1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

uurtarief...wie kan mij helpen?

Auteur Bericht
Annelies Geplaatst: maandag 13 Juli 2009 17:44
Hallo,

wie kan mij helpen met het volgende:

ik ben gevraagd te komen werken op een pas opgestarte woonvorm met clienten met autisme op invalbasis, betaald via PGB. Het gaat wel om een organisatie. Ik heb weinig ervaring met werken vanuit het PGB en weet niet wat voor uurloon ik kan vragen. Ik heb een en ander gelezen op het forum maar kon niet terugvinden hoveel dat mag zijn als je daarnaast een vaste baan hebt. Ik werk 32 uur p/w als begeleidster in de gehandicaptenzorg en ben HBO opgeleid. Ook heb ik redelijk wat ervaring.

Ze vragen redelijk wat verantwoordelijkheid. Het begeleiden van clienten, medicatie geven en slaapdiensten draaien.

Ik doe het puur "voor erbij" dus sta niet geregistreerd als zzp-er. Het gaat om een aantal uren per week.

Onder welke categorie val ik dan? Ik ben het spoor even bijster. Ik hoop dat iemand mij er meer over kan vertellen.

Alvast bedankt.
Petra Geplaatst: vrijdag 17 Juli 2009 16:55
Hoi,
Ik heb jaren voor gezondheidszorg bedrijven personeel ingehuurd volgens mij kan je rustig 27,50 per uur vragen ex ort
Pim Geplaatst: vrijdag 17 Juli 2009 21:53
Beste Annelies (Lisa Anne)

Het verschil zit hem of je er in loondienst gaat werken of dat je er als zelfstandige gaat werken.
In loondienst kun je het opzoeken in de CAO Gehandicaptenzorg bij waarschijnlijk FWG 40.
Als je als zelfstandige gaat werken, krijg je geen uurLOON, maar stuur je facturen voor gewerkte uren. Omdat je dan ook zelf moet zorgen voor belastingafdracht, verzekeringen (WA, rechtsbijstand voor je onderneming, pensioen, arbeidsongeschiktheid)en afdracht verplichte zorgverzekeringswet is het gevraagde tarief een flink stuk hoger.

Als je HBO met ervaring noemt als uitgangspunt moet je uitgaan van een minimaal uurtarief van 30 euro (zeeeeeeer scherp). Waarom is dat zeer scherp, omdat je naast werkgeverslasten ook nog risico loopt en niet word doorbetaald bij ziekte en vakantie alsmede alle eventuele cursussen zelf moet regelen en betalen.
Let wel dat je als je als zelfstandige wilt gaan werken de belastingdienst de eis stelt dat je minimaal 3 klanten verwacht te gaan krijgen/ moet hebben. Anders rekent de belastingdienst op basis van de gewerkte uren plus een boete en rente na een of anderhalf jaar je alsnog een forse aanslag toe vanwege dat ze het uiteindelijk toch zien als verkapte loondienst.

Het is volgens mij dan ook verstandig om dit als een loondienstconstructie in te gaan. Je hebt dan wel te maken met het feit dat je dit als tweede werkgever geen loonheffingskorting oplevert. In loondienst heb je echter veel minder risico (feitelijk nihil) en veel rechtszekerheid.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.