VAR WUO
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: vrijdag 08 Mei 2009 11:52
Hallo ZZP'ers hebben jullie allemaal een VAR WUO. Wat ik op internet lees en zelf ervaar is dat nogal een moeilijke kwestie. Zelf kreeg ik een VAR ROW en dat betekent als ik niet aan kan tonen dat het niet om een (fictieve) dienstbetrekking gaat, dat de inkomsten als loon gezien worden en de PGB houder een loonnaheffing krijgt. :( Wie is dit eerder overkomen? al vast bedankt voor jullie reaktie! |
|
Matthijs |
Geplaatst: zaterdag 09 Mei 2009 01:10
De richtlijnen staan heel duidelijk aangegeven op het aanvraagformulier. Als je aan alle richtlijnen voldoet voor een VAR-WUO, dan krijg je dat ook gewoon. Zo ingewikkeld is dat niet... Bij mij was het in elk geval geen enkel probleem. Eerst registratie bij de kvk geregeld en een huisstijl ontworpen, daarna VAR aangevraagd waarbij duidelijk was dat ik bedrijfsmatig aan de slag ging voor meer dan 1225 uur per jaar. |
Geplaatst: zaterdag 09 Mei 2009 09:43
Hoi Matthijs, bedankt voor je reaktie. heb jij een btw nummer en wat was je omschrijving bij de VAR werkzaamheden. Hier ben ik wel benieuwd naar? Groetjes |
|
Pim |
Geplaatst: zondag 10 Mei 2009 23:24
Beste Martina (1op1support) Het aanvraagformulier voor een VAR is vrij duidelijk, en kan je downloaden van de site van de belastingdienst. Als je meer dan 3 klanten verwacht te hebben in een jaar zonder vaste dienstbetrekking ernaast dan krijg je een WUO verklaring. Overigens heb ik de ervaring dat er nauwelijk om gevraagd word in de zorg. De urennorm is overigens een belasting technisch verhaal (kleine ondernemers regeling), en staat buiten de VAR. Begeleiding heeft overigens een BTW 0 tarief. Daar krijg je van de belastingdienst dus geen BTW nummer voor. Wel moet je je aanmelden bij de belastingdienst voor de inkomstenbelasting. |
Matthijs |
Geplaatst: maandag 11 Mei 2009 18:16
Hoi Martina, Nee, geen BTW-nummer. Bij de KvK wisten ze me al te vertellen dat ik dat niet hoefde te hebben. Ben jij al wel bij de KvK geweest? Wat mijn omschrijving was weet ik zo niet meer. Iets met ondersteunende en activerende begeleiding en tijdelijk verblijf voor PGB-houders ofzo ;-) |
Annelies |
Geplaatst: maandag 11 Mei 2009 20:28
Hallo Martina, Op zich is het geen bezwaar om met een VAR-ROW te werken voor PGB-houders. Mits je je maar aan de driedagenregeling houdt. ( gemiddeld max. 3 dagen per week bij 1 cliënt ). Zelf heb ik wel een BTW-nummer gekregen, toen ik mij als zelfstandig verpleegkundige aanmeldde bij de belastingdienst, in 2003. Uit reakties van zelfstandige zorgverleners heb ik begrepen, dat het ene deel van hen wel een BTW-nummer heeft gekregen en een ander deel niet. De reden van deze schijnbare willekeur is mij niet duidelijk. Op zich heeft de beantwoording van deze vraag op de aanvraag van de VAR-WUO weinig invloed op het wel of niet ontvangen van deze VAR. De meeste vormen van zorgverlening zijn namelijk vrijgesteld van BTW. m.v.g. Annelies Blekman, thuisverpleegkundige |
Geplaatst: vrijdag 22 Mei 2009 12:24
Bij deze wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie reakties en zeer nuttige informatie. Ik ben inmiddels druk bezig met een boekhouder om het allemaal op orde te krijgen. Nogmaals bedankt. Groet Martina |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk