1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

begeleiding individueel

Auteur Bericht
Jose Geplaatst: dinsdag 14 Juli 2009 17:07
Hallo Allemaal

Als de persoon voor wie je werkt haar/zijn CIZ indicatie met begeleiding individueel wilt verlengen met psychiatisch grondslag geldt er dan de eis dat de begeleider onder supervisie van een behandelaar moet gaan werken? Of dat de opdrachtgever bij een behandelaar moet lopen? Wie kan me dit uitleggen hoe dit in zijn werk gaat. Of dit vereist is.

Gr. Jo
Pim Geplaatst: donderdag 16 Juli 2009 20:58
Voor de Zorg in Natura was begin dit jaar de eis dat de mensen die dit toegekend hadden gekregen en dat hadden op psychosociale grondslag (dus zonder daadwerkelijke diagnose en behandeling bij een GGZ instelling/ psychiater) dat zij een diagnose kregen en zodoende ook een vorm van behandeling zouden accepteren.

Ook voor PGB is deze eis gaan gelden per januari 2009. Mensen die OB alg of AB alg hadden op psychosociale grondslagen hebben dus geen nieuwe indicatie gekregen tenzij ze een diagnose hadden geregeld voor januari.

Daarbij komt dat mensen met een lichte hulpvraag op het gebied van begeleiding allemaal een stop hebben gekregen op de vergoeding voor hulpverlening.

Het is daarom zo dat iedereen die een vergoeding voor zorg op basis van een psychiatrische diagnose heeft ook onder behandeling van een psychiater moet zijn.
Het is in zo'n geval wel verstandig om duidelijk te krijgen wat de diagnose is en de gevolgde behandeling vanuit de psychiater. Hier kan je dan op aansluiten.
Let wel: het is geen strikte eis. Wel iets wat verstandig is. Sowieso is het verstandig om bij mensen met een psychiatrische diagnose de behandeling/ begeleiding die verleent word af te stemmen onderling. Uiteraard moet je daar wel schriftelijke toestemming voor hebben van de cliënt in verband met het geldende beroepsgeheim.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Joke Geplaatst: maandag 20 Juli 2009 21:01
hallo collegae PGB-ers

bij budgethouders die begeleiding willen bij een psychiatrische beperking iis de begeleider altijd verplicht om via de budgethouder in contact te treden met de behandelaar, deze zet de lijnen van begeleiding uit, mag je niet zelf doen, ook als ben je SPV-er van beroep.Daarnaast wordt deze vorm van begeleiding niet vergoed uit het PGB budget omdat dit reguliere GGZ zorg is.
Hoop dat je vraag voldoende beantwoord is.
Groetjes Joke
Heleen Geplaatst: vrijdag 14 Augustus 2009 14:27
Oh..wat lees ik nu. Mijn zoon heeft in 2007een nieuwe indikatie gevraagd voor zijn PGB. Dat was toen klasse 2 OB. Het is toen een ZZP indikatie op psychiatrische grondslag geworden. Ik heb dit meteen laten omzetten naar een PGB. Vanaf januarie 2008 wordt hij echter niet meer behandeld (of wat er voor moet doorgaan) door de Mondriaan Zorggroep langdurige zorg. Dit ivm grote onvrede over deze GGz-instelling met behandeling vanaf zijn 17e tot 25e. Op mijn verzoek is er uiteindelijk wel een rehabilitatiecoach van deze instelling gekomen waarmee ik een contract (zorginstelling) heb gemaakt en die ik heb ingekocht met het PGB en die ik nog steeds betaal uit het PGB. Er is echter een aantal maanden (januarie tot december 2008) geen echte behandelaar op de achtergrond geweest m.u.v. de huisarts. Wij zijn wel direct naar een nieuwe behandelaar op zoek gegaan en uiteindelijk wordt hij sinds december 2008 behandeld door Focaal (RIAGG). Er zijn hier in ZuidLimburg geen behandelmogelijkheden (2e lijns) voor volwassenen met Autisme. Mijn zoon heeft klassiek autisme.
Dus..als ik het goed begrijp mag ik dus geen OB inkopen zonder een behandelaar op de achtergrond?
Jozefa Geplaatst: zaterdag 15 Augustus 2009 12:03
Maak je je geen zorgen eentwee,
Dat wat boven staat is hoop info door elkaar gegooid. Mensen lulen wel maar geen een weet waarover hij heeft. ZorgZwartePakket bij ggz is GEEN behandeling, het geld voor mensen die zijn uibehandeld! In je CIZ indicatie moet een zien staan: "... PGB is u toegekend om de houdige situatie in stand te houden..." het geeft aan dat je niet in de behandelingsprogramma opgenomen bent dus hoef je niet maar dan helemaal NIETS met de psychiater over te leggen. Je moet wel functie "begeleiding" goed kennen om je naar behoren voor de Zorgkantoor te verantwoorden.
Ik hoop dat je opluchting bij deze mag ervaren, maar lees maar je indicatie eerst goed door.
mvg
Radhica
Pim Geplaatst: vrijdag 21 Augustus 2009 12:21
Beste Frans (eentwee),

Je mag wel begeleiding inkopen zonder behandelaar op de achtergrond, het aanvragen en verkrijgen van een nieuwe indicatie word echter een ingewikkeld verhaal.
Waarschijnlijk heb je al een nieuwe indicatie (dat is dit jaar versneld ingevoerd in de psychiatrie) dus is er geen probleem. Overleg anders met de mensen die je zoon begeleiden en kijk de papieren nog eens goed door tot wanneer de indicatie loopt.
Als deze voor het einde van het jaar afloopt is het belangrijk om je goed te laten informeren wat er nodig is om de indicatie te verlengen. Als ik je verhaal lees is er op dit moment weer sprake van een behandelaar en is daar dus ook geen reden voor ongerustheid.

met vriendelijke groet,
Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.