1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

misbruik

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 14 Mei 2009 14:36
wij hebben dan zeker veel pech - net zoals vele anderen; het is echt niet waar dat misbruik weinig voorkomt. De omstandigheden zijn riante prooi voor veel kaf onder koren, die denken met 2 dagen per week aanrotzooien een prima maandloon kunnen binnenhalen.
wat is het nut van "meld misbruik" op de site als er toch niets mee gedaan wordt? Dat zou DE manier moeten zijn...
Nationale Hulpgids team Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2009 12:10
Bij Zoekpgbzorg worden meldingen van misbruik uitermate serieus genomen. Het blijft altijd echter een delicate kwestie waarin de gevoelens van meerdere partijen zijn betrokken. Wij verzoeken u echter wel melding te maken van misbruik indien u dit tegenkomt. Zonder deze melding kunnen wij namelijk geen acties ondernemen.
Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2009 03:38
De wervingsacties van 'zorgbedrijfjes' onder op deze site geregistreerde hulpverleners en PGB-houders zijn ook mij bekend. Maar valt dat onder misbruik?
Pim Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2009 11:01
Beste Adri (Uitje),

Wat bedoel je precies met de wervingsacties waardoor je spreekt van misbruik?
Want volgens mij is het vrij normaal dat een ondernemer probeert om aan klanten te komen toch?
Alvast mijn dank voor het verduidelijken.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2009 12:54
Dat is maar net hoe dat gebeurt Pim. Zo is een mij bekende zorgaanvrager (met nogal een gebruiksaanwijzing) in ieder geval één hulp kwijtgeraakt die door zo'n bureautje was benaderd en daarvoor is gaan werken.

Een zorgaanbieder werd door hetzelfde bureautje benaderd om voor ze te gaan werken, had al formulieren ondertekend en daar GEEN kopie van meegekregen, was een auto van de zaak beloofd enz. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan omdat ze voor dat bedrijfje gewaarschuwd was.

Bottom line van mijn opmerking is eigenlijk: is het PGB ervoor bedoeld dat zorgaanvragers (met al hun beperkingen) moeten concurreren met snelle, brutale managers van dergelijke bedrijfjes die met andermans budget mooi weer spelen en na een tijd van inwerken van moeilijk vindbare geschikte mensen iedere keer weer bij het begin kunnen beginnen om andere hulpverleners te gaan zoeken?

Er zijn wat bedrijfjes die al meer dan 4 of 5 jaar actief zijn. Die hebben leuk kunnen cashen toen het vrij besteedbare bedrag per PGB 2500 Euro per jaar was. De werkwijze was toen al discutabel te noemen, goed onderbouwd hebben we het over oplichting.
Nu is er een tijd van bezuinigingen op de AWBZ en van het een slechte naam bezorgen aan de PGB's en is de strijd om de klanten c.q. centjes en om de zorgverleners er niet frisser op geworden. Zo'n bedrijfje dat al jaren een flinke basis heeft gelegd, gaat al over tot het weghalen van mensen bij anderen die echt hard nodig hebben, bedrijfjes die zo'n basis niet hebben, kunnen m.i. alleen het hoofd boven water houden door nog weer een stap verder te gaan. Dat noemen we dan marktwerking en 'ondernemers'.

De kans lijkt me groot dat met het kabinet, de AWBZ en de Zorgverzekeringswet die we nu hebben het over een paar jaar afgelopen is met de PGB's. Nu al zie je dat onder genoemde wetten van begin tot einde van het verloop van een aandoening punt voor punt wordt opgelegd hoe de behandeling eruit moet zien en wat dat per onderdeel mag kosten. Ook bij aandoeningen waarbij dat helemaal niet kan.
Zo worden marktwerking en ondernemers gebruikt om politieke doelen te bereiken, op het moment is dat: overal controle over krijgen en daar passen PGB's niet bij.
Geplaatst: dinsdag 24 Mei 2011 00:29
Ondanks meldingen aan diverse instanties, tav misstanden en onzorgvuldigheden. Om maar niet te spreken over het grofstoffelijk incasseren van PGB en vervolgens geen cent spenderen aan de kinderen, lukt het sommige partijen met mooie praatjes de zaak overeind te houden.

