1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Belasting

Auteur Bericht
Lianne Geplaatst: vrijdag 26 Juni 2009 11:10
Ik ben op zoek om iets binnen PGB te gaan doen. Ik ben in opleiding en zou graag kinderen etc begeleiden als 'bijbaantje'.
Nu is het misschien zo dat ik een ouder ga ondersteunen twee weken in de vakantie. Dit is dus tijdelijk en zal maximaal een paar dagen per week zijn.

Mijn vraag is nu hoe het zit met de belasting die ik moet betalen? Ik heb namelijk ook een ander baantje, geen PGB. En daar hoef ik geen belasting over te betalen omdat ik te weinig inkomen heb. (Werk alleen de zaterdag) Dus vanuit mijn werk is het daar zo geregeld dat ik geen belasting betaal, zodat ik het ook niet terug hoef/kan vragen.

Maar kan iemand mij vertellen hoe ik dit met PGB zou moeten regelen? Want ik heb hier al op internet over gezocht, maar het is me volstrekt onduidelijk. Maar ik neem aan dat ik het toch aan zou moeten geven of iets dergelijks?
Mocht ik wel veel belasting moeten betalen zou dat wel invloed hebben op het bedrag dat ik zal/wil verdienen per uur. Dus ik weet niet of iemand anders daar meer zicht op heeft?€

Bedankt alvast.
Geplaatst: vrijdag 26 Juni 2009 21:40
De verdiensten uit PGB en andere baantjes moet je bij elkaar optellen.
Als je dan minder moet betalen dan de heffingskorting hoef je geen belasting te betalen.
Zolang je bij elkaar niet meer verdient dan €5000.- per jaar blijf je daaronder.
Let ook op het maximale bedrag, dat voor de kinderbijslag en de studiefinanciering wordt vrijgelaten, voordat die gekort worden.
Lianne Geplaatst: dinsdag 30 Juni 2009 21:07
Bedankt voor uw reactie!

Ik verdien in een een jaar minder dan 5000 euro. Dus dat zou dan betekenen dat het bedrag dat als bruto afgesproken is voor PGB ook mijn nettobedrag wordt?
Naast mijn studiefinanciering mag je namelijk 13.000 euro per jaar verdienen. Dus dat is ook geen probleem.

We houden de uren die ik maak in de vakantie bij en daarna wordt het uitbetaald. Geen contract omdat het dus tijdelijk is en het schijnbaar ook op deze manier kan.
Ik krijg dus van hen het bedrag dat we hebben afgesproken x het aantal uren, op mijn rekening. Wat moet ik dan doen met de belasting? Want ik neem aan dat ik het in ieder geval wel aan moet geven dat ik dat geld binnen heb gekregen ofzo?
Geplaatst: woensdag 01 Juli 2009 10:30
volgens mij moet je altijd met contract werken bij pgb , tenslotte moet er ook verantwoording worden afgelegd?
Geplaatst: woensdag 01 Juli 2009 13:27
Inderdaad: Alleen mét contract én urendeclaratie én betaalbewijs is er sprake van PGB hulp. Zo niet dan betaalt je cliënt het uit eigen zak en niet uit PGB.
Dat zou overigens je belastingprobleem wel oplossen.
Pim Geplaatst: woensdag 01 Juli 2009 15:59
Als je dit volgens de regels wilt doen zul je echt je moeten houden aan de regeling dienstverlening aan huis
Via bijgaande weblink kom je er meer over te weten.
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550

Als je er voor kiest om geen verzekeringen te hebben is het risico dus wel geheel voor jou, zeker als je niets hebt vastgelegt. Als je wel verzekeringen neemt, moet je kijken of dat ook mogelijk is voor een korte periode als 3 maanden (bijvoorbeeld bij het UWV kunnen ze je er meer over vertellen).

