1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wat te doen als je opdrachtgever failliet is

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 05 Juli 2009 21:47
Goedenavond,

Ik verricht ondersteunende en activerende begeleiding bij een client met een pgb.
Nu is het zorgbemiddelings bureau onlangs failliet en heb ik 3 maanden nog niet uitgekeerd gekregen.Waarschijnlijk krijg ik dat ook niet meer.

Verder zegt degene die nu de touwtjes in handen heeft dat alle freelancers moet stoppen met hun zorg te leveren.
Maar de indicatie van de client loopt gewoon door.

Wat zijn mijn rechten hierin?
Geplaatst: maandag 06 Juli 2009 13:49
Je hebt een vordering op degene met wie je een contact hebt.
Wanneer dat met het bemiddelingsbureau is, moet je dus bij het bemiddelingsbureau zijn en je melden bij de curator als schuldeiser.
Als je een contract met de hulpvrager hebt moet je je geld van de hulpvrager zien te krijgen.

Als de hulpvrager een contract heeft met het bureau kan die het beste het contract opzeggen en het zorgkantoor vragen het PGB niet meer aan het bureau over te maken, maar aan hem zelf.

Vervolgens sluit je een nieuw contract met de zorgvrager, zodat je vanaf dat moment je salaris door hulpvrager kan worden uitbetaald.
Pim Geplaatst: maandag 06 Juli 2009 15:51
Beste Lusie (madamfolle),

Hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering (voor je onderneming, want je schrijft dat je ZZP-er bent), want die komt nu dus erg van pas.
Je hebt inderdaad nog steeds recht op het geld, dus het melden bij de curator zou ik zeker doen, met een specificatie erbij.
Ook zou ik het melden bij je verzekering als je die hebt, dan gaan zij dat oppakken en het geld terughalen voor zover dat lukt.

Lees ook je contract dat je hebt eens goed door en laat je adviseren door iemand met kennis van zaken of dat contract nog rechtsgeldig is bij faillisement. Anders kun je de klant die je zorg bied gewoon door blijven helpen mits je dan zelf een contract opstelt. Je neemt deze klant dus als het ware over. Dan moet je wel maandelijks zorgen dat je een overzicht maakt van je gewerkte uren, met je naam, adres, woonplaats en met je uurtarief. (wat overigens vaak veel te laag word ingeschaald, zie dit artikel in zorgvisie http://www.zorgvisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsartikel/Wmo-uurtarief-gemiddeld-2,40-euro-te-laag.htm )

Omdat je het een en ander doet naast een gewone baan, heb je je te houden aan de regeling dienstverlening aan huis ( http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13711&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391837&rubriek_id=391817&set_id=2973&doctype_id=6&link_id=122550 ) waar ook duidelijk staat wat je kunt verwachten of waar je je aan moet houden. Overigens gaan ze er in dit artikel van uit dat je in een soort loondienst werkt. Dat houd onder meer in dat je krijgt doorbetaald bij ziekte, vakantiegeld krijgt en dat er sociale lasten voor je moeten worden afgedragen, maar dat je loon lager ligt. Maak er duidelijke afspraken over met degene die je opdrachtgever is.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gast Geplaatst: maandag 06 Juli 2009 21:57
Beste Pim,

Jammer dat ik je niet kan berichten op je profiel.
Ik had je graag het een en ander uitgelegd.

ZZPér ben ik dus niet. En wil ik ook niet zijn.

groetjes Lusie
Pim Geplaatst: maandag 06 Juli 2009 23:19
Beste Lusie,
Je kunt mij altijd bereiken op een van de volgende manieren:
via mobiel: 06-18369622
of via e-mail: [email protected]

Maar ik was in de veronderstelling dat je ondernemer was omdat je aangaf dat alle freelancers moesten stoppen met zorg verlenen.
Groet,
Pim van der Most
MostCare
Gerrit Geplaatst: dinsdag 07 Juli 2009 22:22
ik neem aan dat je een contract hebt met het bemiddelingsbureau (toevallig uit beilen?) . afhankelijk of je een non-concurentiebeding in je contrcct heb staan kun je direct een contract met je client afsluiten. hiervoor moet je contact opnemen met de curator en verzoeken om het non-concurentiebeding er af te laten halen. wanneer het om beilen gaat is dat geen probleem. je rechten mbt tot achterstallige facturen is dat je achteraan in de rij staat. als eerste is de belastingdienst aan de beurt. meer informatie hierover is wel te vinden via wikipedia e.d.
Geplaatst: vrijdag 10 Juli 2009 22:28
Hoe bedoel je als het om Beilen gaat?

Ik hoor graag van je!

groetjes madamfolle
Gerrit Geplaatst: vrijdag 10 Juli 2009 22:41
nou, mienzorg en zorgmakelaar uit beilen zijn net faiilliet gegaan en werkten landelijk dus daarom dacht ik dat. (was er zelf ook aan verbonden :cry:
Geplaatst: zaterdag 11 Juli 2009 22:19
Ja ik dus ook. Van de een op de ander dag laten ze je barsten.
Zowel de client als de zorgverlener. Maar ze zijn nu wel van de freelancers af.Zoals zij mij dan noemen.

Helaas kan ik jou niet prive berichten.Had graag wat willen discuseren over deze zaak.
Foveo Geplaatst: donderdag 03 September 2009 09:11
Mensen die voor een bemiddelingsbureau werken moeten altijd navraag doen bij de cliënt welk uurtarief de cliënt betaald aan het bureau.
In veel gevallen zit er een ongelooflijk bedrag aan kosten per uur tussen.
En is het voor de cliënt helemaal niet aantrekkelijk om met een bureau te werken omdat er minder zorg ingekocht kan worden dan er geindiceerd is.

Er zijn mij situaties bekend waarin de cliënt 40 euro per uur betaald aan een tussenpersoon en waarin op de loonstrook van de hulpverlener een bedrag van omgerekend per uur nog geen 13 euro staat.
Vraag de cliënt naar de kosten die hij heeft aan het bureau en overweeg om buiten het bureau om te gaan werken.

Binnen foveo werken we veel met freelancers maar die zijn allen in dienst van de cliënt zelf.
Wij krijgen geen toeslagen over de uren die de ander werkt. Wij hebben er immers ook geen werk aan?
Mochten we voor een cliënt iets moeten doen dan wordt dat per uur betaald aan ons voor de dienst die wij leveren.

Overigens mogen zzp-ers in onze regio gerust mailen naar mij voor meer informatie over onze werkwijze en de mogelijkheden daarin.
op onze site foveo.nl staan de contactgegevens

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.