1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

betaling?

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2009 10:00
Ik heb een pgb hulp via een kantoor. Als ik mij 's ochtends ziek meld moet ik gewoon het normale uurtarief betalen. Tot hier volgens mij alles nog normaal.

Mijn hulp zegt dat zij deze uren niet uitbetaald krijgt, dat klinkt heel vreemd want ik betaal ze wel. Dat is een probleem wat ze zelf moet oplossen en waarbij ik wilde helpen met het geven van een kopie van de rekeningen en mijn betalingsbewijzen. Maar daar had ze geen zin in om er achteraan te gaan.

Omdat de hulp op vrijdag komt ben ik vaak te moe en zo stijf als een plank. Dan heb ik er echt heel veel last van dat er iemand in mijn huis bezig is, dus moet ik vaak afzeggen. Om die reden heb ik de hulp gevraagd of ze wil kijken naar een andere dag. Het antwoord was meteen NEE, zonder er ook maar over na te denken. De reden hiervoor was de het schuiven van clieënten lastig was en het was wel zakelijk. Het heet niet voor niets hulpverlening. Daar leg je toch ook een klein beetje je hart in. Of zie ik dat verkeerd?

Ik vind dit een botte reaktie, als het niet kan dan kan het niet maar het is wel de toon die de muziek maakt. Ze hoeft na vandaag niet meer terug te komen. Werken en betalen voor werk is zakelijk maar het is wel in mijn prive en mijn gezin.

Op naar de volgende, maar goed voelen doet het niet.

Jolanda
Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2009 18:29
Hallo Jolanda,

Ik zou als ik u was even contact opnemen met het kantoor waar u de hulp van ontvangt. Leg het daar voor waardoor u er op vrijdag moeite mee hebt, en vraag of ze misschien een passende oplossing hebben. De hulp die u nu hebt verplaatst zich denk onvoldoende in uw "probleem" en gaat er denk bij voorbaat vanuit dat u dit "probleem"misschien ook op woensdag hebt. Niet nadenkend waarom iemand het op vrijdag heeft en op een andere dag er totaal geen last van zou hebben. Is denk gewoon een kwestie van een goed gesprek met het kantoor waar u het duidelijk kunt uitleggen waardoor het "probleem" bij u op vrijdag is. Veel hulpen verdiepen zich daar niet in helaas en denken alleen maar : je mag blij zijn dat ik u kom helpen dus ga niet "zeuren"over een dag. Als u een goed kantoor hebt zoeken hun buiten deze hulp om naar een passende oplossing. Ik begrijp heel goed uw kant. Soms kan een zorgverlener ook niet aan de aanvraag voldoen, zo heb ik ook weleens mensen die perse één bepaalde dag willen en dan ook perse de ochtend of middag, maar als ik vol zit lukt me dat niet altijd al probeer ik het dan met de andere cliënt te overleggen. De beste oplossing ligt voor u dus denk ik contact opnemen met het kantoor !!! Succes en sterkte
Pim Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2009 19:45
Even terzijde: je hebt een berichtje gestart in het 'verkeerde' deel. Dit is bedoeld voor zorgverleners. Niet dat het mij iets uitmaakt...

Beste Jolanda,

Als ik je verhaal goed lees heb je iemand particulier ingehuurd, want je hebt ze zelf de wacht aangezegd. Als je het vrij objectief gaat bekijken heb je volledig correct gehandeld. Je hebt netjes gevraagd of er iets kon veranderen, de toon is het dan die de muziek maakt. In dit geval was de toon die je terug verwachtte een andere.

Feit is dat mensen die schoonmaken bij anderen dat vaak doen met een laag opleidingsniveau. Deze mensen zijn daarom lang niet altijd gezegend met een groot inlevingsvermogen en sterk ontwikkelde sociale vaardigheden. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat je schoonmaker je vraag verkeerd heeft begrepen of niet snapte waar je op doelde. Aan de andere kant zijn er heel veel erg lieve schoonmaakhulpen die graag willen werken. Als je even zoekt kun je naar ik aanneem vrij snel weer iemand vinden in je buurt. Een goede mogelijkheid is het zoeken via de website marktplaats.nl

De klik moet er echt zijn, je moet je schoonmaakhulp kunnen vertrouwen en het is belangrijk dat er over en weer een goede verstandhouding is. Maar misschien is een tip voor de volgende keer om te proberen je verzoek in zo eenvoudig mogelijke bewoordingen uit te leggen, en misschien wel compleet met het waarom, wat voor jou prettig zou zijn en hoe je hulp daarin zou kunnen meedenken.

Ik vind het overigens een moedige stap van je om direct door te pakken en duidelijk een grens aan te geven.
Mocht je nog vragen hebben, schroom niet om die te stellen
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2009 03:32
Jolanda, heel simpel: een hulp is er voor jou.

Door met van die bureautjes of kantoortjes te werken, is de kans op problemen wel groter want je zit dan in een driehoeksverhouding.

Ik kan me er alles bij voorstellen dat zo'n koppelbaasje tegen jou zegt dat de uren betaald moeten worden en tegen je hulp dat ze niet betaald krijgt omdat ze niet gewerkt heeft. Dat is ook de zorg van vandaag de dag.

Of dat de reden is dat je er 'geen goed gevoel' bij hebt, kan ik niet beoordelen. Maar probeer hoe dan ook een hulp te vinden voor een dag die jou beter past. Nogmaals: een hulp komt voor jou maar dan moet je wel duidelijk zijn, je voorkeuren uitspreken (en erop toezien dat je die ook samen nakomt) en grenzen stellen.
Geplaatst: maandag 18 Mei 2009 13:37
Allemaal,
bedankt voor jullie reaktie.

Ik heb dit item op dit forum geplaatst omdat ik de reaktie van de "andere kant" heel graag wilde horen. Soms lijkt iets heel vanzelfsprekend maar hoor je van mensen in de andere positie dingen waar je echt niet aan hebt gedacht.

Ik heb kontakt opgenomen met het kantoor, de vroegere thuiszorgorganisatie, en de zaak voor gelegd. Ze betreurden de gang van zaken en vertelden dat hulpen tijdens ziekte van een opdrachtgever gewoon worden doorbetaald. Er was dus geen reden voor mijn hulp om mij hierop aan te vallen.

Er is vanochtend bij haar nagevraagd of ze hierover inderdaad tegen mij had staan te schreeuwen. Dit heeft ze toegeven en ze is hierop aan gesproken.

En tot slot een happy end, volgende week komt er een andere hulp.

Jolanda

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.