Gebruik BSN
Auteur | Bericht |
---|---|
Matthijs |
Geplaatst: maandag 11 Mei 2009 20:42
Per 1 juni 2009 is het verplicht om het BSN te gebruiken in correspondentie met/over cliënten, zo begreep ik. Wat mij niet helemaal duidelijk is, is wat voor ons zorgverleners nou precies de verplichtingen zijn. Ik heb op mijn contracten de BSN-nummers van mijn cliënten staan, dus ik beschik over de noodzakelijke informatie. Maar moet ik nu bij alle formele e-mail en post (hoofdzakelijk dus facturen) het BSN van de cliënt vermelden? Nu is het een kleine moeite om mijn factuur-sjablonen hier op aan te passen, maar ik zie niet zo goed in voor wie ik dat zou doen. Het lijkt me stug dat iemand er aanstoot aan neemt als ik dat niet zou doen. Maar zie ik verder eisen over het hoofd? Voor zover ik heb begrepen moet ik de identiteit van mijn cliënten vaststellen (hetgeen al in orde is) en controleren of het BSN daar daadwerkelijk bij hoort. Daarvoor moet ik onduidelijke dingen doen met UZI-certificaten (??? klint nogal oorlogszuchtig) en software op mijn computer?? Of mijn cliënten om hun paspoort vragen en het BSN-nummer controleren... Zit ik ook niet op te wachten eigenlijk. Ik heb een hele handleiding invoering BSN zitten doorspitten, maar die was gericht op grote zorgorganisaties en nergens heb ik informatie kunnen vinden voor zelfstandige zorgverleners. Maargoed, ik heb geen brief van Klink gehad, dus ben ook niet op de hoogte gesteld van deze nieuwe wet. Ik heb zeer sterk de neiging om nu mijn kop in het zand te steken en lekker niets te doen... Maar als het inderdaad alleen een kwestie van BSN op de facturen vermelden is, dan wil ik dat best doen natuurlijk. |
Nelleke |
Geplaatst: maandag 11 Mei 2009 21:29
Haha, ja laat die uzi's ook maar aan mij voorbijgaan... Heeft te maken met het elektronisch patientendossier trouwens. Ik heb het afgelopen jaar heel veel prachtige aanplakbiljetten, brieven en folders gekregen van het ministerie over het BSN-nummer, maar ik doe er ook niets mee. Op mijn facturen staat mijn eigen BSN-nummer, dat is meen ik destijds verplicht door de SVB. Volgens mij ging dat BSN nummer opvragen van de cliënt vooral over het informatie uitwisselen met andere zorginstellingen. Ik heb ook de BSN-nummers van mijn cliënten in de contracten staan voor het geval iemand er naar zou vragen. Instellingen gaan er trouwens ook verschillend mee om, sommigen vragen wel om identificatie maar heel veel anderen ook niet. (en negeren daarmee de aanbevelingen vanuit het ministerie) |
Annelies |
Geplaatst: dinsdag 12 Mei 2009 14:50
Het BSN-nummer van een cliënt is, zo ver ik begreep, niet verplicht voor eenmanszaken en voor maatschappen, indien er geen personeel in dienst is. Maar indien een organisatie in de zorg ( bijv. een stichting of een B.V. ) minimaal uit 2 personen bestaat ( indien er bijv. personeel in dienst is ) dan is men wel verplicht het BSN-nummer te hanteren. Op mijn facturen vermeld ik wel het BSN-nummer. Op zich kan dit gemakkelijk zijn, indien men veel cliënten heeft. Men kan dan gemakkelijker 2 cliënten uit elkaar te houden, indien ze dezelfde achternaam hebben. En indien een cliënt de factuur naar zijn zorgverzekeraar stuurt is dit mogelijk toch een voordeel. m.v.g, Annelies Blekman, thuisverpleegkundige |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk