1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

nieuw project!! vragen over pgb

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 19 Mei 2009 10:21
Samen met een team van mensen zijn wij bezig om een camping in het buitenland op te zetten voor mensen uit Nederland die zorg nodig hebben. (www.handinhand-campings.com )
Op dit moment is het mijn taak om zaken uit te zoeken rondom het pgb. Ik word nog niet heel veel wijzer van de internetsites dus ik hoop dat ik op dit forum wat tips en hulp kan krijgen.
Om je een beeld te geven met welke vragen ik kamp zal ik ze hieronder beschrijven.

Aan welke voorwaarden moet je voldoen om je pgb te gebruiken voor dit soort vakanties;
Waar moet de organisatie aan voldoen;
Welke formulieren moet de organisatie invullen en welke de mensen zelf;
Wat kunnen wij als organisatie doen om de mensen hierbij te ondersteunen;
Welke groepen mensen krijgen pgb en hoe is de verdeling. Welke groepen krijgen de minste pgb en welke de meeste.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Nickie
Geplaatst: dinsdag 19 Mei 2009 11:44
PGB dient besteed te worden aan AWBZ erkende zorg. De camping moet je gewoon zelf betalen.
Voor de andere vragen: Kijk een op de site van het CIZ, kijk ook eens onder zorgkantoren en CVZ. Op zoekterm AWBZ-kompas kun je ook veel vinden. Bestudeer ook de brochure: PGB in 8 stappen.
Stichting Accolade op Ile d'Oleron is een mooi voorbeeld.
Matthijs Geplaatst: dinsdag 19 Mei 2009 12:11
qwehkamp, het lijkt mij dat het aanbieden van tijdelijk verblijf op een camping in eigen beheer toch ook AWBZ-zorg is, of niet? Ik zie het verschil niet helemaal met bijvoorbeeld logeerhuizen. Wellicht dat cliënten de reiskosten wel zelf zullen moeten betalen.

nickie.cr: Klinkt als een mooi initiatief. Ik zou wel m'n licht eens opdoen bij de SVB over wat exact wel en niet uit het PGB bekostigd kan worden. De organisatie dient haar cliënten een deugdelijk contract aan te bieden en facturen te versturen voorzien van alle gegevens en ondertekend door de juiste persoon. Op de website van de SVB vindt je ook voorbeeldcontracten. Verder lijkt me dat je eens een goed gesprek moet voeren met je verzekeringsagent, want wat jij wil zal niet eenvoudig te verzekeren zijn...
Geplaatst: woensdag 20 Mei 2009 13:48
Tijdelijk verblijf in tenten? In dat geval moet er 24 uur zorg gegeven worden. De verantwoording ligt niet bij de cliënt, maar bij de organisatie.
De kampeerder logeert als het ware.

In de praktijk komen gehandicapten met gezinsleden kamperen.
Persoonlijke verzorging, toezicht en OB worden dan naar behoefte afgenomen. Nogmaals: Zie stichting Accolade. Die hebben het goed begrepen.
Geplaatst: donderdag 21 Mei 2009 16:54
Misschien heeft de stichting "Handicamp" nog informatie voor je.

Zij organiseren 1 keer per jaar een kampeerweekend in nederland op wisselende campings. Hun doel is het ondersteunen en informeren over het zelfstandig kamperen met een handicap. Alle deelnemers hebben of zelf een handicap of een gehandicapt gezinslid. Ze zijn konstant op zoek naar nieuwe ideeën en mogelijkheden en zijn heel gul in het delen van hun kennis en ervaring.

Er zijn daar voornamelijk deelnemers die een pgb hebben en op een goede manier hier creatief mee zijn .

Verder een GEWELDIG IDEE, laat je vooral niet ontmoedigen door alle kritieken over wat er niet kan want er kan veel meer dan je vaak denkt.

Jolanda
GewoonUNIEK Geplaatst: dinsdag 26 Mei 2009 10:42
Ik heb een gesprek gehad met Jeugdzorg over de nieuwe indicatie van mijn jongste zoon. Daar werd mij verteld dat er nog maar heel weinig kinderen geïndiceerd zullen worden voor kort verblijf.
Kort verblijf is in het leven geroepen om uithuisplaatsing tegen te gaan.
Bij veel gezinnen is dat (volgens jeugdzorg) absoluut niet van toepassing, zo ook niet bij ons. Er wordt wel begeleiding in dagdelen geïndiceerd maar een overnachting vindt men onzin; als men slaapt leert men niets, aldus jeugdzorg.
Op mijn reactie dat ik wel degelijk vind dat er iets geleerd wordt in een heel weekend logeren en wel het moeten leren loskomen van thuis en het aangewezen zijn op "vreemden" kreeg ik als antwoord dat ik dan maar gebruik moest maken van logeren bij familie of reguliere instellingen (training zelfstandig wonen). Uiteraard ben ik het daar niet mee eens!

Kortom: bij mijn zoon(s) die toch een ernstig beperkt zijn door hun autisme, zal kort verblijf niet meer geïndiceerd worden.

Wat ik met mijn stukje wil zeggen is om vooral voorzichtig te zijn met het opstarten van nieuwe logeermogelijkheden totdat duidelijk wordt hoe de pgb toekenning er in de toekomst uit zal gaan zien.

Wanneer iemand tips heeft voor mijn zoons om toch te kunnen logeren...dan graag!

Groetjes Rita
Geplaatst: dinsdag 26 Mei 2009 10:55
Wellicht biedt een indicatie op basis van een ZZP uitkomst.
Afhankelijk van het soort ZZP is tijdelijk verblijf vast in het ZZP opgenomen.
Een ZZP kun je ook omzetten in een PGB en betrokkene behoeft daarvoor feitelijk niet naar een instelling te gaan.
Welke normen daarvoor bij minderjarigen gelden kan ik evenwel nergens vinden.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.