Hoe zit het met PGB en de belastingdienst?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2009 21:03
Hallo, Sinds kort ben ik bezig met het verzorgen en begleiden van mijn pa, die pyschologisch niet op orde meer is. Hiervoor krijg ik PGB geld van hem. Maar tegelijkertijd ontvang ik ook nog studiefinanciering. Volgens het IB groep mag je in 2009 13.000 euro verdienen iets meer. Maar ik ontvang dit jaar waarschijnlijk meer aan pgb dan die 13.000 euro. Maar tot dan gaat het bij ons intern en via pgb alleen en wat de zorg kantoor doet met alle info van mij met wat ik verdien en dergelijken is niet bekend. Dus ik weet niet of ik nou belasting moet betalen en of de ib groep strax op mijn dak komt zitten. Heeft iemand hier een antwoord op? Groet. |
|
Geplaatst: zondag 17 Mei 2009 08:50
Inkomsten uit werkzaamheden voor een PGB houder zijn zowel voor de Belastingdienst als voor de IB-groep gewoon inkomsten. Dus moet er belasting worden betaald. Op de site www.persaldo.nl en www.svb.nl kun je daarover uitgebreide informatie vinden. |
|
Geplaatst: zondag 17 Mei 2009 11:28
En zodra je in een jaar het maximum dreigt te overschrijden moet je de IB groep informeren. Net voor dat moment kun je je beurs opschorten. Als de IB groep over twee jaar aan de hand van belastinggegevens merkt, dat je het maximum hebt overschreden moet je je beurs alsnog terugbetalen ( incl. OV kaart) Let goed op het verschil tussen bruto en netto. |
|
Geplaatst: maandag 18 Mei 2009 19:42
Ja oke, maar ik heb vorig jaar geen bericht ontvangen van de belastingdienst? Dus ik heb vorig jaar over het geen wat ik heb gekregen geen belasting betaald?? Het is een beetje ingewikkeld maar waarschijnlijk zit het bij ons even wat anders.. De zorgkantoor wilt van ons(vader) weten wat er wordt gedaan met wat er binnekomt.. Hierin wordt vermeld dat ik een deel ontvang en een andere zorgverlener die in loondienst werkt voor me pa? En wat ik dus niet begrijp is waarom ik dan niets te horen krijg van de belasting? |
|
Geplaatst: maandag 18 Mei 2009 20:18
maar neem aan dat je een contract hebt? als je vader via de svb de administratie regelt komt de belasting dienst vanzelf bij je. Doet hij dit niet via de svb dan zul je zelf aangifte moeten doen. maar hoe dan ook moet t worden opgegeven als inkomsten voor jou. |
|
Geplaatst: dinsdag 19 Mei 2009 11:38
Ik ga ervan uit, dat je vader een PGB-AWBZ heeft. Bij de jaarlijkse verantwoording moet hij een looonbelastingverklaring opsturen naar het zorgkantoor. Zonder dat wordt de verantwoording niet goed gekeurd. Het feit, dat je van de belasting niets vernomen hebt zegt niets. Dat kan nog komen. Het kan eveneens betekenen, dat je in dat jaar minder inkomsten had dan waarover je belasting moet betalen. In dat geval hoor je niets van de belastingdienst. Als je vaders PGB zaken niet kloppen, kun je daar nog 7 jaar last van krijgen. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk