1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB per kwartaal

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 19 Juli 2009 22:34
Wij zijn nieuw in PGB land. We krijgen PGB per kwartaal (Q) voorschot (zoals iedereen waarschijnlijk).
We hebben in Q2 nu veel meer kosten gemaakt, kosten die het voorschot van Q2 ver overschrijden.
We hebben de hogere kosten gewoon uit het voorschot Q3 betaald.
Ik vraag me nu af hoe hier bij de verantwoording van het Q2 naar gekeken wordt.
Dus concreet: accepteert men bij het zorgkantoor deze constructie, of wordt het meer betaalde niet gezien als PGB, maar moet je dit uit eigen middelen betalen?
Geldt een voorschot per kwartaal alleen maar voor het betreffende kwartaal.
Bedankt voor reacties.
Pim Geplaatst: maandag 20 Juli 2009 12:26
Beste Stefnien,

Het PGB word afgerekend per jaar als je netto 5000 euro of minder krijgt per jaar, als het meer is dan word dat eens per halfjaar. Het zorgkantoor geeft aan wanneer dat moet en er word dan van je verwacht dat de uitgaven verantwoord worden middels facturen en betalingsbewijzen, (een rekeningoverzicht met de betalingen van de bank is een betalingsbewijs) of middels een administratie van de gewerkte uren en specificatie van het betaalde uurloon, verzekeringen, sociale lasten enzovoort.

Het is daarom noodzakelijk dat de hulpverleners die je hebt betaald daar allemaal maximaal 1,5 maand na het aflopen van de maand waarin gewerkt is een factuur toesturen. Dan kun jij dat namelijk verantwoorden. Als je mensen in loondienst hebt dan moet je zelf er de administratie van bijhouden hoeveel uren gewerkt is, wat is uitbetaald aan loon, aan verzekeringen en aan sociale lasten (hier kan de sociale verzekeringsbank (SVB, http://www.svb.nl , je heel goed bij helpen overigens, en volgens mij ook gratis voor PGB houders!)
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: maandag 20 Juli 2009 13:31
Dag Pim,
Bedankt voor je antwoord.
De vraag is meer: kun je kwartaal overschrijdend uitbetalen en rapporteren.
Case:
Stel je hebt 6000 euro PGB, verdeeld over 4 kwartalen. 2x per jaar moet je verantwoorden.
In het 1e kwartaal geef je 1400 euro uit (dus 100 euro minder dan budget Q1)
In het 2e kwartaal geef je 2500 euro uit (dus 1000 euro meer dan budget Q2)
In het 3e kwartaal geef je maar 800 euro uit
In het 4e kwartaal de rest van het budget.

Nu moet je bij de halfjaarlijkse verantwoording in juli dus eigenlijk 3000 euro verantwoorden voor het eerste half jaar.
Je verantwoort de 3900 euro die je hebt uitgegeven. Overeenkomsten, facturen en afschriften zijn aanwezig.
Accepteert het zorgkantoor dan de 900 euro extra uitgave, of wordt dit aangemerkt als eigen uitgave voor Q1 en Q2?
Het restant van je uitgaven voor dat jaar geef je dan op bij de verantwoording voor het 2e half jaar. Onder de streep kloppen je uitgaven voor het hele jaar.

Met vriendelijke groet,
Stef
Pim Geplaatst: maandag 20 Juli 2009 16:11
Beste Stef,

Het beste lijkt me gewoon contact opnemen met het zorgkantoor in je eigen regio en het hun vragen. Die kunnen per slot van rekening het beste antwoord geven.
Ik zelf zou zeggen: dat kan wel, maar ik weet hun richtlijnen en regels niet.
met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Zorgburo Aleida vof Geplaatst: dinsdag 21 Juli 2009 12:22
Beste Stefnien,

Je mag best een beetje overschrijden in een bepaalde periode, het gaat erom dat je het totaalbedrag voor een periode niet overschrijdt.
Als je een budget hebt voor een deel van een jaar, moet je voor dat deel niet overschrijden.

Met vriendelijke groet,
Aleida Schudde
Zorgburo Aleida

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.