Feit is dat als je het niet opgeeft bij de Belastingdienst, het zwart werken is. Als je geen contract afsluit heb je geen enkele rechtszekerheid mocht er wat gebeuren, want alleen mondelinge afspraken zijn erg moeilijk later te bewijzen.
Het is dus aan jou welke risico's je wilt nemen en hoe zeker je van je zaak bent. Maar dat bruto netto word is alleen als je echt alle risico's voor eigen rekening neemt en er geen enkele verzekering op afsluit naast het feit dat je dan zwart werkt (want ook als je geen belasting hoeft te betalen moet je wel je werkgeversbijdrage zorgverzekeringswet afdragen (ook bij kleine inkomens gaat dat snel al boven de honderd euro oplopen))

met vriendelijke groet,
Pim van der Most
MostCare
Gast Geplaatst: woensdag 01 Juli 2009 20:10
Nou ben vandaag even mee bezig geweest. De belastingdienst zegt dat ik het bij overige werkzaamheden op moet geven aan het eind van 2009 bij belastingaangifte. Maar meer dat ik het kenbaar maak. Want als ik minder dan 5991 per jaar verdien, betaal ik wel belasting maar door de loonheffingskorting blabla betaal ik toch eigenlijk geen belasting. Maar ik moet het dus wel opgeven.
Ik vraag me dus af waar Mostcare het over heeft bij dat andere waar je sowieso geld aan afdraagt. Want als dat al snel 100 euro is kan ik net zo goed niet gaan werken ;) Maar bij de belastingdienst zeiden ze hier niks over.
Ik krijg een overeenkomstformulier opgestuurd van de belastingdienst. Dat is dan omdat ik geen contract heb. Maar dan heb ik toch de overeenkomst op papier staan. Alleen gwehkamp zei dat zonder contract geen PGB is? Is dat daadwerkelijk zo? Want mijn budgethouders hebben voor het eerst PGB nu en weten ook niet zo goed hoe het zit.
Verder ga ik morgen nog achter die verzekeringen aan. Want hoe dat zit is me nog niet duidelijk. Want als ik met deze jongen op stap ga en er gebeurt wat met hem, ben ik daar dan voor aansprakelijk als ik geen 'extra'? verzekering afsluit?

Bedankt voor de reacties die ik al heb gehad. Ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te regelen maar het is hier en daar gewoon wel wat lastig.
Pim Geplaatst: woensdag 01 Juli 2009 20:59
De zorgverzekeringswet is gemaakt dat iedereen bijdraagt aan de totale ziektekosten die niet verzekerbaar zijn van Nederland (AWBZ). Werkgevers betalen een deel, werknemers betalen een deel. Als je niet in loondienst bent en dus zelfstandige dan moet je dus aan het eind van het jaar een (redelijk klein bedrag als je niet boven die 10.000 euro omzet zit) betalen nadat je de inkomstenbelasting hebt opgegeven. Die 100 euro is het totale bedrag op jaarbasis, dus je kunt met een gerust hart gaan werken, het zijn geen astronomische bedragen.

Een bedrijfsWA verzekering heb je nodig als inderdaad je client wat overkomt. Ook dat zijn geen astronomische bedragen. Ik weet echter niet of dat ook per kwartaal afgesloten kan worden. Voor een kwartaal betaal je iets van 50 euro. Je kunt dat namelijk in zo'n geval niet claimen bij je gewone WA verzekering, want je werkt voor deze opdrachtgever.
Het is even uitzoeken, een verzekeringsman (bijvoorbeeld bij je eigen bank) kan je vast meer vertellen of dat inderdaad zo is en of dat voor jou echt nodig/ interessant is. Bij het UWV zou je ook een ziekteverzekering kunnen afsluiten (heb ik me laten vertellen) maar dat is in jou geval helemaal niet interessant want daarbij kijken ze wat je de afgelopen 12 maanden verdient hebt, en ronden dat af in hun voordeel.

Zoals de belastingdienst al aangeeft ben je voor de belastingdienst geen ondernemer en kan je het dus aangeven als overige werkzaamheden. Je hebt daar eenvoudigweg te weinig klanten voor en te weinig uren. Maar je moet deze verdiensten wel opgeven.

Overigens is de urenverantwoording waarover eerder gesproken werd ook goed als het een e-mail is met jouw naam, adres en woonplaats, de naam van de client, de gewerkte uren en het totaalbedrag inclusief je rekeningnummer erin.
Een afschrift van de bank is dan het betalingsbewijs.
Hopelijk zo wat duidelijker
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 02 Juli 2009 09:49
Bestudeer de brochure in onderstaande link eens, zowel je cliënt als jij.
Ik krijg de indruk, dat jullie niet echt begrepen hebben hoe de zaken in elkaar steken.

