1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

ISO keurmerk?

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 15 Juni 2009 16:03
Wie heeft er kennis of ervaring met het ISO keurmerk?

De laatste tijd krijg ik regelmatig aanbiedingen hierover van verschillende bedrijven. Ze bellen altijd als thuis met prive dingen bezig ben ( je kent dat vast wel 3 klussen tegelijk en maar 2 handen), maar dan klinken ze als tweedehands autoverkopers. Zo van: het vervangt de post- wetenschappelijke opleidingen enz. Dat kan niet kloppen.

Wel kan ik mij indenken dat een vorm van certificering de pgb-zorg overzichtelijker kan maken en dus waardevol kan zijn.

Ik weet niet zo goed wat ik van deze buro's moeten denken en eigenlijk heb ik geen tijd om hier een avond voor uit te trekken. Naast werk heb ik een gezin en een studie.

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen.

Jolanda
Pim Geplaatst: maandag 15 Juni 2009 19:19
ISO 9001 voor de zorg is hetzelfde als de HKZ certificering en is uitsluitend beschikbaar voor zorginstellingen. Dit HKZ certificaat is tevens nodig in verband met de zorgzwaarte pakketten en toekenning AWBZ gelden. (zonder HKZ word het een stuk lastiger AWBZ gelden binnen te kunnen slepen)

Het gaat over het op papier op orde hebben van de dossiers (gelijkvormigheid en compleetheid van de dossiers, inclusief de vereiste handtekeningen onder evaluatieverslagen), het op papier op orde hebben van de protocollen met betrekking tot handelingen in allerhande situaties en het op papier op orde hebben van alle wettelijk benodigde instrumenten om een goede instelling te zijn, onder andere klachtrecht, inspraak, incidentmeldingen enzovoort.

Zoals gezegd, dit is geheel niet van toepassing op zelfstandig ondernemers.
Tenzij je een instelling van plan bent te beginnen. Op dit moment worden echter aan de hand van het telefoonboek alle in de zorg werkzame ZZP-ers ook maar gelijk benaderd, wie weet hapt iemand toe.
Geplaatst: dinsdag 16 Juni 2009 12:03
Doel je met zorginstellingen op klinische zorg?
In dat geval is het voor ons ( ik werk in een tweemans praktijk)een verspilling van tijd om met deze mensen verder in gesprek te gaan.

Jolanda
Pim Geplaatst: dinsdag 16 Juni 2009 19:10
Beste Jolanda,

Instellingen in psychiatrie, jeugdhulpverlening, verstandelijk gehandicaptenzorg, doveninstituut enzovoort welke zorg in natura leveren voor intramurale, extramurale of ambulante hulpverlening.
Ze zijn min of meer verplicht geweest om die kwaliteitsslag te maken middels de HKZ certificering. Maar dat is overigens slechts een papieren kwaliteitsslag. Het zegt werkelijk niets over de kwaliteit in de dagelijkse praktijk.
Dus ja, je kan de bureaus die dat aanbieden bij jullie gerust negeren. Er is geen enkel kwaliteit meetinstrument voor PGB zorg ontwikkelt (noch zover ik weet in ontwikkeling). Daarom ook dat er zoveel studenten en onvoldoende opgeleide mensen denken deze zorg wel er even bij te kunnen doen.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Annelies Geplaatst: woensdag 17 Juni 2009 14:09
Beste Jolanda,

Met "zorginstelling" wordt bedoeld een organisatie van minimaal 2 mensen, met als doel AWBZ-zorg ( in dit geval ) te leveren aan cliënten.

Maar :
- Een zelfstandige zonder personeel,
- een maatschap zonder personeel en
- een VOF zonder personeel
vallen niet onder dit begrip "zorginstelling".

Echter :
- een zelfstandige ( dus eenmansbedrijf ) met personeel en
- een maatschap met personeel en
- een VOF met personeel
vallen hier wel weer onder.

Voor organisaties die een WTZi-toelating ( voorheen AWBZ-toelating genoemd ) hebben, zijn wel verplicht tot een kwaliteitsmanagementsysteem, bijvoorbeeld de HKZ-certificering.

Voor organisaties, alleen betaald uit het PGB, is er ( nog ) onvoldoende wetgeving, om verplicht te worden tot een kwaliteitsmanagementsysteem.
Maar het is wel aanbevelenswaardig om een kwaliteitssysteem te hanteren. Want wet- en regelgeving zal er wel, binnen enige tijd, komen, verwacht ik.

m.v.g., Annelies Blekman, thuisverpleegkundige
HZC Weert Comfortzorg Geplaatst: woensdag 29 Juli 2009 21:46
kwam er maar eens een keurmerk voor daadwerkelijk kwaliteitszorg bij cliënten, dan alles tip top in orde op papier, maar de daadwerkelijke zorg leveren op een menswaardig en vriendelijke manier met genoeg personeel aanwezig, daar word niet naar gekeken.... Terwijl wij als pgb thuiszorg voldoende tijd voor cliënten hebben en tegen een veel lager tarief werken..inspringen op de hulpvraag op alle gewenste momenten van de dag..... en dat voor veel minder geld per uur dan de regulieren thuiszorgen die vanuit de awbz betaald krijgen en nota bene het personeel erover heen moet vliegen om cliënten te kunnen helpen, terwijl deze instellingen per uur meer betaald krijgen. Geen poespas met papieren die overbodig zijn, audits laten uitvoeren en het idee geven dat alles perfect is en daarna weer terug naar het oude, rennen vliegen stressen en ontevreden clienten die soms om half twaalf nog zitten te wachten in hun pyama of er nog iemand komt.
Nee wij zorgverleners die vanuit een pgb werken doen het niet slecht ! tegen veel minder uurtarief leveren we meer zorg...
dit wilde ik even kwijt....

hzc weert

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.