Alles in de achterzak stoppen en vervolgens ook nog her en der gaan vragen om donaties.( oa middels zielige verhalen)

Gevolg, degene die echt de zorg nodig hebben en verdienen, worden benadeeld. Denk eens aan de gevolgen van het handelen van sommige mensen, puur uit geldzucht en niet uit betrokkenheid.

Er is geen enkele instantie die optreedt alles kan zomaar met als gevolg dat de kinderen de dupe zijn.
In bovenstaand concreet geval, is door meerdere mensen her en der aan de bel getrokken maar het misbruik van PGB geld gaat gewoon door. Dit gaat ten koste van degene die zich wel met liefde en toeweiding inzetten voor kinderen die het nodig hebben. Gewoonweg een verdrietige zaak. Wie weet er raad?
Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 15:39
Geacht nationalehulpgidsteam,

Wat mag, volgens u, berekend worden aan bemiddelingskosten, bij een budget groter dan 25.000 euro en bij een budget kleiner dan 25.000 euro. Ik bedoel dan vanaf 2011. Aan de hand van uw antwoord kan ik aangeven of er ja, of nee, misbruik wordt gemaakt. Want ik heb namelijk sterk het vermoeden dat een van de vorige schrijvers toch best wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ik ken namelijk ook zo'n situatie. En we hoeven geen rekening te houden met de 'gevoelens' van verschillende partijen, nee we moeten kijken waar wordt misbruik gemaakt.

marieke
Pim Geplaatst: donderdag 26 Mei 2011 20:29
Beste Marieke,

Het zorgkantoor heeft kristalheldere richtlijnen voor bemiddelingskosten in 2011.
Tot 25000 euro budget maximaal 250 euro bemiddelingskosten, daarboven maximaal 500 euro.
Verder zou ik eerder in gesprek gaan met partijen waar het een en ander niet klopt dan hier groots te verkondigen van misbruik dit en misbruik dat.
Het zou best wel eens kunnen zijn gebaseerd op misverstanden, miscommunicatie of andere interpretatie. Echt misbruik dient uiteraard aangepakt te worden, maar alleen nadat er over en weer de mogelijkheid is geweest om zaken recht te zetten.
Per slot van rekening zijn er heel veel zorgverleners in het werkveld dagelijks met hart en ziel bezig voor de goede zaak, ondanks de tendentieuze berichten die op fora en in nieuwssites worden verspreid. Het getuigd van respect naar deze mensen om tactvol om te gaan met zaken die op het eerste oog onooibaar lijken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 28 Mei 2011 15:01
Beste pim,

Wie verkondigd er vanalles 'groots' ? Als er misbruik wordt gemaakt ga ik dat met of zonder jouw toestemming toch vermelden. Overigens de fase van misverstand en bespreken, is een gepasseerd station. Lui die misbruik maken zijn daar niet zo gevoelig voor kan ik je zeggen. Overigens de zorgvrager wordt gedupeerd, dat is het slachtoffer.
Cailin Geplaatst: maandag 13 Juni 2011 21:55
Ik vind dat bemiddelingsbureau's en zorg instellingen helemaal niet in het PGB veld thuis horen. Het PGB was en is dat in mijn ogen nog steeds voor mensen die eigen regie kunnen voeren,of dat nu volwassenen of ouders zijn.Een bureautje in de hand nemen, is geen eigen regie voeren IMHO. De bureautjes en zorg instellingen slokken een hoop PGB op door bemiddelingskosten te heffen. Waardoor je dus minder zorg in kan kopen. Daar moet de politiek wat aan doen, want daar zit het misbruik in mijn ogen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.