http://www.naar-keuze.nl/PGB/Brochure_PGB_2009
Lianne Geplaatst: donderdag 02 Juli 2009 11:21
Volgens de sociale verzekerings bank en 'Per saldo' hoef ik geen verzekering af te sluiten. Dit moet de PGB houder zelf hebben.
Het is net als bij normaal een werkgever. Die is verzekert voor als er wat gebeurt.
Dus als er wat met die kinderen gebeurt ben ik daar niet aansprakelijk voor omdat de PGB houder daar een verzekering voor moet hebben afgesloten. Tenzij ik natuurlijk met opzet een kind van de fiets duw en het kind daardoor een gebroken been heeft. Maar mocht het kind zelf vallen van de fiets af, ben ik daar niet verantwoordelijk voor.
Ik ga hierover nog wel even contact opnemen met mijn PGBhouder. Maar de dingen die MostCare hier dus noemt over verzekering, blijken volgens socialeverzekeringbank en Per saldo, niet waar.

Verder heb ik de brochure ook doorgelezen, bedankt. Ik vind het vervelend dat ik het allemaal niet duidelijk heb. Maar het is het nadeel dat dit voor zowel mijn pgb houder en ik als zorglener beide de eerste keer is.
We gaan overigens nog wel een arbeidsovereenkomst invullen en ondertekenen. Die had ze nu wel gevonden in de PGB map. Dus dat is in principe geregeld.
Pim Geplaatst: donderdag 02 Juli 2009 12:04
Beste Lianne,

Het verschil zit hem in de manier hoe je het nu beschrijft. Nu beschrijf je het als in loondienst zijn. Dan moet inderdaad de budgethouder ALLE verzekeringen regelen en doorbetalen als je ziek bent/ vrij neemt.

Wat ik beschreef is dat je als ondernemer werkt. Dan krijg je meer betaalt, loop je (veel) meer risico en heb je dus ook een noodzaak om verzekeringen af te sluiten.

Een flink verschil, maar het lijkt me in jouw situatie inderdaad beter om gewoon een arbeidsovereenkomst af te sluiten. Scheelt een hoop gedoe.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Lianne Geplaatst: donderdag 02 Juli 2009 23:22
Waarin zit precies het verschil tussen loondienst en ondernemer?
Waaruit maakt je op dat ik nu in loondienst zit?
Misschien een domme vraag, maar dit is bij mij niet bekend. Komt het doordat we nu een arbeidsovereenkomst afsluiten?

Alvast bedankt voor alle informatie die ik in dit topic ontvangen heb!
Pim Geplaatst: vrijdag 03 Juli 2009 22:39
...Het is net als bij normaal een werkgever. Die is verzekert voor als er wat gebeurt...
...We gaan overigens nog wel een arbeidsovereenkomst invullen en ondertekenen. Die had ze nu wel gevonden in de PGB map. Dus dat is in principe geregeld...

Bij ondernemerschap praat je over een contract die je aangaat voor de verleende opdracht.
Het is voor dit geval veel beter voor jou gemoedsrust om gewoon in een soort loondienst-constructie te zitten. Scheelt jou een hoop gedoe. En misschien is in dit geval inderdaad het bedrag dat jij betaald krijgt dat je gewoon volledig kan houden.
Als je een ondernemer was dan werd je betaald per uur, en moet je zelf allerlei risico's afdekken, voor je pensioen zorgen, zorgen voor een buffer als je even geen werk hebt, enzovoort. Dat is voor een korte periode (vakantie bijvoorbeeld) helemaal niet interessant. Bovendien werken er tegenwoordig heel veel mensen erbij om mensen te helpen tegen een geringe vergoeding. Daarom heeft het ministerie de regeling dienstverlening aan huis ingesteld om het makkelijker en duidelijker te maken voor mensen die feitelijk geen ondernemer zijn.

Succes in ieder geval en veel plezier in de begeleiding van je clientje.
mocht je nog verder willen van gedachten wisselen over het verschil tussen ondernemer zijn en in loondienst, neem dan gerust contact op via e-mail met [email protected]
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Renate Geplaatst: vrijdag 24 Juli 2009 10:53
Hallo allemaal,
ik start volgende week in een gezin.
Met de belastingaangifte moet ik aangeven hoeveel ik verdient heb bij dat gezin. weet iemand hoeveel procent de belasting is?
Ik heb hiernaast een baan en verdien meer dan €5000.- per jaar (las dat bedrag hier eerder in het forum)
Hoop dat iemand het weet! :D
groetjes Renate

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.