moeder kan zelf echter ook het budget beheren en zichzelf uitbetalen (mits ze dat goed verantwoord, zijn handtekening onder de papieren laat zetten dan is daar niets aan de hand). Het PGB kan in zo'n geval ingezet worden om inkomensverlies door meer dan gebruikelijke zorg te compenseren. Ook kan PGB in dit geval aangewend worden om zorg in te kopen die extra begeleiding bied bij arbeid, of activiteiten buiten de deur. Blijft wel een feit dat de situatie zoals beschreven een is die niet gezond meer is. Daar zal wel aan gewerkt moeten worden om het trauma van slechte zorg kwijt te raken en het vertrouwen in goede hulpverleners te kweken. Want deze zijn er zeker. Misschien is het raadzaam om iemand in de arm te nemen die je helpt te zoeken naar de juiste hulpverleners zodat moeder langzaamaan meer naar de achtergrond kan verplaatsen en toe kan komen aan haar eigen leven. Mocht je nog meer informatie willen, neem gerust contact op of vraag hier wat je wilt weten. met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk