1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

moet je verpleegkundige zijn?

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 14 Juli 2009 19:15
Om als zelfstandige betaald te kunnen krijgen uit iemands PGB moet je daar perse een verpleegkundige of pedagoog oid zijn?
Ik geef hearth-math-cursussen en massagetherapie. Ben zelfstandig en heb een agb-zorgverleners code.
Klanten van me willen me betalen uit hun pgb. ik vraag me af of dat wel mag?
Nelleke Geplaatst: donderdag 16 Juli 2009 08:55
Iedereen mag betaald worden uit een PGB, ongeacht opleiding.
Pim Geplaatst: donderdag 16 Juli 2009 19:59
Het is afhankelijk of u een cursus geeft aan de zorgvrager (bijvoorbeeld het kind) waar dit baat bij heeft of dat het is voor de ouders om hun kind beter te kunnen begeleiden.

Als een van beide het geval is kunnen zij de facturen indienen als zijnde een terechte besteding van PGB gelden.

Als het om een cursus gaat die alleen voor de ouders is bedoeld voor henzelf (om lekker even te kunnen ontspannen) dan gaat dat niet om begeleiding en zullen ze het logischerwijs uit eigen portemonnee moeten betalen.

Al met al lijkt uw verhaal gewoon mogelijk te zijn om betaald te worden uit PGB gelden. Eventueel kunt u in de factuur vermelden dat uw cursussen bedoeld zijn als ondersteunende begeleiding.
Massagetherapie is namelijk zover ik weet geen behandeling gericht op het opheffen van een belemmering danwel het leren omgaan met probleem gedrag middels beïnvloeding van het gedrag, maar bedoeld om iemand zich beter te laten voelen en beter te laten functioneren in zijn huidige manier van doen.

Voor hulp en begeleiding gelden strict gezien geen opleidingseisen. Het kan ook door de buurvrouw die zo goed met zorgvrager op kan schieten gebeuren of door ouders zelf. Voor verpleegkundige handelingen die specifiek zijn voorbehouden gelden regels vanuit de wet Beroepen in de Gezondheidszorg (wet BIG) waarvoor een opleiding en registratie vereist zijn.

Mocht u echt zekerheid willen, neem dan eens contact op met het zorgkantoor in uw regio of met de sociale verzekeringsbank (SVB) danwel met Per Saldo, belangenvereniging van PGB houders.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.