1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Cliënten die niet willen betalen

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 13 Mei 2009 17:41
Ik had pas een nieuwe cliënt en was daar nog maar 2 keer geweest. Al de eerste keer vroeg ik om het contract want hij zou dat maken. Hij was niet lekker dus was het er nog niet van gekomen. Hem het voordeel van de twijfel gegeven maar toen hij de 2e keer zei dat ik het maar moest doen stak bij mij al de twijfel op. Eenmaal thuis gekomen hem een email gestuurd met een contract in de bijlage. Daar werd niet op gereageerd en zo ook niet op latere mailtjes en smsjes. :(
Vanmorgen stuurde ik weer een sms met de mededeling dat ik niet meer zou komen want ik twijfelde eraan of ze wel wilden betalen. Nu werd er ineens wel gereageerd en zelfs nog heel vervelend ook zoals dat ik niet functioneerde, arrogant was en al wat nog meer. Gewoon een excuus om niet te hoeven betalen, zielig. Die 2 keer gratis te hebben gewerkt vind ik nog niet zo erg want een betaling hoef ik van hen niet te verwachten. Dit zullen ze, man en vrouw en beiden een indicatie, wel vaker hebben gedaan en zullen dat ook nog wel vaak gaan doen. Het hele budget wordt opgemaakt aan eten, drinken, make-up enz, en van een kale kip kun je niet plukken. Gelukkig heb ik verder alleen maar leuke cliënten die altijd op tij betalen, hoef ik niet om te vragen. Jammer dat dit soort het verpest.
Pim Geplaatst: donderdag 14 Mei 2009 13:27
Beste Makena,

Wat jij beschrijft zou een type cliënt zijn dat niet geschikt is voor het zelf beheren van hun PGB budget. Als je echt je gewerkte uren wilt uitbetaald krijgen, je hebt er per slot van rekening recht op, geld dat een mondelinge afspraak gelijk staat aan een contract.

Als je je afspraken via e-mail bevestigd hebt dan heb je daar tevens het bewijs dat je die afspraken werkelijk hebt gemaakt en dat je ze ook bent nagekomen.

Uiteindelijk kun je er voor kiezen dat neer te leggen bij een incassobureau. Ook voor kleine bedragen zijn ze bereid te gaan incasseren.
Taco Geplaatst: donderdag 14 Mei 2009 17:09
Dag Yolanda,

de enige remedie is: nooit en te nimmer gaan werken zonder dat je een getekend contract hebt.
Dat heb je bij deze ondervonden.

Bescherm jezelf tegen dit soort mensen!

Gr.
Taco
Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2009 03:27
En jullie noemen jezelf zorgverleners?

Jullie moeten je alle drie doodschamen!
Pim Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2009 11:08
Beste Adri (uitje)

Kun je iets meer uitleggen waardoor jij ervaart dat dit zorgverleners onwaardig gedrag zou moeten zijn (het vrij zakelijk omgaan met betalingsachterstanden)?

Want op mij komt je opmerking vrij kort door de bocht over.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
Gast Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2009 13:11
(dit hele bericht werd niet geplaatst omdat de site een filter heeft dat riep dat e-mailadressen en commerciële oproepen niet mogen worden geplaatst; gelukkig had ik de hele preek ge-Ctrl-C'd :-)

In het eerste bericht lees ik vooral veronderstellingen en aannames, er wordt niet duidelijk gemaakt dat er iets MET die mensen os ondernomen en het wantrouwen vanuit de 'zorgverlener' komt je tegemoet.
Je bent er 2 keer geweest en begint bij de 2e keer al te twijfelen, hoewel je zelf dat contract mag invullen? Waarom doe je dat dan niet? Men biedt je aan om het te doen zoals je wilt en dan begin je te twijfelen? Dat vind ik op zijn minst onbegrijpelijk. Waarom hebben mensen nu zorg nodig? Zou je niet denken dat dat is omdat ze bepaalde dingen zelf niet kunnen?

De vervolgreacties gaan daar vrolijk op verder, alsof iedere zorgvrager een wanbetaler is waar je een incassobureau op af moet sturen en die je middels een contract in je macht moet houden (alsof dat zo werkt).

Wat ik hierboven lees, lijkt me geen basis om ergens te werken.

Hier heeft al van alles gewerkt en het hangt van de functie en constructie af hoe het loopt met bijv. de contracten. In de regel begin ik (zorgvrager) met het contract, waarbij altijd een proefperiode wordt afgesproken.
Maar er is ook een functie bij waar de laatste tijd 3 mensen in hebben gewerkt en die het wel geloven met dat contract. Dat is nooit ingevuld. Functioneren ze daardoor minder? Hebben ze niet uitbetaald gekregen wat er gewerkt is? Niets van dat alles, dat is helemaal niet waar het om gaat. Het belangrijkste is dat je duidelijk tegen elkaar bent, desnoods vraagt om verduidelijking als dat nodig is maar in geen geval kom je met zo'n dosis wantrouwen ergens binnen want dan wordt dat een self-fulfilling prophecy.
Pim Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2009 16:31
Ik neem aan dat gast dezelfde persoon is als Adri uit een eerder bericht hier.

Je leest de berichten niet goed. Want ik maak duidelijk een voorbehoud:
Wat Yolanda (makena) beschrijft.
Daar ga ik vanuit. En als zij uren heeft gewerkt en reden heeft om niet verder te gaan, is dat haar keuze.
Maar ondanks dat ze die keuze maakt heeft ze wel recht op betaling van gewerkte uren.
Ik ga verder uitsluitend in op haar verhaal en geef haar een welgemeend advies dat in zo een geval een incassobureau een optie is. Ik generaliseer verder helemaal niet over andere cliënten of zorgverleners

Dus misschien was je reactie toch iets te kort door de bocht in dit geval.
Ik vind het overigens wel prettig dat je reageert op mijn oproep tot verduidelijking en hoop dat mijn reactie voor jou ook wat duidelijker is geworden.

En ja, het is spijtig als een zorgverlener stopt bij jou. Het is altijd nog iets dat over en weer moet klikken en dat luistert vooral in de zorg heel nauw.
met vriendelijke groet,
Pim van der Most
Taco Geplaatst: zondag 17 Mei 2009 12:37
Hmmz. 'gast': op het moment dat je geen contract hebt mag je volgens mij niet eens verantwoorden naar het zorgkantoor toe. Misschien leuk voor je bestedingsvrije bedrag.

Maar verder: als je het zakelijke deel goed op de rit hebt, heb je er later nooit meer omkijken naar, dat is waarom het belangrijk is die basis te hebben. Zakelijk is nooit leuk, daarom in één keer goed doen. Thats all.

Ik vind deze post gewoon leuk en exemplarisch omdat er een 'gut-feeling' genegeerd lijkt te zijn (oftewel: hoe steekt deze klant in elkaar?). Dit zegt natuurlijk helemaal niets over andere hulpvragers.
Ik heb zelf eigenlijk uitsluitend te maken met prettige betrouwbare hulpvragers. In 5 jaar is er slechts één factuur vergeten (door zowel klant als mij), dat merk je dan bij je jaar rapport opstellen :)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.